Hvordan vil sosiale medier endre måten bedrifter kommuniserer på i fremtiden? – og er det egentlig så viktig for å forbedre en virksomhet? 

Stian Reinhartsen jobber fulltid med sosiale medier. Han er tourmanager for den norske DJ-suksessen Matoma og Chief Brand Officer i Reinhartsen Consulting som hjelper bedrifter til å profilere seg selv på ulike medieplattformer. Svaret hans er et klart Ja.

– Vi har gått fra pressemeldinger til statusoppdateringer, og hvor kundene bruker tiden sin har endret seg stort. Det har aldri vært viktigere, eller en bedre mulighet til å kunne kommunisere smart med sine kunder, sier Reinhartsen.

– Sosiale medier er en fantastisk plattform når det kommer til salg, branding, krisehåndtering og community-bygging. Når kundene bruker tid på sosiale medier, er det essensielt at bedrifter er tilstede der.

Reinhartsen jobber med ulike bransjer, blant annet den internasjonale artisten Matoma, fotballklubben Viking og reiselivsmotoren Nustay fra Danmark. I mai 2015 ble Viking kåret til den beste norske fotballklubben på sosiale medier av finansavisen Kapital.

– Inspirasjonen for å starte Reinhartsen Consulting var en genuin interesse for sosiale medier og de mulighetene som bedrifter har der. Vi ønsket å vise at sosiale medier både kan erstatte og være et bedre alternativ til tradisjonelle markedskanaler. Ett år før vi offisielt startet hadde vi en kunde hvor vi flyttet markedsbudsjettet fra print til sosiale medier og økte kundens omsetning med 30 millioner (24%) på 12 måneder. Da følte vi det var på tide å satse.

– Vår strategi er bygd på digitale og sosiale muligheter som er gjort tilgjengelig av innovasjon og ny teknologi,

– Og vi jobber kontinuerlig med å digitalisere alle avdelinger av bedriften vår.

Har du tips til hvordan etablerte bedrifter kan endre sin kommunikasjonsstrategi i takt med den digitale revolusjonen? (eks. Snapchat, Instagram, FB)

– Sørg for å få inn ekstern kompetanse med friske og teknisk innfødte øyne. De fleste som rådfører bedrifter i forhold til kommunikasjon spiller «safe» og anbefaler de store og etablerte kanalene. Kommunikasjons-strategien bør gjøres tilgjengelig i nye medier hvor uttrykket har større muligheter for å tilpasses de spesifikke målgruppene. Alle kanalene passer ikke for alle, men det finnes uante muligheter for de som er først ute i kanaler hvor det er masse oppmerksomhet, men få aktører.

Stain holdt foredrag under Social Media Days 2016, Oslo. Fotograf: Alf Simensen
Stian under Social Media Days 2016 i Oslo, februar. Fotograf: Alf Simensen

 

“Snapchat er morsomt, men må tas på ramme alvor,” uttalte Reinhartsen under Social Media Days i Oslo. Du kan lese mer om hvordan du kan bruke SnapChat i jobb her. 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here