Nordens beste nye startup, Unacast, er nå “live” med sin løsning. Nå er blikket rettet mot internasjonal ekspansjon. Ta en titt her!

Sist uke fikk Unacast prisen som beste nye, nordiske oppstart. Prisen toppet et oppstartshalvår der selskapet ikke bare har utviklet forretningsideen og hentet inn penger – men har vært langt mer synlig enn noe annet oppstartselskap.

Unacast_mobil
Slik ser VGs forside ut i Unacasts nye lokaler. Unacast-annonsen er levert ved hjelp av en beacon utplassert i lokalet.

Men hva driver de egentlig med? 

Svaret fikk de fremmøtte for første gang ordentlig da selskapet fredag holdt innflyttingsfest i sine nye lokaler på Majorstua, døpt “Unacastle”. Nå er første versjonen av løsningen live via VGs forside – men bare på utvalgte steder.

– Hvis dere går inn på VG så får dere annonse for Unacast øverst. Det er en annonse som er styrt fordi dere befinner dere akkurat i dette rommet her. Hvis dere går ned på gata og 15 meter lenger bort får dere en annen annonse, sier Thomas Walle-Jensen.

Løsningen er nå ute i test i Capas kinoer, som vil installere den bakenforliggende beacon-teknologien i samtlige 37 kinoer, og har nærmere halvparten av det norske kinomarkedet.

Første annonsør ut er Coca Cola – med en tre-stegs kampanje (se nedenfor). Altså er et kinobesøk tingen hvis du selv vil stifte bekjentskap med løsningen.

Ansatte på plass

Tech lead Martin Sahlèn har hatt ansvaret for å utvikle løsningen som ble vist frem fredag. Nå har Unacast hentet Bekks Andreas Heim for å utvikle “smartheten” i Unacast-løsningen.

Heim kommer fra stillingen som fagsjef for “big data” i Bekk, og blir nøkkelpersonen for å maksimere verdien av løsningen. Det kan gi en viktig ekstrainntekt for norske og internasjonale medier, som i lang tid har opplevd sterkt press på annonseprisene.

Selskapet har også fått på plass to prosjektledere.

– I tillegg søker vi en CTO ved Oslo-kontoret og en salgsansvarlig ved New York-kontoret, forteller Walle-Jensen.

Kombinert med resultatene fra Coca Cola-testen skal så brukes som innsalg mot forhandlere og merkevarer globalt.

Og medieoppmerksomheten ser ut til å fortsette. Så sent som i helgen frontet selskapet det nye arbeidslivet i Aftenposten, og denne uken kommer en ny artikkel i Fast company.

Unacast-gründer Walle-Jensen og medgründer Kjartan Slette fleipet begge med at de tidlig bestemte seg for at de ikke skulle ha noen skam, når de startet selskapet.

 

Tekstboks: Tre steg i Cola-kampanjen

Den første testkampanjen er utformet på følgende måte:

Steg 1: Hilse på fobrukeren i kinolobbyen med et tilbud om å få en gratis forfriskning fra Cola.
Steg 2: Målrette budskap mot den samme forbrukeren for å tilby dem en gratis kinobillett fra Cola og å bringe dem tilbake i den fysiske lokasjonen.
Steg 3: Ønske forbrukeren velkommen tilbake til kinoen for å motta billetten.

Kilde: Unacasts nyhetsbrev

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here