Mange toppledere vegrer seg for å engasjere seg i sosiale medier. Dette til tross for at digitalt synlige ledere bidrar til en rekke fordeler for organisasjonen de representerer. Hvorfor er toppledere så lavt representert i sosiale nettverk, hvilke muligheter går de glipp av, og hva kjennetegner de beste i klassen?

(Skrevet av markedssjef i Markedspartner, Erlend Førsund. InnoMag opplyser om at Markedspartner er en del av content marketing-programmet vårt INSPIRE)

Rapporten 2016 Social CEO, som tok for seg CEO-er i Fortune 500-selskaper, viste følgende:

  • 60 % er ikke på sosiale medier
  • LinkedIn er den første kanalen ledere tar i bruk
  • Kun 36 er på Twitter, men bare 25 er aktive
  • 11 er på Instagram
  • Facebook ser en nedgang

Stort bedre er det ikke i Norge, noe som lenge også har vært Hans-Petter Nygård-Hansens kjepphest. Så hva er årsaken til topplederes lave engasjement i sosiale medier?

Hvorfor er toppledere er så lavt representert i sosiale medier?

Mangel på tid er det i alle fall ikke. Richard Branson tvitrer på egen hånd, og han leder Virgin Group, som består av mer enn 400 selskaper. Vi har også flere norske toppledere som tvitrer:

… for å nevne noen.

Les også: 21 Twitter-tips til ledere og CMO-er »

Er det for «risky», eller bare kvier man seg?

Opplevd risiko kan være en årsak. Som toppleder er du organisasjonens fremste talsmann, og det du sier kan ha direkte påvirkning på selskapets omdømme og attraktivitet for diverse interessenter, både kunder og aksjonærer.

Eller kanskje grunnen er at man bare kvier seg til å begynne. Det føles kanskje ikke naturlig, man vet ikke helt hvordan ting fungerer, hvor eller hvordan man skal starte. Det tar rett og slett for mye tid som man ikke føler man har.

Men hva er alternativkostnaden? Hvilke muligheter går du glipp av om du du aktivt velger bort å være en hørbar stemme i offentligheten? Når de du leder er aktive deltagere i sosiale medier, og du er helt fraværende, kaster du ikke da bort en anledning til å utøve innflytelse på en av dagens kanskje viktigste kommunikasjonsarenaer?

Som leder har du større innflytelse enn du kanskje tror

Millenniumsgenerasjonen (“millennials” er født mellom 1980 og 1995) utgjør i dag mer enn halvparten av B2B-innkjøpere og er en viktig demografisk gruppe i forbrukermarkedet. For dem er sosiale medier kommunikasjonsverktøy nummer én, like naturlig som å ta opp telefonen (som de helst ikke gjør) – og toppledere som forstår dette kan høste store gevinster, da studier viser at:

  • 63 prosent av millennials følger merkevarer via sosiale medier
  • 46 prosent av millennials stoler på sosiale medier når de handler på nett
  • 51 prosent av millennials blir påvirket av sosiale medier når de tar kjøpsbeslutninger

I rapporten The CEO Uncovered kom det også fram interessante funn:

25 prosent av forbrukere svarte at topplederens image (CEO) påvirket hvilken leverandør de valgte. Denne tendensen var høyest hos 18-34 år gamle respondenter (37 %), og lavest hos de over 55 (16 %).

7 av 10 mener selskapet er mer attraktivt når toppleder er på sosiale medier

Toppledere som er tilgjengelige og aktive i sosiale kanaler har også stor påvirkningskraft på hvorvidt resten av organisasjonen lykkes med å skape verdi i disse kanalene.

Ifølge en rapport fra det ledende globale PR-byrået, Weber Shandwick, mener hele 7 av 10 ansatte at det gjør selskapet mer attraktivt som arbeidsplass når topplederen er sosial. 52 prosent av de som har en «sosial» toppleder sier det inspirerer dem, og 41 prosent sier de føler stolthet. Bare 6 prosent sier det gjør dem flaue eller nervøse.

En studie gjennomført av LinkedIn og Hootsuite avdekket at 42 % av ansattes engasjement i sosiale medier kan spores tilbake til toppledelsens engasjement. Salgsteam som er aktive i sosiale medier (social selling) har 50 prosent større sannsynlighet for å nå salgsbudsjettet.

Det er ROI-en på eksempelets makt!

Selskapet må bli sosialt, og det begynner på toppen!

Anita Krohn Traaseth, som begynte å blogge som adm. direktør i HP Norge, uttalte til DN i 2014 at hun fra 2012 hadde hatt en strategisk målsetning om å bli mer synlig gjennom bruk av sosiale medier.

I 2014 ble hun kåret blant de 25 mest omtalte lederne og kunne også skilte med en dobling av presseomtalen av HP. På bloggen sin, Tinteguri.com, skriver hun følgende:

“Trenger egentlig norske ledere å forholde seg til sosiale medier? JA, er mitt klare svar her. Men jeg tar den litt lengre, det er ikke nok å forholde seg til og å implementere sosiale medier som verktøy, det må forankres i strategien og gjennomsyre hele selskapet og alle ansatte – selskapet må bli «sosialt».”

7 fellesnevnere for sosiale CEO-er

Det begynner med topplederen. Jeg vil derfor avslutte denne artikkelen med sju fellesnevnere for «highly social CEOs», som i Weber Shandwicks undersøkelse ble karakterisert som «best i klassen» på sosiale medier:

  1. Sosiale ledere bruker en rekke sosiale verktøy
    De er avanserte brukere og vet at det skal mer til for å lykkes enn å skrive en tilfeldig tweet i ny og ne. De har en strategisk tilnærming og en klar plan for hvordan de skal nå målgruppene sine med innhold på tvers av sosiale kanaler.
  2. Sosiale ledere har sin egen blogg
    49 prosent av dem blogger, og hele 92 prosent av disse har sin egen blogg. Gjennom unikt innhold deler de sitt perspektiv på fag, bransje eller samfunn og viser på den måten tankelederskap.
  3. Sosiale ledere utnytter selskapets nettsted
    Nesten alle skriver og publiserer innhold på selskapets eget nettsted. De har en høy bevissthet om at det er en viktig kanal for dem som søker etter informasjon om virksomheten og ledelsen og en kanal som gir rom for en rekke formater, som video, foto osv.
  4. Sosiale ledere skriver selv
    63 prosent sier de forfatter oppdateringer og blogginnlegg selv, mot 45 prosent av de som ikke karakteriseres som aktive i sosiale medier. Siden de har en såpass høy publiseringsfrekvens, anser de det nok som mest effektivt å gjøre denne jobben selv.

  5. Sosiale ledere er fremsynte
    68 prosent mener at sosiale ledere ses på som fremsynte. De forstår intuitivt at teknologi og sosiale medier er fremtidens måte å distribuere innhold på, og de ønsker ikke å gå glipp av kommunikasjonsrevolusjonen som nettopp har begynt.

  6. Sosiale ledere er spontane, men ikke altfor uformelle
    De klarer å holde den graden av formalitet som kreves av stillingen deres, samtidig som at de demonstrerer for interessentene at de evner å reagere raskt og gripe muligheten, når den byr seg. 
  7. Sosiale ledere engasjerer en bredere masse av eksterne interessenter
    Sammenlignet med gjennomsnittlige CEO-er, er sosiale CEO-er flinkere til å nå eksterne publikum med sine sosiale aktiviteter. Spesielt sine bransjekolleger, men også investorer, media og potensielle medarbeidere. De ser verdien av digital synlighet og utnytter dette maksimalt til selskapets fordel.

ROI-en av en sosial leder er høy

Etter alle solemerker å dømme, er ROI-en av en sosial leder høy. Du er i en posisjon hvor både medarbeiderne dine og markedet ønsker å høre fra deg, og du har muligheten til å påvirke selskapet i positiv retning på mange plan.