Onsdag lanserte Instagram IGTV og tar dermed opp kampen mot videoplattformen Youtube. 

Samme dag kunne selskapet også annonsere at de hadde nådd en ny milepæl med over én milliard brukere.

“Siden 2010 har vi sett Instagram vokse og blomstre. Dette er en stor milepæl, så takk til alle brukere”, skriver selskapet i en pressemelding.

Nytt kapitel

Det var under et event i San Fransisco at selskapet lanserte IGTV, en ny app som gjør at man kan se videoer med en varighet opp til en time av gangen fra selskapets innholdsprodusenter. Til nå har Instagram satt begrensningen til ett minutt. Man skal dog også kunne se de lengre videoene på Instagram-appen.

“Dette er et nytt kapitel for Instagram. IGTV vil bli lansert globalt over de neste ukene”, skriver de.

Ikke første gang

Med over én og en halv milliarder brukere i gjennomsnitt per måned, er det Youtube som har hatt monopol på videoinnhold på nett til nå.

Det er dog ikke første gang Instagram ypper seg mot de andre populære sosiale mediene. I 2016 fikk nemlig Instagram en ny funksjon, som mange mente var en sann kopi av Snapchats “MyStory”, der du kan legge ut bilder og video som forsvinner i løpet av 24 timer. Facebook, som også er eier av Instagram, har i etterkant valgt å implementert samme funksjon på sin kanal.

Snapchat-gründeren Evan Spiegel har holdt sine meninger om kopieringen forholdsvis tett inntil brystet, men sa følgende i et intervju med magasinet Recode i mai i år:

– Vi hadde satt pris på om de kopierte personvernet også, sa han og henviste til Cambridge Analytica-skandalen.

Han innrømmet dog at han var smigret over kopieringen.

– Den beste følelsen du kan ha som designer, er når du lager noe som er så enkelt og elegant at de andre ikke har noe annet valg enn å blåkopiere det, sa han.

Se hele intervjuet her: