Digital og bærekraft til topps i Innovasjon Norge

Anita Krohn Traaseth har plukket ut sin nye ledergruppe, hvorav halvparten er kvinner. Fem stillinger skal lyses ut.

– Innovasjon Norge skal bli en enda mer kundeorientert organisasjon, sier administrerende direktør Anita Krohn Traaseth.De tidligere sju divisjonene blir til fire: Gründere og oppstartbedrifter, Vekstkraftige bedrifter og innovasjonsmiljøer, Merkevaren Norge, og Bærekraft Norge 2030.

– Vi skal bli enklere å forstå, mer effektive og mer fleksible, fortsetter hun.

Den nye ledergruppa blir bestående av:

• Administrerende direktør Anita Krohn Traaseth
• Viseadministrerende direktør Toril Bariusdotter Ressem  (tilsatt tidlig i høst)
• Direktør for distrikt og kreditt Per Niederbach (har ledet divisjon Norge)
• Direktør for finans, virksomhetsstyring og fond Hans Martin Vikdal ( har ledet divisjon tjenester, programmer og økonomi)
• Direktør for PR og kommunikasjon Elisabeth Morthen (tilsatt tidlig i høst)
• Direktør for IKT og digitalisering Rodin Lie (internt opprykk)

De øvrige stillingene i ledergruppa lyses ut internt og eksternt før jul.

– Vi har med dette fått på plass viktige personer i det lederteamet som skal føre Innovasjon Norge videre gjennom store endringer og enda mer spennende oppgaver, sier Traaseth.

Endringene i organisasjonen blir omfattende, og kommer som et resultat av interne tilbakemeldinger fra styret og administrasjonen, eksterne evalueringer og innspill, ny regjering og nytt budsjett, og av at selskapet har fått ny toppleder og styreleder, opplyser Innovasjon Norge i pressemeldingen.

Satser på digital og bærekraft

Krohn Traaseth legger vekt på at hun er spesielt fornøyd med beslutningen om å skille bærekraftarbeidet ut i en egen divisjon.– Det viser hvor stor vekt vi legger på å skape det nye næringslivet i Norge, sier hun.

– Vi skal bidra sterkt til den omstillingen norsk næringsliv trenger, og det å legge konkret og synlig innhold i bærekraft er et av Norges viktige konkurransefortrinn i denne omstillingen.

Dette er første gang Innovasjon Norge har løftet IKT og digitalisering til øverste nivå i organisasjonen.

Alle Innovasjon Norges kontorer i Norge og utlandet skal ha lik struktur, med de fire kunderettede divisjonene representert. Den nye strukturen og lederteamet ble gjort kjent for medarbeiderne på et allmøte i dag. Videre endringer settes i verk utover i 2015.

– Gode signaler

Abelia og IKT-Norge er fornøyd med signalene.
– Gode signaler fra : Kundeorientering og prioritering av IKT, nye næringer, bærekraft, skriver Abelia-sjef Håkon Haugli i en kommentar til 3in.no på Twitter.
Mens IKT-Norge:
– Heia @InnovasjonNorge og @krohntraaseth En Chief Digital Officer høres veldig spennende ut, skriver IKT-Norge i en reaksjon på Twitter.

Disse ryker ut

Ut av ledergruppen forsvinner følgende personer:

Utenlandsdirektør  Finn Kristian Aamodt
Strategidirektør Vincent Fleischer
Reiselivdirektør Per Arne Tuftin

Tips oss

Har du et godt tips til en sak vi bør skrive om? Send ditt tips til post@innomag.no!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Translate »