Posten Norge og Coop med historisk samarbeid!

“Never waste the opportunity offered by a good crisis.”

Machiavelli i Fyrsten 1745

Obamas stabsjef Rahm Emanuel plukket i 2008 under finanskrisen opp sitatet referert over og mange tror i dag at han var opphavsmannen til rådet om ikke å kaste bort en alvorlig krise, fordi det innebærer en mulighet til å få til beslutninger som tidligere ikke ville vært mulig eller også langt raskere enn tidligere.

Med nesten 20% av Norges befolkning permittert eller arbeidsledige sier det seg selv at Norge trenger et nyskapende næringsliv som aldri før, og mens enkelte ledere befinner seg i panikkmodus, har andre sett muligheter og tatt grep for å gjøre en tøff hverdag litt bedre for sine kunder.

372 år gamle Posten Norge har vært raskt ute med å foreta en rekke grep som gjorde det enklere, blant annet gikk de fra signering på skjerm til bekreftelse via mottagers telefon fra en dag til neste. Dette for å unngå smitte. En tilsynelatende enkel, men svært virkningsfull endring for mange, – og et godt eksempel på hvor raskt 372-åringen evner å snu seg.

I dag avslørte Postens konsernsjef Tone Wille og Coop’s konsernsjef Geir Inge Stokke, at de to mastodontene som begge har eksistert i over 100 år har satt seg ned og tenkt nytt mens Norge har gjennomført sin nasjonale Corona-dugnad. Resultatet er en innovativ løsning der Posten og Coop går sammen om å sikre hjemlevering av dagligvarer gjennom en app. De to fortalte at løsningen har kommet på plass i løpet av 5 hektiske uker. Den gamle «sannheten» om at store gamle virksomheter beveger seg langsomt og ikke fikser innovasjon stemmer åpenbart ikke lenger, – i hvert fall ikke for disse to!

Nå skal det også sies at Posten Norge klatret helt til topps på vår årlige oversikt over Norges 25 mest innovative virksomheter i august 2019, – så helt overraskende kommer nok ikke nyheten på InnoMag’s lesere.

Vi tok en rask prat med Morten Stødle, Konserndirektør Digitalisering og IT, og Gunnar Bruteig Henriksen, direktør for salg og marked i e-handel og logistikk divisjonen i Posten Bring for å høre mer om hva som ligger bak dagens lansering.

– Utgangspunktet var enkelt nok, vi stilte oss spørsmålet om hvordan vi i Posten Norge kunne bidra til at flest mulig nordmenn fikk muligheten til å holde seg koronafriske, – og i samspill med Coop har et innovativt partnerskap oppstått, forklarer Morten Stødle.

Tanken er like enkel som den er genial, – gjennom å kombinere Posten Norges landsdekkende distribusjonskapasitet i form av 5000 sjåfører, med Coop’s like landsdekkende butikkøkosystem fra Lindesnes i sør til Nordkapp i nord spiller begge de to kolossene hverandre bedre. Et flott eksempel på kombinatorisk innovasjon og hva som er mulig når man tenker nytt og evner å skalere raskt.

På pressekonferansen i dag ble det sagt at det ikke gikk mer enn 5 uker fra man begynte dialogen til løsningen var oppe og gikk i testversjon. Hvordan har dere klart det?

– 5 uker er korrekt!  Vi tok utgangspunkt i en løsning som vi allerede benyttet for å optimalisere hvordan våre sjåfører bør legge opp sine ruter og koblet den med informasjon om hvor Coop sine butikker befinner seg. Resultatet er at vi får muligheten til å dekke hele landet på en måte som kommer flest mulig til gode. Krisen var selvsagt en viktig driver for oss alle og gjorde at vi fikk til en løsning på 5 uker som tidligere ville tatt 5 år, smiler Morten før han legger til;

– Løsningen som nå lanseres bygger på en god måte opp om Postens samfunnsmål om å gjøre hverdagen enklere og verden mindre for våre kunder, enten de befinner seg i Oslogryta eller langt ute på et nes.

 

Hvor krevende har utviklingsprosjektet vært og hvor mye har dette kostet? 

– Det er noe av det vakre her, Posten Norge hadde allerede distribusjonsapparatet og Coop hadde allerede et landsdekkende nettverk av butikker. Løsningen har i bunn og grunn kun koblet våre respektive konkurransefordeler og resultatet er en brukervennlig løsning som ikke har vært spesielt kostnads- eller tidskrevende. Triggeren var nok en høy gjensidig tillit og respekt for hverandre og krisens alvorlighetsgrad som forenet oss i et genuint ønske om å hjelpe våre kunder landet rundt. Resultatet er en løsning som  utnytter våre stordriftsfordeler og som dessuten kan skilte med lave marginalkostnader, forklarer Gunnar Bruteig Henriksen.

Hva har vært de kritiske suksessfaktorene spør vi?

– Dette ville ikke latt seg gjøre uten dyktige ressurser som har brettet opp ermene og bidratt i en felles dugnad både i Coop og Posten Norge med fullt fokus på å levere raskt og smidig. Vår Helix innovasjonsmodell som blant annet MIT har pekt på som en god modell for å gjennomføre kundeorientert innovasjon har nok også gjort det enklere å koble det kreative med raske beslutninger, forklarer Morten Stødle.

– Posten og Coop har hatt et samarbeid over mange år og med relasjoner som har hatt tillit til hverandre. Det tror jeg kom godt med når vi skulle aksellerere dette prosjektet på så kort tid. Vi var trygge på at begge jobbet mot samme mål og at vi skulle lykkes sammen, supplerer Gunnar Bruteig Henriksen.

Hva med konkurrerende løsninger?

– Vi er selvfølgelig klar over at det finnes andre aktører som også kjører ut dagligvarer i sentrale strøk, men det er ingen som dekker hele landet i samme grad som oss. Vårt fokus ligger i å hjelpe kundene med å få varene raskt og billig hjemkjørt, og vi tror markedet som vokser er stort nok for flere aktører, avslutter Morten Stødle smilende.

 

For vår egen del legger vi til at det er spennende å se at to av Norges største og eldste aktører på 5 uker kan lansere en tjeneste som går utenpå de tjenestene som andre innovative aktører har lansert de siste årene. Det skal bli spennende å følge med i tiden fremover.

Vi ønsker lykke til med den nye løsningen og minner om at et meste er fortsatt ugjort, og gjentar vår tro på at god kombinatorisk innovasjon må til for å forbli relevant i en verden med stadig økende endringstakt.

Det er på høy tid jeg avslutter intervjuet fra mitt hjemmekontor, jeg ser nemlig Postens karakteriske røde bil svinge inn foran huset med varene jeg bestilte fra Coop i morges. Innovation delivered!

Tips oss

Har du et godt tips til en sak vi bør skrive om? Send ditt tips til post@innomag.no!
Translate »