Gründerne fra Learnlink vil fjerne «elg−grupper» og senke frafallet i norske skoler, og samtidig skape verdens beste deltidsjobb for studenter. Så langt har de hjulpet over 1000 elever med leksene, og har over 300 lærere i staben.

− Alle har et vondt minne fra skolen, vi ønsker å snu litt rundt på det, forklarer Tellef Tveit, en av grunnleggerne bak læringsplattformen Learnlink.

For de siste to årene har Learnlink hjulpet over 1000 elever med å finne glede og motivasjon i læring og mestring. Med en online læringsplattform, webcamera, chat og en−til−en læring, jobber de for å senke frafallet i skolen.

− Vi er blitt dritgode på opplæring på nett, og har laget en plattform som støtter de målene vi har.  Vi vil hjelpe de som føler seg dumme, og de som har gitt opp. Vi vil gi de motivasjon og glede av å lære, forklarer Tveit.

Nå hjelper de elever over hele landet ukentlig, både på grunnskolen og videregående.

Selskapet var på InnoMags liste over 50 beste startups tidligere i år.

«Elg−gruppen» må bort

Tveit tar også oppgjør med det han kaller «elg−grupper».

− Vi ser at ofte blir elever med læringsvansker tatt ut av klasserommet og plassert i små grupper, gjerne med et koselig navn som «elg−gruppa». Vi tror dette bare øker problematikken, fordi man føler seg utenfor, og sjansen for at man gir opp blir større, forklarer han.

Tveit påpeker at en−til−mange−undervisningen gjør at mange faller utenfor.

− Læreren er nødt til å undervise for gjennomsnittseleven, og da er det lettere for dem å sette de som sliter i «elg−gruppa». Men vi vil at de skal kunne delta i klasserommet, fordi det er her de lærer. Og vi tror vår plattform kan hjelpe med det.

Tveit mener også at han og teamet kan oppdage varseltegnene mye tidligere enn skolen gjør.

− Skolen kan si i 7−8. klasse hvem som kommer til å falle fra. Vi mener vi kan si det mye tidligere. For hvis eleven er puttet i «elg−gruppa» allerede i 3. klasse, er det for sent å begynne å snu trenden i 8. klasse, forklarer han.

Foreløpig er Learnlink en privat, betalt tjeneste, og de benytter seg av jungeltelegrafen for å spre produktet sitt. De er i samarbeid med skoler i Trondheim, men planen på sikt er å komme inn i alle skoler, som en del av utdanningstilbudet.

− Problemet er at man som liten startup må ha resultater å vise til, hvis man vil inn i skolen. Så da må vi starte på det private markedet, selv om vi aller helst vil inn i skolen, så vi kan hjelpe alle, uavhengig av inntekt, sier gründeren.

Han mener skolene henger et stykke bak utviklingen, og ønsker et tettere samarbeid.

− I 8. klasse kan man se med 90 % sikkerhet hvilke elever som kommer til å falle fra. Likevel putter skolene inn de samme tiltakene som gir 25 % dropout. Vi mener skolene burde snu seg rundt og se til unge EdTech−selskaper som har nye og spennende løsninger, mener Tveit.

Men han er klar på at det skal være strengt å komme inn i skolesystemet.

− Vi ønsker å legge kompetansen vår på bordet slik at den kan testes i konkurranse med de løsningene man bevilger penger til i dag. Da må man stille trenge krav til kvalitet slik at elevene sitter igjen med den løsningen som gir de mest utbytte.

Ved hjelp av webcamera, delte skjermer og chat, driver Learnlink med en-til-en-undervisning, og vil senke frafallet i norske skoler. Foto @ Learnlink

Verdens beste deltidsjobb

I tillegg til å hjelpe elever som sliter på skolen, vil også Tveit skape verdens beste deltidsjobb for studenter. Så langt har de 300 studenter i staben, både lærerstudenter, ingeniører, og en god del lektorstudenter har blitt godkjent som lærere. Og nåløyet er trangt.

− Det er vanskelig å bli lærer hos oss, og det skal det være. Vi plukker ut de som har tålmod, stå−på−vilje og et ønske om å hjelpe.

Og for teamet bak Learnlink, er det viktigste at du har ambisjoner, og så lenge du har gode karakterer i bunn, er det viljen som teller.

− Vi vil at du skal sloss for å bli lærer hos oss, for det er det du må gjøre for eleven. I tillegg ønsker vi folk som har slitt, men kommet seg gjennom det.

Men det er et problem med forretningsmodellen. Det må stadig ty til nye folk.

− Vi har lærerne i maks 3−5 år, før vi må finne nye. Men dette gjelder jo også elevene. De elevene vi hjelper på videregående vil forsvinne etter maks 3 år.

Bedriften har god vekst og kan vise til 10% økning i omsetning hver måned i 2018.

Beste drømmejobben

Og Tveit vil ikke bare at jobben som Learnlink−lærer skal være den beste deltidsjobben, men også at det skal være en fantastisk referanse for drømmejobben.

− Vi ønsker at studentene skal kunne vise til at de har jobbet hos oss mens de studerte. Vi gir dem rapporten over antall timer de har hatt, tilbakemeldinger fra foreldre og elever, og hvilke resultater de kan vise til.

Allerede har flere av de tidligere studentene med Learnlink på CV’en kapret drømmejobben. Og Tveit håper de kan hjelpe mange flere på veien.

Men det er et tøft marked gründerne bak Learnlink har valgt å gå inn i. I en paneldebatt i høst snakket Tveit om hvordan EdTech er en av de mindre attraktive Tech−grenene, men at den kan være den viktigste.

Og for han handler det om å få flere interessert i læring, både innenfor lærerstudiet, men også som underviser.

− Som Ped−student har jeg en skjult agenda med Learnlink og EdTech. Jeg vil at underviser skal bli det mest attraktive yrket. Vi trenger flere folk som velger bort Equinor og Kongsberggruppen og heller vil hjelpe til med å inspirere barn, forklarerer han.

Tveit legger til at de beste lærerne er de som sitter med fagkunnskapen.

− Det er fantastisk å se når noen innser at de har et talent for å formidle.  Læreryrket har ikke blitt sett på som kult, men det vil jeg endre, avslutter han.