− Våre brukere når sine drømmer, de sparer 32% mer og bygger samtidig økt selvtillit økonomisk etter å tatt i bruk løsningen!

Påstanden kommer fra Øystein W. Høie som har brettet opp ermene og møter oss med klart blikk og et tydelig håndtrykk. Blikket er lite drømmende, men det er likevel ingen tvil om at det svorske selskapet som startet i Sverige, men som nå tar Norge med storm har store drømmer også for sin egen vekst.

− Vi har tenkt internasjonalt fra første morgenmøte, sier Øystein W. Høie som tror at Dreams har det som skal til for å bli en kommende enhjørning. På veien skal Norge erobres og i løpet av intervjuet kom det frem at Dreams teamet gjør mye riktig på veien.

− Hvor mange nye finansapper trenger verden egentlig, spør vi vel vitende om at det finnes over 30 000 der ute, og nye dukker opp hver uke.
Høie blir ikke synlig provosert av spørsmålet og svarer prompte «Vi utfordrer jo en ganske satt bransje og kommer med et annerledes konsept og nye tilnærminger».  Så lener han seg tilbake og kommer med sitt første ess.
− Dreams ble nettopp utpekt som en av verdens 50 mest lovende stjerner innen Fintech. Her står vi sammen med Klarna og norske Payr.

Vil være en app for alle

Vi mistenker at våre lesere også synes den listen som Bearingpoint har satt sammen er av interesse, du kan lese mer om undersøkelsen her.
− – Det er veldig spennende å få være med i fasen der Dreams beveger seg fra en liten startup til det å skalere opp og ekspandere ut i Europa og forhåpentligvis kunne bli en ny nordisk enhjørning, sier Norgessjefen.

− Du nevner at løsningen allerede er lastet ned over 60 000 ganger i Norge, hvem er egentlig målgruppen?, spør vi og lar tankene vandre til andre svenske suksesser som Spotify og Klarna.

− Vårt fokus er å hjelpe våre brukere med å realisere drømmene sine, og verktøyet vi bruker for at du skal klare å nå disse målene er sparing. Vi ønsker å være en app for alle, men ser at vi har vært spesielt flinke til å tiltrekke oss de såkalte Milllenials (18-35 år), – og 60% av brukerne våre er kvinner.

Øystein er intet ubeskrevet blad i den norske startupverden og med fartstid fra oppstarten og oppbyggingen av tek.no og mediebransjen blir det nærliggende å spørre om hva som gjorde at han igjen har tatt på seg løpeskoene etter en periode i de store mediehusene. Han smiler og avslører «etter en stund  savnet jeg rett og slett sagmuggen og en eierposisjon og da jeg så at Dreams var på jakt etter Norgessjef så klarte jeg ikke dy meg». «Det er spennende å bli en del av alt det som skjer på innovasjonsfronten i både Norge og Sverige nå, Stockholm går jo Silicon Valley en høy gang».

På vårt spørsmål om hva som er forskjellene svarer han engasjert;  «Min erfaring er at de med spisskompetanse som har gjort reisen før som har størst sannsynlighet for å lykkes, og mens Sverige har mer fokus på dette er vi i Norge litt vel mye opptatt at de som starter. Det er ikke bare viktig å tørre å starte opp, det er minst like viktig å tenke stort, og det er dessuten like viktig med kapital. Mitt inntrykk er at mens vi i Norge investerer mest i eiendom og olje, har våre svenske naboer inntatt posisjonen som en av verdens fremste digitale enhjørningsprodusenter. Foruten Silicon Valley er det meg bekjent ingen andre land som har flere enhjørninger pr. innbygger enn våre blågule naboer».

Voksesmerter

− Voksesmertefasen fra startup til scaleup er formidabel og det er en stor fordel å ha gjort reisen før, sier Høie med ettertrykk, før han deler sine erfaringer med oss, – hans 6 punkter er gode nok til bli rammet inn i denne artikkelen og kanskje også på din vegg?

De fleste har noen som hjelper til, for Spoity var det norske Northzone som var den gode hjelperen. Vi stiller spørsmålet om hvem som er Dreams gode hjelpere og får et overraskende svar;

− Storebrand har vært den viktigste nøkkelpartneren for oss her i Norge – slik Ålandsbanken var det i Sverige. Først og fremst fordi Storebrand står for de samme verdiene som oss: Bærekraft og langsiktighet. De har en enorm troverdighet, siden de har drevet med finans i over 250 år, og de har åpnet mange dører for oss. Og jeg tror vi har tilført noe til dem, i arbeidet med å bli mer innovative og få en mer endringsvillig kultur. Nå har de også investert i oss, som viser hvor bra dette samarbeidet har fungert.

Han drar frem Gustav Gorecki og Jostein Dalland i Storebrand som viktige nøkkelpersoner.

-Slike sentrale krefter som har heiet på oss har hatt stor betydning for at vi lykkes, og at samarbeidet har blitt så bra.

De svenske gründerene brukte de første to årene på å finne en stor aktør som var villig til å satse på Dreams. De møtte kun nei, nei, nei hele veien forteller Høie.  I dag har pipen fått en helt annen og langt mer melodisk lyd. Ved siste emisjon ble selskapet priset til 450 millioner.

− Vi har ved hjelp av forskerne våre utviklet en bevist metode, som vi ser fungerer, og så langt i år er vi Norges mest nedlastede spareapp, – og det er jo GØY smiler Høie og legger til at ambisjonen er å nå 1 million kunder innen 2020, og at de er godt på vei med over 250 000 brukere.

−Dreams har i løpet av det siste året doblet størrelsen, og er i dag over 50 medarbeidere fra til sammen 13 land, – så vi både tenker og agerer internasjonalt og ønsker å tiltrekke oss medarbeidere med erfaring fra ulike land, forteller han.

−Den jevne nordmann sitter med mye kunnskap om hva som er lurt å gjøre med pengene sine, men likevel ser vi at mange sliter med å prioritere, – vår løsning hjelper brukerne med denne prioriteringen. Nobelprisvinneren Richard Thaler er en av våre helter, – hans nudging teori har hjulpet oss med å bygge løsningen på en måte som virker i tråd med hvordan den menneskelige hjernen fungerer.  Selv om dette er nytt for mange, har han og mange andre forskere lenge visst hvordan og hvorfor vi mennesker gjør som vi gjør, – og ikke minst hvorfor vi ikke i større grad gjør det som på sikt er smartest for oss. Vi i Dreams har lagt stor vekt på denne forskningen og har blant annet to hjerneforskere på teamet. Rett og slett for å sikre at appen skal gjøre sparing morsomt, overraskende og engasjerende på en måte som skaper positive resultater for brukerne, avslutter gründeren.

 

HØIES 6 RÅD FOR Å LYKKES SOM SCALE-UP

  1. Du må ha gode prosesser

-Vi har vel stort sett omorganisert eller justert hver måned siden jeg startet. Mot slutten begynte vi å merke at vi bevegde oss veldig sakte. Vi lesset inn mer folk, men fikk ikke mer fart. Vi har derfor nå hyret inn en person som skal jobbe fulltid med prosesser, en Head of Agile.

  1. Fortsett å tenke smått.

-En felle for firma er at når du blir stor kan prosjektene også lett bli store. Det gjør vi alt for å unngå. Vi tester markedsmatch før vi begynner å kode (pretotyping), vi starter med knøttsmå prototyper (MVP) før vi bestemmer for om vi skal skalere noe opp. På den måten rekker vi å lære veldig mye på veldig kort tid, og vi kan kutte ting tidlig, så vi ikke overinvesterer i dårlige idéer.

  1. Bruk partnerskap

– Du kan outsource det som ikke er kjernekompetansen din. Vi vet at det å være regulert som en bank, setter enorme krav til compliance og skaper masse papirarbeid. Dette er ikke kjernekompetansen vår. Da måtte vi lesset innpå med jurister og økonomer, og blitt mye mer lik en bank. I stedet har vi bankpartnere i hvert land som kan dette til punkt og prikke, og gjør dette for oss. Så vi kan konsentrere oss om brukeropplevelse og markedsføring i stedet. Det gjør at vi har kunnet bevege oss mye raskere enn konkurrenter som har prøvd å få egen banklisens.

  1. Sats hardt på å tiltrekke deg talenter

-Vi har ikke råd til mange folk. Så vi må ha de beste. Vi er ikke lønnsledende, men vi kan gi dem et miljø med utrolig flinke folk, og gi dem frihet, ansvar og utviklingsmuligheter de aldri ville kunne fått i et stort corporate firma.

  1. Full transparens.

Vi holder ikke noe tilbake for de ansatte, alle er med og kjenner til alt som skjer. Jeg kan gå inn i Dropbox og se på presentasjonene toppsjefen jobber med. Vi har åpne kalendere. Alt rapporteres ut til ansatte.  Vi har allmøter hver 2. uke der alle presenterer hva de jobber med og wins, nye features, kule ting vi har fått til. På den måten får man en enorm tillit og lagfølesle internt.

  1. Mangfold

For å være kreativ trenger du mange ulike perspektiver.

Vi rekrutterer bevisst nesten utelukkende mennesker som ikke har jobbet innen finans før. Vi vil få inn helt nye perspektiver. Vi har hjerneforskere, journalister, designere, growth hackere, og de ansatte er fra 13 forskjellige land – alt fra Japan og Brasil til Armenia og Frankrike.