Den lovende musikkprodusenten Alan Walker ble nylig utsatt for et hacking-angrep. Hackeren var en seksten år gammel superfan.

Musikkbransjen er blant dem som har kjent hvordan teknologiutviklingen tvinger frem en rask endring i forretningsmodellen. Det har produksjonsselskapet MER, som blant annet har den norske superstjernen Alan Walker i stallen, fått erfare på nært hold.

– Jeg vil påstå at musikkbransjen i dag er en av verdens mest digitale bransjer. Men i arbeidsmetodikk, interaksjon i kommunikasjon og prosess, er vi en av de minst digitale, sier Gunnar Greve, tidligere Idol-dommer og nå manager og partner i produksjonsselskapet MER i en pressenmelding.

Walker ble nemlig nylig utsatt for et «friendly hacker»-angrep fra en av sine egne fans, eller «Walkers» som de også kaller seg. Formålet var derimot ikke å stjele hemmelig informasjon, men å gjøre MER oppmerksom på at sikkerheten deres ikke var god nok.

– Når vi ser tilbake på hacker-episoden kan vi kalle det en gavepakke. Hendelsen gjorde at vi innså et sterkt behov for å endre forretningsmodellen og digitalisere sjappa, forteller Greve.

Frydefull forandring

MER tok kontakt med Microsoft etter hackerangrepet. Utgangspunktet for dialogen var å øke sikkerheten. Det ble derimot raskt avdekket flere behov og løsninger:

– Det er klart at når en 16 år gammel hacker kan få tilgang på hemmelig informasjon, så må vi iverksette tiltak. En av utfordringene som dukker opp for oss når vi jobber med artister som Alan Walker er at vi må jobbe på tvers av landegrenser og tidssoner med mange involverte. En singel er som oftest innom minst to kontinenter hver dag. Dette arbeidet er ikke mulig å gjøre effektivt og sikkert uten gode digitale samhandlingsverktøy for å slippe den intense intern-mailingen, forteller Greve.

I følge Microsoft hadde MER behov for en klassisk digital transformasjon.

– Digital transformasjon handler ikke bare om teknologi, det er en forretningsstrategi som krever at du ser etter nye måter å forstå og benytte mennesker, data og prosesser for å skape verdi for kundene dine. Det MER opplevde er typisk for gründervirksomheter. Når de vokser begynner de å se på digitale arbeidsverktøy for å profesjonalisere bedriften. Med relativt enkle grep, som økt bevissthet rundt sikkerhet og smartere måter å jobbe på, kunne de relativt raskt komme opp på nivå med større konsern som har store IT-avdelingersier administrerende direktør i Microsoft Norge, Kimberly Lein-Mathisen.

– I min erfaring avler forandring frykt. Men hvis du først tør, evner, og ikke minst vil, så skjønner du at forandring er frydefullt, avslutter Greve.