PR-ansvarlig i Lush Norge, Malin Goldberg. Foto: Lush Norge

Kosmetikkkjede tar avstand fra sosiale medier

Kosmetikk-kjeden Lush tar avstand fra sosiale medier og stenger profilene sine på plattformer som Facebook, Snapchat, Instagram og TikTok for å skape et tryggere miljø for kundene sine. 

Årsaken til SOME-boikotten er den negative effekten sosiale medier kan ha på oss. Lush ønsker derfor å være progressive og ta tak i dette ved å endre egen praksis fremfor å vente på at flere eventuelt også gjør det.

“What the Zuck”?

Avgjørelsen kommer i kjølvannet av varsler som hevder at plattformene tar i bruk hemmelig verktøy for å spore sine brukere, nåværende algoritmer og en fraværende regulering. Dette bidrar til å eksponere unge mennesker for betydelige skadevirkninger, ifølge Lush.

– Som en oppfinner av badebomber, putter jeg all min innsats i å lage produkter som hjelper folk med å roe ned, slappe av og rette oppmerksomheten mot deres velvære. Plattformer innen sosiale medier har blitt antitesen til dette målet, med algoritmer som er designet for å få folk til å fortsette å scrolle istedenfor å roe ned og slappe av,» skriver Jack Constantine, CDO og produktoppfinner.

I 2018, etter at Facebook erklærte at data fra 29 millioner brukere hadde lekket på grunn av en feil, laget og solgte Lush et handlenett på konferansen The Next Web 2018 med slagordet “What The Zuck?”. Inntektene gikk til Lush Digital Fund, som støtter tech for gode initiativer globalt.

Mørkt og farlig

I en pressemelding skriver Lush Norge: “Vi ville aldri spurt kundene våre om å møte oss i et mørkt og farlig smug. Dessverre begynner noen sosiale medier-plattformer å føles som arenaer som ingen bør oppfordres til å besøke”.

– Jeg har brukt hele livet mitt på å unngå å putte skadelige ingredienser i produktene mine. Det er nå overveldende bevis på at vi risikerer mye ved å bruke sosiale medier. Jeg er ikke villig til å utsette mine kunder for denne risikoen, så det er på tide å kutte det ut,» skriver Mark Constantine OBE, med-gründer, administrerende direktør og produktoppfinner.

I pressemeldingen skriver Lush videre: “Vi håper at plattformene vil introdusere sterke retningslinjer for best mulig praksis, og vi håper at internasjonale reguleringer vil gjøres om til lover. Men vi kan ikke vente”.

Derfor vil Lush logge seg av Facebook, Instagram, TikTok og Snapchat, frem til plattformene kan sørge for et tryggere miljø for brukerne.

Tar i bruk andre plattformer

I pressemeldingen skriver selskapet at de vil gjøre alt de kan for å finne nye måter å holde kontakten med kundene sine på, og bygge bedre kanaler for kommunikasjon på andre plattformer.

 

Vi i InnoMag synes dette er et spennende grep og hører gjerne fra andre selskaper som tør å utfordre dagens rådende oppfatning. Vi gjør også oppmerksom på a inntil videre vil Lush fortsat være å finne på Twitter og YouTube.

 

 

Tips oss

Har du et godt tips til en sak vi bør skrive om? Send ditt tips til post@innomag.no!