Har du smakt smoothie på brødskiva? Neppe. Nå lanserer Lerum verdens første smoothie som pålegg. Pålegget består KUN av frukt og bær, og er laget etter samme prinsippet som smoothie. – Det er første gang vi i Lerum lager noe som ikke har eksistert før, og SMUDI-pålegg er jo faktisk en verdensnyhet, sier Lerum-sjefen.

Lerums nye Smudi-pålegg egner seg like godt på brødskiva som på havregrøten og frokostblandingen. Dette er søt musikk for ernæringsekspertene, som mener det er et helseproblem at folk spiser for lite bær.

– Frukt og bær er en viktig del av et sunt og variert kosthold. En skive grovt brød med Smudi-pålegg gir både fiber, bær og påfyll av energi til dagen som kommer. Frokost og en næringsrik matpakke er viktig for humør, konsentrasjon og prestasjon, sier klinisk ernæringsfysiolog, Cathrine Borchsenius, som har testet det nye pålegget fra Lerum. Smudi-pålegget anbefales også av Sunnere Barn.

Ønsker å ta samfunnsansvar

Siden 2005 har familiebedriften i Sogndal jobbet for å redusere sukkerinnholdet i sine produkter uten at det går ut over smak og kvalitet. Først ute var saft uten sukker. Deretter kom syltetøy uten sukker. I bedriftens 113-årige historie er det første gang de lanserer et produkt uten både sukker og søtningsmiddel. Smudi-pålegg er likevel søt på smak.

– Det er første gang vi i Lerum lager noe som ikke har eksistert før, og det viser at man helt fint kan være innovative selv om man er forankret i tradisjon og kultur. Det er viktig å vise at det går an å lage pålegg som er helt naturlig, sier Trine Lerum Hjellhaug, som er fjerde generasjon i hjørnestensbedriften i Sogndal.

Sunnere kosthold

Som vanlig har Lerumfamilien brukt sine nærmeste til å finne de beste oppskriftene. Smudi-pålegg er nøye testet på kjøkkenet hos Lerum og de ansatte i fabrikken på Kaupanger.

– Vi er som folk flest, og veldig mange norske barn vil ha noe søtt på brødskiva. Nå som de fleste av oss er blitt mer bevisste på at barna skal spise mindre sukker og søtningsstoffer, har vi lenge jobbet med hvordan vi kan bidra til et sunnere kosthold for både barn og voksne. Dette produktet består kun av frukt og bær, og det er vi rett og slett ganske stolte over, sier Hjellhaug.

Kvinner går foran

Akkurat som smoothie er Smudi-pålegg naturlig søt, næringsrik og rik på fiber. Konsistensen gjør den perfekt til å smøre på brødskiva, bruke på havregrøten eller frokostblandingen.

– Jeg tror Smudi-pålegg går rett hjem hos alle som er sunnhetsbevisste og har en hektisk hverdag. De fleste ønsker sunnere alternativ for seg og sin familie. En annen ting er at småspiste og kresne barn får noe de liker og som de kan spise med god samvittighet, sier markedssjef hos Lerum, Marte Myklebust Åril.

I Lerums forbrukerundersøkelser kommer det frem at kvinner er de flinkeste til å styre unna sukker og søtningsstoffer. De er samtidig opptatt av å spise mer frukt og bær.

– Kvinner er flinke til å sette grenser og krav til hva de spiser og drikker. Disse holdningene tar de med seg inn i familien og til barna sine. Vi har hatt god hjelp av mødre og deres barn til komme frem til det perfekte pålegget som ivaretar folkehelse og miljøet på en god måte. Smudi-pålegg kommer i opp/ned-flaske som reduserer svinnet og gjør det enklere å kildesortere, sier Marte Myklebust Åril.

Verdensnyhet

Lerumfamilien er kjent for å være nøkterne, men når det kommer til Smudi-pålegg nøler de ikke med å fastslå at de har kommet med en aldri så liten verdensnyhet.

– Så vidt jeg vet er det ingen andre som lager pålegg av helt naturlig smoothie, og dette er jo dermed en verdensnyhet. Ikke dårlig for en liten saftbygd i Sogn! Dessuten er vi først ute med opp-ned-flaske i syltetøyhylla. Vi kan trygt si at Lerum går foran, sier markedssjefen.

Pressemelding, NTB.