Første steg i Startuplabs planer om internasjonal ekspansjon. 

Mange norske gründere har de siste årene reist til USA ved help av Innovasjon Norges Tinc-program.

Nå åpner den norske inkubatoren Startubplab sin egen bro over til det amerikanske markedet, under navnet Silicon Valley Catalyst. Det skjer gjennom et nytt samarbeid med den amerikanske akseleratoren Garage Technology Ventures, som ble stiftet av den amerikanske markedsføringsguruen Guy Kawasaki i 1998.

Det er kun første steg i Startuplabs planer om å kjøre erobre verden med sin modell. Ekspansjonsplanene oppstår fordi Startuplab ser at det er viktig å kunne hjelpe de norske gründerbedriftene ut i verden.

– Vi ønsker å gjøre veien kortere for Startuplab-selskapene mot det globale markedet, poengterer Startuplab-partner Rolf Assev.

Norden, USA og Asia?

Han poengterer at Startup lab allerede har etablert et slikt nettverk i Norden, via Nordic One. Samarbeidet med Garage gjør at Startuplab nå spinner tråder også til den andre siden av Atlanteren, mens de for øyeblikket også kaster øyne på muligheter i Asia

For øyeblikket handler det kun om teknologi – men også andre bransjer kan bli støttet av Startuplab-modellen fremover, tror han.

– Vi diskuterer tilvarende miljøer for olje, miljø og energi, fortalte Assev nylig til 3in.nos Innovasjonsmagasinet.

Tilpasset støtte

Han er opptatt av at gründerne skal få spesialtilpasset støtte, og ikke bli en del av et akseleratorprogram, der alle behandles likt.

Det gjenspeiler seg også gjennom samarbeidet med Garage.  I motsetning til typiske akseleratorprogrammer gir Silicon Valley Catalyst et skreddersydd opplegg for hver enkelt oppstartsbedrift, poengterer Startuplab i pressemeldingen.

Programmet gir 100.000 dollar i investeringskapital og tre måneders tett individuell oppfølging basert på selskapets egne behov.

Målet for partnerskapet er å hjelpe gründerne med:

• Kunderekruttering
• Teambygging
• Operasjonell infrastruktur
• Finansiering

– Fokus er å signere første kunde eller partner og/eller å sikre finansiering. Den største utfordringen til mange nordiske oppstartsbedrifter er et manglende nettverk i USA og gjennom programmet vil en få tilgang til hele Garage Technology Ventures nettverk og erfaring med oppstartsbedrifter, poengterer Startuplab.

Startuplab åpner for å koble inn flere partnere, spesielt venture-bedrifter og inkubatorer i Nord-Europa, etter hvert som initiativet utvides.

Den nye “katalysatoren” er etablert med støtte fra Nordic Innovation.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here