Med Tick-in sikter vekstselskapet HCL Nordic seg inn mot underholdningsbransjen. HCL Nordic tilbyr en digital plattform som lar deg integrere Mailchimp med billettsystemet ditt.

(Skrevet av Gudbrand Teigen, InnoBørs-ansvarlig)

InnoBørs-registrerte Tick-in leveres av HCL Nordic AS, en ung bedrift som 5 år etter oppstart teller 5 faste medarbeidere i tillegg til en håndfull frilansere. Selskapet er lokalisert i topp moderne lokaler i Asker Tek. HCL Nordic er et teknologiselskap med fokus på e-commerce, integrasjoner mot ERP (Enterprise Resource Planning) -systemer, og digitale kommunikasjonsløsninger.

Kulturelt mangfold som styrke

– Vi er partnere med Visma og Mailchimp, og vi er eksperter på WordPress og Woocommerce. Vi har jobbet med over 300 kunder spesielt inn mot effektiv digital kommunikasjon, og det har dannet grunnlaget for innsikten og kompetansen vi besitter i dag, forteller Claus Lorentzen som startet selskapet på senvinteren 2014.

Claus Lorentzen er 38 år og bosatt i Asker. Han har utdannelse fra både norske BI og Niels Brock i København, samt en solid yrkesbakgrunn som kremmer og rekrutterer. I Assessits nylige kåring Årets Unge Ledere 2018 ble Lorentzen en av årets topp 10 unge ledere.

Tick-in er utviklet av HCL Nordics team med 4 nasjoner representert. Foto @ HCL Nordic

– Menneskene er vår unike ressurs! Vi fokuserer mye på å skape en god kultur, der vi trives med hverandre og støtter opp om den enkelte i teamet. På tross av et lite team, har vi ansatte og frilansere fra så mye som 4 forskjellige land, beretter Lorentzen.

Selskapet vil være på trygg grunn og bygger sitt avtaleverk med hjelp av jurister. Til nå ligger HCL Nordics verdiskaping i tjenesteyting basert på tilslutning til etablerte merkevarer som Visma, Google, Mailchimp og WordPress. Gründeren øyner en mulighet for å bygge egne immaterielle rettigheter på sikt ved å søke patent på måten selskapets egenutviklede kode fungerer til å integrere på tvers av systemer.

– Tick-in har vi utviklet selv som plattform for Consent Management (samtykkebehandling) i underholdningsbransjen. Løsningen er tilpasset de mest utbredte booking-løsningene i markedet. Vi ser Tick-in som en «intern startup» i HCL Nordic med egen IPR og potensial til knoppskyting. Ja, Tick-in kan nok komme til å stå på egne ben i et nytt selskap etterhvert, betror gründeren Innomag.

Lover integrering av systemer for økt salg og spart tid

Tick-in er en plattform for Digital User Engagement innen underholdningsindustrien. Brukere av Tick-in kan få svar på: Hvordan forutsi kundenes ønsker i fremtiden? Hvordan tilby kundene merverdi som øker deres tilfredshet?

– Selg flere billetter til dine events eller konserter ved hjelp av vår Digital User Engagement -plattform! Vi har allerede nå fått mange gode tilbakemeldinger og statements, i tillegg til at vi har fått flere kunder til å stille opp for å lage promovideoer og presentasjoner, sier Lorentzen.

Tick-in integrerer 3. parts plattformer som Mailchimp med kundedataene som ligger i brukernes eget billettsystem, ofte Ticketmaster. I tillegg åpner Tick-in mange andre funksjoner, blant annet automatisk utsendelse av påminnelse før konsert og brukerundersøkelse etter konserten.

– Mange selskaper generer enorme mengder med data som de ikke får brukt på en strukturert måte. Årsaken til dette er at det i dag ikke er mange tilgjengelige løsninger som tilbyr brukervennlige, gode rutiner og systemer for å automatisere struktureringen og segmenteringen av dataene, slik at kunden kan få nytte ut av dem. Konsekvensen av dette er at kundene må jobbe mye manuelt for å forsøke å få oversikt over datastrømmen, men det begynner som regel bra og ender som oftest med at det ikke blir gjort, sier Lorentzen.

Tick-in er HCL Nordics løsning på dette problemet. Løsningen innebærer avansert segmentering av data og automatisering av kommunikasjonen i ett.

– Vår løsning sørger for at Lillestrøm Kultursenter, som er en våre første kunder, til enhver tid kan finne en oppdatert oversikt over personene som kjøpte billetter til de hundrevis av forestillinger de holder hvert år. På den måten tilbyr løsningen vår kunde en oppdatert oversikt over hvem som for eksempel var på konserten med Karpe Diem i fjor. Dersom Karpe Diem kommer tilbake for å holde en ny konsert, vil det være veldig effektivt å meddele de som var på konserten i fjor at nå kommer en ny konsert. Våre kunder ser åpningsrater på over 70% på ved e-postmarkedsføring og segmentert utsending ved hjelp av Tick-in, forteller Lorentzen.

Ticketmaster og Mailchimp som strategiske partnere

– Vi søker strategiske partnerskap med alle større billett- og bookingoperatører, som Ticketmaster, Eventim, DX med flere. Nå er vi inne i en fase, der vi knytter til oss partnere over hele Europa. Partnerne er interessert i oss, fordi vi leverer en unik tjeneste som deres kunder etterspør. I tillegg sørger vi for at de får beholde en del av omsetningen som vår plattform genererer, forsikrer Lorentzen.

HCL Nordic er i forhandlinger med Ticketmaster om partneravtale worldwide. Selskapet selger allerede Ticketmasters løsninger til en rekke aktive kunder, ikke minst kulturhus og kinoer i Norge. I Danmark forhandler HCL Nordic med de største festivalene, deriblant Roskilde Festivalen. Alle som benytter billettsystemet DX kan ta i bruk Tick-in i dag, og det pågår ifølge gründeren forhandlinger med ledende billettsystemer i Norge, Danmark, Finland, Sverige, Italia, UK og Nederland.

– Vi er eneste norske partner for Mailchimp i Norge i dag. Tick-in er i prosess med sikte på å bli en formelt godkjent integrasjon hos Mailchimp, slik at kunder worldwide kan ta vår løsning i bruk. Mailchimp sender oss allerede kunder fra ulike land, og de seneste ukene har vi fått kunder fra land som Spania, Frankrike, USA, Nederland, Tyskland, Latvia, Romania og Luxembourg. Denne uken har vi til og med fått vår første kunde i Storbritannia, avslutter Lorentzen begeistret.