Verdens mest innovative selskap Salesforce.com, jobber kun i skyen. Hvordan vil dette endre måten vi gjør business og hvordan lar disse ideene seg beskytte?

(Onsagers har siden 1945 bidratt til å styrke bedrifters konkurranseevne gjennom fokus på IP-strategi. I denne artikkelen kaster Onsagers ved Axel Krabberød et blikk på innovasjon innen skytjenester og hvilke muligheter og utfordringer de ser rundt immaterielle rettigheter i skyen. Artikkelen er publisert på vegne av Onsagers).

Mange kundeforhold og servicekonsepter er fortsatt «analoge», med stor avstand mellom kunde og leverandør. Dette innebærer i praksis at man styrer kundeforhold og tar beslutninger i blinde. Suksessfabrikken Salesforce.com har tatt mål av seg å lukke dette kundegapet med å koble opp kunden, serviceorganisasjonen, distributøren, produksjon og bedriften til skyen. Med stadig flere devices som kobles mot skyen vil alle disse API’ene brukes for å komme tettere på kunden mer enn noen gang, t.o.m ligge i forkant av kundens behov.

Innovasjon i skyen

Salesforce.com som er kåret til Forbes’ Most Innovative Company de siste fire årene, har skjønt at fremtiden ligger i skyen. Med Slagordet «No Software» som parole tar de et klart retningsvalg mot skyen. Deres visjon er å lukke kundegapet ved å koble sammen flest mulig devices med «real time tilgang» slik at man i fremtiden kan ha kontroll på produktet ute hos kunden med mulighet for proaktiv service, opplæring og oppgradering som en del av kundeforholdet. Populært kalt «The internet of Things (IoT)».

Patent utfordringer med IoT

Mange deler av teknologien som kreves for IoT kan være vanskelig å patentere. Europeisk rettspraksis er klar på at Software og forretningsprosesser ikke er patenterbare. Likevel, er det mulig å beskytte computer implementerte oppfinnelser som har en teknisk effekt. Dette er under forutsetning at oppfinnelsen tilfredsstiller de andre kravene for patentbarhet som at det skal være nytt og oppfinnerisk).

Les mer om – Patent på programvare her og Når blir kode intelligent tekst her

IoT krever ofte lisens for å bli sømløs

En annen utfordring relatert til patent med IoT er behov for å bruke standardisert løsninger for å oppnå en fullverdig sømløs løsning. IoT dreier seg om å koble sammen forskjellige etablerte kommersielle kilder, i tillegg til nye objekter uten å ødelegge eksisterende arkitektur. Dersom disse standardiserte elementene i arkitekturen er patenterte, krever det lisens fra patent eiere, og tredje part som bruker teknologien blir noen ganger tvunget til å krenke disse patentene for å få frem sine egen nye innovative tjenester. Hvis vi ser på Smarttelefon segmentet hvor man ofte har tilsvarende problem med så kalte «viktige standard komponenter» (Standard Essential Patents – SEP’s), har det fra flere rettslige hold vært lagt ned krav om at SEP-patenter må gjøres tilgengelig via lisens, og til rimelige og ikke-diskriminerende betingelser. (Les: tvangslisens)

Real time sales med IoT

Man skal selge på en helt ny mer effektiv, proff og målrettet måte. Med all historikk tilgjengelig kan man yte overlegen salgsrelasjon. I kundemøter kan man diskutere og følge opp kvaliteten parametere, justere ordre, salgsmål og oppfølgning real time.

«Salg blir mer effektivt, man sparer mye tid og leverer overlegen kvalitet»

Et spennende Case på denne nye hverdagen inne salg illustreres godt med hva Coca-Cola har gjort. Deres hemmelige resept er å koble seg opp mot distribusjon, salg og produksjon for å ha 1:1 relasjon med distributøren hvor salgskorpset sitter på verktøy for å optimalisere hvert distribusjons punkt til fingerspissene.

Proaktiv service med IoT

Det vil skje mye innovasjon innen hvordan man skal «serve» sine kunder. Nå vil man tilby service til den rette tid, til dem som trenger hjelpen. Service organisasjonen vet i fremtiden ofte før kunden at det er behov for service og vil kontakte kunden for å avtale tiltak umiddelbart. En analyse av kundeforholdet og produkthistorikken vil selvfølgelig også brukes proaktivt for å få mer effektiv service og mersalg. Gallup anslår at innen 2020 vil 75 av dine daglige produkter være koblet mot skyen.

«Hvis støvsugeren trenger ny støvsugerpose, vil du få en melding på mobilen eller et display, med beskjed om at posen er full og mulighet å få hjelp til å bytte posen ved å trykke,  ja»

Et spennende case er Honeywell som i flere år har jobbet med å koble produktene sine direkte opp mot skyen. Da kan servicebedrifter ha 24/7 kontroll på produktene dere ute hos sluttbrukeren. Dette gir muligheten til å ha et proaktivt og kontrollert kundeforhold. Det handler om å skape de «wow» øyeblikkene hvor man er i forkant av problemet og løser det raskt med høy kvalitet. Kunden trenger ikke å bry seg om hva som er feil, det har leverandøren 100 % kontroll på. Skybaserte servicekonsepter vil være en del av «pakka» når man kjøper en tjeneste eller produkter i fremtiden.

Markedsføring = overlegen 1:1 service med IoT

I fremtiden vil store deler av markedsføringen trolig være orientert rundt forbedring av brukeropplevelsen og proaktiv service. Ideelt sette vil marketing bli en form for proaktiv service. Når du kjøper et ny tjeneste eller produkt vil man få personlig 1:1 oppfølgning til alt er satt opp på riktig måte: Med «overvåket bruk» vil leverandøren kunne følge opp og sikre at kunden bruker produktet og/eller tjenesten riktig, hvor marketing tiltak vil sikte mot stimulering til optimal bruk og «community building».

SONY Playstation var tidlig ute med overvåkning av brukeratferd på deres spill i skyen. Man får tips ved feil bruk av spillet, forbedringsområder i form av «treningsleir plugins» og anbefaling av spill som ligner»

Community building and sharing

Bedrifter som ser muligheten med IoT vil inviterer kundene til å kommunisere med hverandre for å dele sine opplevelser. Kunder vil oppfordres til full åpenhet ved å tilbys en arena å dele sine positive og negative erfaringer. Har man ingenting å skule og spiller på lag med kunden skaffer man engasjerte kunder som blir ambassadører for bedriften. Med et community vil engasjerte sluttbrukere hjelpe hverandre, med meget positive resultater både på topp og bunnlinjen. Skybaserte verktøy vil brukes til å trekke ut nyttig info, overvåke hva kundene snakker om og moderere samtaler som trenger videre oppfølgning.

Anbefalinger fra ambassadører har vist seg å være desidert den beste og billigste måten å drive markedsføring på.

APP’en binder sammen trådene

Før måtte man brukte en «gateway» når du skal koble deg til en «the community». Nå er man koblet opp «always» og en kan drive real time salg, kundeservice og marketing. APP’en binder sammen hele opplevelsen i hånden din.

Med stadig flere devices koblet til «skyen» kan man styre hele sin business fra mobile ute hos kunden, der det skjer.

Big data

Bedrifter sitter på my spennende kundedata i dag, men mange klarer ikke å bevege seg videre fra rapporterings regime til «actionable data».  Utfordringen med data mining verktøyene tradisjonelt er at de ikke er brukervennlige og tilgjengeliggjøring av data er dårlig. Det kreves ofte at rapporter er pre-konfigurert og man får lite fleksibilitet til å gå i dybden, der man kan finne data som fører til handling. Fremtiden vil bringe enkle intuitive løsninger for å «drille ned», presentere og handle ut fra Gigastore datasett.

Data fra steder som bedriftens community, tilfører en helt ny dimensjon av kundeinnsikt som med «smarte » skytjenester kan trekke ut trender, etterspørsel, problemområder og muligheter for innovasjon som tidligere ikke var mulig.

 

(Onsagers har siden 1945 bidratt til å styrke bedrifters konkurranseevne gjennom fokus på IP-strategi. I denne artikkelen kaster Onsagers ved Axel Krabberød et blik på innovasjon innen skytjenester og hvilke muligheter og utfordringer de ser rundt immaterielle rettigheter i skyen. Artikkelen er publisert på vegne av Onsagers).

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here