European super league, Earth Day og Fredrik Skavlan Foto: https://theathletic.com/, Pexels, https://kommunikasjon.ntb.no/

Usportslige sportsgrep, usette samtaleshow og uredde sponsorer

Uken har bydd på flere overraskelser som fikk mer enn nok presse og en global festdag som nok kunne fortjent større oppmerksomhet. Vi tenker på Earth Day som hvert år feires torsdag 22. april. Navnet og konseptet “Jordens dag” ble utviklet av John McConnell i 1969 på en UNESCO-konferanse i San Francisco og allerede året etter besluttet FN at dette skulle være jordklodens egen dag. En dag vi 7 milliarder som bebor denne kloden skal feire alt det som forener oss, istedet for å fokusere på det som skiller oss. En dag for klimaet som slett ikke bryr seg om verken grenser eller murer.

Det handler om å løfte blikket og fokusere på våre felles utfordringer. Det gjorde USA’s nye president, Joe Biden da han på en digital lederkonferanse på jordas egen dag i går annonserte at USA forplikter seg til å halvere sine utslipp i løpet av dette tiåret. EU har allerede lovet å redusere sine utslipp med 55% og England har i samme periode forpliktet seg til 68% reduksjon. Toppmøtet kommer i etterkant av at John Kerry har vært i Shanghai og denne uken annonserte USA og Kina at de vil samarbeide om å bekjempe klimaendringene. Vi ser nå signaler på at verdens ledere innser klimaalvoret, – og i november skal de møtes i Glasgow for å videreføre ånden fra Paris-avtalen.

Vi håper en svensk 17-åring inviteres til å holde åpningstalen sammen med Joe Biden og Xi Jinping. DET ville skapt inspirasjon og endringskraft.

Vi vet ikke om Kerry svingte innom Shanghai Auto Motorshow. Helt siden 1985 har dette vært en arena for lansering av kommende bilmodeller, og du kan lese mer om årets trender og innovative nyheter her.

Om lederne i 12 av Europas beste fotballklubber løftet blikket eller mistet fotballens sanne sjel av syne skal vi ikke spekulere i, men det må være lov å konstatere at ukens nyhet om en egen superliga fikk mer enn nok presse. Det manglet ikke på eksperter som uttalte seg skråsikkert om noe de umulig kunne ha rukket å sette seg særlig godt inn i. Mange mente mye, og de 12 fikk både gult og rødt kort for usportslig oppførsel. For oss endringsagenter var nyheten og motkreftene som lynraskt ble vekket et skoleeksempel på hva som ofte skjer når store endringer lanseres.

Et studie i følelser og fakta sauset sammen, og iblandet to spiseskjeer sterke pengeinteresser på begge sider.

Vi så noe av det samme skje da DNB denne uken annonserte at de ønsket å kjøpe Sbanken for 11 milliarder, – lynraskt var kunder ute på sosiale medier og slo fast at de slett ikke ville “godta” en slik overtakelse. Mange av de fortalte at de hadde forlatt DNB for over 10 år siden. De kan umulig ha fått med seg at DNB på det ti-året har gått fra å være en traust storbank til å bli Norges mest innovative virksomhet i 2020. Lærdommen for Kjerstin Braathen og andre endringsledere må være at kunders oppfatning ofte henger igjen i gamle sannheter og myter som forlengst har gått ut på dato. Samtidig, hvis alle som uttalte seg til landets journalister basert på gamle sannheter, tankespinn uten rot i virkeligheten og utbredte feiloppfatninger skulle nektes spalteplass ville det bli sørgelig tomt i mange avisspalter, – og slikt selger jo verken aviser eller annonser. Noen sloss for endring, andre sloss for å bevare status quo.

Vi ser samme utviklingen i seiling. Denne uken starter SailGP-mesterskapet i Bermuda og de åtte superraske 50-fots katamaranene som kan seile med en fart som overstiger 50 knop (90 km/timen) er dekket av tusenvis av sensorer som leverer data i strie strømmer. Blant annet brukes dataene til å evaluere og justere utstyr og taktikk for fremtidige regattaer; den mater TV-kanalenes svært avanserte grafikkprogrammer med sanntidsdata og den lar oss til og med overvåke idrettsutøvernes hjertefrekvens og blodtrykksnivå. Slik tar seilsportens endringsagenter seiling fra å være en obskur sportsgren til å bli underholdning av høy klasse. Et interessant poeng som fotballsjefene bør ta til seg, er at i seilsporten deles alle dataene mellom alle lagene via et skybasert datasystem. Effekten er at alle lagene kan undersøke og lære av hverandres vinnende manøvre. Dataene lastes opp og ned til oss fans på under 150 millisekunder.

Det er raskere enn Lucky Luke noen gang trakk sin pistol, – og han var som du sikkert husker raskere enn sin egen skygge.

Siden vi er inne på toppidrett og penger tar vi med oss at NHO, LO, Norges idrettsforbund og Innovasjon Norge denne uken har inngått en avtale som visstnok skal gi både norsk næringsliv og idretten økt konkurransekraft. Vi har lest pressemeldingen tre ganger, du finner den her, men klarer fortsatt ikke å forstå hva avtalen innebærer. Konkret sies det at man skal benytte store internasjonale idrettsarrangementer til å synliggjøre norsk næringsliv. Fysisk og digital promotering, gjerne i kombinasjon med en næringslivsdelegasjon, er visstnok aktuelle tiltak. Etter å ha vært med på flere OL og VM rundt i verden må vi innrømme at vi alltid har hatt inntrykk av at norske virksomheter støtter opp om norske idrettshelter, så det nye her går oss hus forbi, men vi stoler på at når gode krefter går sammen vil gode ting kunne skje. Det mest konkrete virker å være at man skal blåse liv i The Explorer, den samme plattformløsningen som Innovasjon Norge lanserte i Oslo Rådhus med både statsminister og intet mindre enn tre ministre tilbake i 2018. Vi i InnoMag har skrevet om denne løsningen tidligere som flere ganger. Blant annet her. Vi synes likevel LO-leder Peggy Hessen Følsvik sier det best;

Vi trenger flere arbeidsplasser og mer eksport. Og skal vi lykkes må vi jobbe sammen i dette lille landet. Bra sagt, Peggy!

Alt handler selvsagt ikke om sport og sponsoravtaler. Onsdag ble det kjent at samtale-showvert Fredrik Skavlan kaster inn håndkleet og gir seg etter 25 år som sjarmerende intervjuer. Vi har alltid hatt sansen for Skavlans noe nonchalanente intervjustil, men det blir for åpenbart at de fleste gjestene er plassert der for å snakke om sin siste bok/film/sang. Kanskje problemet rett og slett er at talkshowet som sjanger savner fornyelse?

Ukens innovasjonsblomst sendes president Joe Biden for å agere raskt for å få USA på banen igjen, – og så håper vi han deler med Fredrik Skavlan for lang og god innsats i TV-ruta, – selv om vi og mange med oss stadig sjeldnere svingte innom…

Happy Friday!

Tips oss

Har du et godt tips til en sak vi bør skrive om? Send ditt tips til post@innomag.no!
Translate »