De 5 største feilene nordmenn gjør når vi skal ekspandere til USA

Du har lykkes som gründer i Norge og drømmer om at din baby, ditt gründerprosjekt, kan være levedyktig i USA. Disse 5 punktene kan være med på å øke dine sjanser til å lykkes i det store utland!

1 . Undervurderer kravene til suksess

I følge NextStep tar det rundt 12-18 måneder før en nyetablert bedrift vil lykkes med å få inntekter. Det finnes ulike måter å forkorte perioden på, men det vil være helt avgjørende for en ledergruppe å være forberedt på manglende inntektsstrøm i den første perioden.
2. Manglende fokus på segmenter.

USA er et veldig stort land med mange ulike demografiske segmenter og områder. For å lykkes , er det viktig at det norske selskapet tydelig har identifisert 1-3 nøkkelsegmenter, enten ut ifra industri, geografi eller andre demografiske faktorer. Dersom selskapet lykkes innenfor sitt første segment er det ingenting som står i veien for å utvide til et nytt.

 

3. Har ikke et nøye uttenkt verdiforslag

Selv om det er store muligheter for å få finansiell støtte i USA, er amerikanerne desto mer opptatte av at man har et vel planlagt verdiforslag. All kommunikasjon til markedet – gjennom markedsføringskampanjer, salgsaktiviteter og alle kundeinteraksjoner må tydelig demonstrere hvordan produktet eller tjenesten vil levere reell verdi i økonomiske, funksjonelle og emosjonelle forhold til kunden.

 

4 . Forsøker å gjøre alt på egenhånd
Selv om ditt selskap lykkes stort i Norge og Europa vil det amerikanske kjøpemønster, betegnelser og måten å gjøre forretninger på, være en helt annen i USA. For å forenkle prosessen inn i det amerikanske markedet bør man søke og benytte seg av allianser og partnerskap som kan gjøre prosessen mer smertefri.

 

5.  Ineffektiv salgsgjennomføring

Mange av selskapene som mislykkes har allikevel en klart definert forretningsplan med tydelig markedsfokus og verdiforslag, støttende partnere og fremstår som at de har alt under kontroll.

Årsaken til at disse allikevel mislykkes kan være at man ikke får igjennom de store salgene. Dette kan komme av feil bruk av kanaler eller feil type salgsteam. Kanskje produktet du vil selge er solgt i butikk i Norge, men at det i USA bør selges over nett, eller at man forsøker å bruke de samme salgsargumentene mot amerikanerne som man lykkes med mot nordmenn?

 

Det amerikanske markedet er en drøm for mange gründere, og i følge brobyggeren NextStep er det mulig å nå drømmen ved å blant annet ta utgangspunkt i disse punktene.

Tips oss

Har du et godt tips til en sak vi bør skrive om? Send ditt tips til post@innomag.no!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Translate »