Deloitte Fast50 ble i dag presentert for femtende gang. I Deloittes moderne høyborg i Barcode fikk deltagerne en god analyse og debatt der hovedfokus var på hva og hvem som egentlig skaper de norske industrieventyrene.

Andreas Enger, partner i Deloitte, innledet med å peke på noen av hovedkonklusjonene Deloitte har gjort seg etter å ha analysert de beste gjennom 15 år. Norge ER innovativt. Til sammen 457 selskaper har vært innom. Kun 67 av dem har blitt kjøpt opp, men dersom man ser på de 50 raskest voksende har hele 24 blitt det.

Konklusjon: Overraskende høy vekst har ikke gått på bekostning av inntjening.

– Norge har et godt innovasjonsmiljø, men vi har få industrieventyr. Kun 18 selskaper har maktet en omsetning på over en milliard norske kroner. Vi er ikke så gode på å skape unicorns, men vi er gode på skape gode teknologivirksomheter som blir viktige motorer for utenlandske lokomotiv. Vi observerer at Fast50-bedrifter hovedsakelig selges ut av landet , noe som selvsagt reduserer antall potensielle norske industrieventyr, sa han.

Osloregionen og Vestlandet trekker lasset

Visma fremstår som den over tid mest suksessfulle norske virksomheten, men også REC, Opera Software, Omega AS, Finn.no , Tandberg og Akva Group er selskaper som har vokst til å passere en milliard i omsetning.

Oversikten viser også at det er Osloregionen og Vestlandet som trekker lasset når det gjelder nyskaping.

Årets tre raskest voksende selskaper er mobiloperatøren COM4, som satser på IoT, og ENTRY AS som vokste med intet mindre enn 2890% – samt årets vinner SKAMIK AS, som har vokst innen lakselus og med utgangspunkt i Røyrvik har gjort en imponerende jobb. Den ene av gründerene, Geir Skarstad, fortalte oss etter prisen at de hele veien hadde satset på å levere innovative og energivennlige lakselusløsninger som lå langt fremme – og at hemmeligheten nok lå i at de kjente markedet og turte å satse.

Skalering er utfordringen

I den påfølgende paneldebatten stilte Henning Hansen, leder i Confirmit i tolv år, Vismas konsernsjef Øystein Moan, og de to forskerne Markus Bugge og Håkon Endresen Normann.

De to lederne, som har førstehånds erfaring med å skape vekst, påpekte begge at norske ingeniører er billige. De i Silicon Valley koster minst tre ganger så mye, utfordringen er å beholde selskapene på norske hender.

Miljøene finnes, utfordringen er å skalere – og det er symptomatisk at norske virksomheter er flinke på produktutvikling, men for lite flinke på skalering og markedsføring. Henning Hansen sier det godt:

– Norske virksomheter bruker gjerne 40% på produktutviklingen, mens amerikanske virksomheter sjelden bruker mer enn 18%. De bruker derimot ofte mer enn 40% på salg og markedsføring. I USA får du lov til å bygge størrelse på bekostning av produktutvikling.

Trenger lokomotiver

– Det er mange som er innovative, men som ikke er gode nok på operational excellence, og for å lykkes over tid må man beherske begge idrettene, hevdet Øystein Moan, den norske IKT-bransjens kanskje dyktigste leder.

– I Norge er mye av kapitalen statlig, og det er et problem at den største investoren av dem alle det norske oljefondet ikke investerer i Norge i det hele tatt. Slik er det ikke i andre land.

Det er viktig å ha norske hovedkontor. Norge trenger noen store sterke aktører som kan stå i mot og ha kraft til å overleve i kampen mot internasjonale giganter. Dette var en konklusjon som også forskerne representert ved Håkon Endresen Normann og Markus Bugge sa seg enig i – vi trenger flere lokomotiver.

– Liten tro på offentlig styrte midler

– Virkemiddelapparatet er tilrettelagt for små inkrementelle grep. Vi kunne slik jeg ser det like gjerne lagt ned Innovasjon Norge – jeg ser ikke at det kommer noe særlig ut av det. Jeg har liten tro på offentlig styrte midler, var brannfakkelen fra Moan, som også avslørte at han selv stort sett investerer sine egne penger i næringseiendom.

Det er et paradoks at Singapores statlige fond er tungt investert i Visma, mens det norske oljefondet ikke har investert her.

– Ikke glem å fakturere, smilte Moan da han ble bedt om å dele med seg et godt råd før deltagerne forsvant ut i julestria.