Som innovasjonsdirektør og konsernadvokat i en av Norges største medlemsorganisasjoner, kombinerer Hafsteen lovens strenge rammer med kreativitet som bryter alle grenser. Det han frykter mest, er derimot ikke å bryte loven, men det han ikke ser eller har fantasi til å forutse komme – som kan ”disrupte” 90 års stein på stein oppbygging, nesten over natten.

Navn: Vegard Hafsteen (45 år)
Stilling: 
Direktør Innovasjon, Forretningsutvikling og Partnersamarbeid, og Konsernadvokat
Favorittduppeditt(er): 
Mobilen, Canon5D Mark III og Apple Watch
Dine tre favorittapper: 
Ruter, (bor på Nesodden, bruker buss, båt og trikk for å komme meg på jobb), tasku (holder orden på to do listen min), diverse nyhetsapper
Hvordan kobler du av om vinteren?: 
Leke på ski og med fatbike mm. med mine fantastiske kule barn, spille håndball og ta bilder av den flotte naturen og snølandskapet på Nesodden.

Hvordan ser ditt selskap/virksomhet ut i 2020? (Hva har endret seg?)

NAF har eksistert i over 90 år, men endringen de neste 5 tror jeg kommer til å bli større og gå raskere enn de første 90. Vi har siden 2013 jobbet med å transformere NAF fra å være en bilist- organisasjon til å bli en trafikkantorganisasjon. Vi skal gjøre våre medlemmers hverdagsreise, enten den er med bil, sykkel, kollektivt eller til fots, mest mulig økonomisk, effektiv, sikker og miljøvennlig. Mest sannsynlig må dette skje gjennom digital transformasjon for å kunne opprettholde konkurransekraften og implementere endringer raskt.

Håpet mitt er at NAF kommer til å ha stor betydning som trafikkantorganisasjon med flere medlemmer som kanskje ikke eier egen bil engang (kan dele og samkjøre isteden) i 2020.

Hva er dine lidenskaper og hvordan gjenspeiler de seg i din jobb/virksomhet? 

Jeg vil beskrive meg selv som en nysgjerrig, vitebegjærlig person som prøver å se muligheter i størst mulig grad, i stede for begrensninger. Jeg liker å ta beslutninger basert på fakta, oversikt og innsikt, og helst sammen med mine dyktige medarbeidere. Jeg liker også å bidra til å utvikle menneskene rundt meg og gir mye ansvar – Ingenting gleder meg mer enn de som lykkes i noe de kanskje ikke hadde tro på at de var i stand til å få til selv en gang.

Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer?

Jeg er så utrolig heldig å få lov til å være leder for et innovasjonsteam bestående av alt fra; en kaospilot, en ingeniør, en innovativ og energifull revisor, en konsept- og tjenestedesigner, og ikke minst strukturerte prosjektledere og forretningsutviklere som flommer over av kreativitet og gjennomføringsevne. I tillegg får jeg masse inspirasjon fra alle vår gode samarbeidspartnere som er flere av de største virksomhetene innen sine felt i Norge.

Hvilke bransjer/aktører (utenfor din egen bransje) ser du på som de største utfordrerne? 

NAF har et bredt tjenestespekter, som spenner over finans og forsikring, reise, test og kontroll, veihjelp, reise, motorsport og trafikksikkerhet. Fordi vi er en interesse- og forbrukerorganisasjon, har vi også rollen som politisk påvirker. Sammen gjør dette at vi møter stor konkurranse fra mange ulike aktører.

Det jeg frykter mest er likevel det jeg ikke ser eller har fantasi til å forutse kommer – som kan utvikles, lanseres, finansieres, markedsføres og leveres fra pike- eller gutterommet og ”disrupte” 90 års stein på stein oppbygging, nesten over natten.

Hva er dine primære kilder til kunnskap for å forstå fremtiden?

Først og fremst mitt eget, fantastiske team. Dernest et utall kilder av artikler, blogger, nettverk, eksterne styreverv som Innovation Forum Norway, samarbeidspartnere og konferanser som WEB Summit i Dublin. Ikke minst er innovasjonsturer til land som India med konkrete bedriftsbesøk og et stort nettverk bestående av venner og bekjente til stor nytte.

Selv om absorbering av kunnskap er viktig, er det vel så viktig å omsette denne kunnskapen til noe som bidrar til utvikling og lansering av produkter og tjenester som våre medlemmer har behov for og tar i bruk, og som derigjennom skaper en verdi. Utfordringen er å holde fokus – det er viktigere å levere enn å snakke om alt vi burde ha utviklet. Eksempelvis videreutvikler vi nå vår siste lanserte app “Bilen Min” fortløpende.  Målet er å få levert stadig ny og etterspurt funksjonalitet til våre allerede over 50.000 brukere.

På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i selskapet du jobber for? På hvilken måte?

NAF har i de senere årene gjennomført en rekke innovasjonsinitiativ. Innovasjon er også høyt på agendaen på tvers i organisasjonen, noe som har medført en endring i hvordan vi leder satsningen. Konsernledermøtene våre er nå delt i to, hvor vi har egne rene innovasjon/utviklingsmøter, og egne konsernledermøter for driftsgjennomganger.

Det å finansiere innovasjon og utvikling i en organisasjon, kan være utfordrende da det er mange behov, og vi jobber aktivt for å finne gode løsninger både på egenhånd og sammen med ulike partnere.

Derfor vil jeg si at vi er en sterk 9’er på strategisk forankring, men kanskje en svak 8’er på konkret gjennomføring, med tanke på å komme raskt ut i markedet med nye produkter og tjenester. Sistnevnte jobber vi mye med om dagen for å bli bedre på.

Hvordan endres ditt selskaps kommunikasjonsstrategi som følge av den digitale revolusjonen?

Ser man bare noen år tilbake i tid, foregikk mesteparten av kommunikasjonen til våre medlemmer og kunder på andre måter enn i dag. Ikke bare har nye kanaler som sosiale medier gjort sitt inntog, men forventningene hos mottagerne har blitt dramatisk endret. De skal ha relevant, skreddersydd informasjon der de er, og akkurat når de trenger det. Dette både krever og muliggjør store og nødvendige endringer i kommunikasjonsstrategien vår.

1 COMMENT

  1. Dra opp ankeret så kanskje denne frykten forsvinner…

    “Det jeg frykter mest er likevel det jeg ikke ser eller har fantasi til å forutse kommer – som kan utvikles, lanseres, finansieres, markedsføres og leveres fra pike- eller gutterommet og ”disrupte” 90 års stein på stein oppbygging, nesten over natten.”

    This is the Year of Disruption!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here