Det karakteristiske flytårnet med glassruter som troner høyt over rullebanen på flyplassen, er snart historie. Vinduer er i ferd med å erstattes med kameraer, mikrofoner og sensorer, og i stedet for å sitte i hvert sitt tårn skal operatørene befinne seg på samme sted.

– Dette er verdens største satsing på fjernstyrte tårn, og det er vi ganske stolte av, sier assisterende programleder Jon Are Pettersen for digitaliseringsprosjektet Remote Towers i Avinor.

Avinor er et norsk statlig selskap, og den største eieren av flyplasser i Norge. Selskapet driver 44 flyplasser, og har rundt 3000 ansatte.

Kan betjene flere fly

Digitaliseringsprosjektet skal være ferdig i 2023. Da skal 15 av Norges småflyplasser, fra Sogndal til Kirkenes, fjernstyres fra kontrollsenteret Remote Towers Centre i Bodø.

Et fjernstyrt tårn innebærer at de som styrer trafikken på flyplassen sitter i et tårnsenter, istedenfor i hvert enkelt tårn rundt om på flyplassene.

På flyplassen er det installert kameraer, mikrofoner og annet utstyr som gir detaljert informasjon om vær og aktiviteter på flyplassen til enhver tid.

Ifølge Pettersen er det to store fordeler med fjernstyrte tårn. Det første er utnyttelse av kapasitet.

– På små flyplasser er det lav trafikk, og kanskje to til fire-fem fly i døgnet. Det er mye ledig kapasitet blant operatørene våre. Gjennom digitalisering kan én operatør på sikt betjene flere fly samtidig. Det gir en mer interessant og bedre hverdag for de ansatte, forklarer Pettersen.

Nye måter å løse det på

Den andre store fordelen er at digitaliseringen åpner for nye måter å tenke løsninger på.

– Digitalisering av en arbeidsflate kan tilføre mer informasjon, flere analyseverktøy og gjøre mye ut av det faktum av at vi har en digitalisert operasjon, forteller Pettersen.

Blant annet vil bruk av IR-kamera gjøre det mulig å se forhold som mennesker og dyr om natta, noe som ifølge Pettersen var umulig før. Dette gir en bedre situasjonsforståelse i mørke.

Ved hjelp av radarinformasjon på skjermen kan fly få egne merkelapper med informasjon. Og er det folk, dyr eller kjøretøy på rullebanen, vil de bli merket med små firkanter, som gjør at operatørene kan gi beskjed videre til bakkemannskapet på de enkelte flyplassene.

Vanskeligst å ta digitaliseringsskrittet

Det har allerede gått over ti år siden det ble bestemt at Avinor skulle satse på fjernstyrte tårn.

Fire år gikk fra kontrakten med leverandør Kongsberg Gruppen ble signert, til Røst ble den første fjernstyrte flyplassen i september 2019. Siden har Vardø, Hasvik og Berlevåg fått fjernstyrte tårn.

Pettersen har jobbet med digitalisering i 25 år, og vet av erfaring at den virkelige terskelen for mange er å ta skrittet til å faktisk bli digitalisert.

– Den største utfordringen er å innse at med digitalisering blir det ikke helt likt som før. Vi søker etter trygghet, og derfor vil ha muligheten til å se ut av det fysiske vinduet. Derfor er det viktig å erkjenne at noe blir annerledes, men det blir minst like bra som før, understreker han.

– Ta vare på menneskene

Samtidig med digitaliseringsprosessen, har Avinor jobbet mye for å bevare menneskene oppi prosjektet.

– Vi har et parallelt prosjekt som kun går på omstilling, der menneskene og digitalisering er helt sidestilt. Det handler om å gå gjennom de vedtatte prosessene med fagforeningene, på arbeidsplassene og oppfølging av den enkelte, forteller Pettersen.

– Det handler først og fremst om mennesker, og det må man aldri glemme. I vårt tilfelle må folk flytte som følge av digitaliseringen. De må ta med seg familiene sine og endre arbeidsplass. Det menneskelige aspektet er det viktig å huske på og ha i sentrum, avslutter han.

Vi gjør oppmerksom på at saken er skrevet av Digital Norway.