Norge bør ha som mål å være den globale ledestjernen innen digitalisering. Vi leder som forbrukere, så hvorfor skal vi ikke gjøre det som næringsliv også?, spør Jan Grønbech, direktør i Google Norway i ukens fredagsprofil. 

Navn og alder: Jan Grønbech (49 år)
Stilling: Country Director, Google Norway
Favorittduppeditt (annet enn mobilen): Chromecast Ultra, så jeg kan se det jeg vil, når jeg vil i 4K.
Dine tre favorittapper: Vipps, Yr og Uber
Beskriv deg selv med tre ord: Utålmodig, optimistisk, snill
Nevn én «funfact” få vet om deg: Det er ikke nødvendigvis morsomt, men på fritiden jobber jeg med å få bygget en omsorgsbolig for ni sterkt funksjonshemmede snart voksne jenter som har vært venner siden barnehagen, og som har et ønske om å bo sammen og dele sorger og gleder.  Dette er vanskeligere enn man skulle tro, selv i et rikt land som Norge, men et prosjekt jeg ikke kan annet enn å lykkes med da én av de ni er min eldste datter.
Hvordan kobler du av om vinteren? Jeg liker vinteren og kobler av med å gå på ski. Jeg gikk aktiv langrenn som ung og trives godt alene, eller med kona, langt inne i Nordmarka.  Naturen, og da særlig om vinteren, er hovedgrunnen til at jeg aldri kan forlate Norge for mer enn noen uker av gangen.

Hva er dine lidenskaper og hvordan gjenspeiler de seg i jobben du gjør?

– Jeg elsker forandring og “disruption”. Status quo kjeder meg. Jeg trives best i et selskap der ting går fort og hvor jeg ikke aner hvordan utfordringene vil se ut om en måned.  Sånn sett er Google et perfekt sted å jobbe for meg, da man aldri blir utlært eller lei her.

Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer?

Singularity University er den fremste kilden for kunnskap om det som kommer. De har samlet verdens fremste innen en rekke felt og utdanner morgendagens ledere i problemstillinger som er så komplekse at dagens ledere ikke engang forstår at det er problemstillinger.  Blant medlemmene i fakultetet der må både Peter Diamendes og Ray Kurzweil nevnes.

Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?

Det er det samme som i forrige spørsmål. Ray Kurzweil har gjennom flere tiår forutsett nesten alle de forandringene vi har gått gjennom med skremmende treffsikkerhet. Dersom dette fortsetter går vi en utrolig spennende tid i møte. Jeg anbefaler alle å lese det Peter Diamandes skriver i boken “Abundance” og det Ray Kurzweil skriver i “The Singularity is Near”. Gode ideer kan komme fra mange steder. Ofte er det ikke de etablerte kildene som har de beste ideene, men kanskje ungdommer på videregående eller universiteter. Jeg får mye inspirasjon av å snakke med unge etablerere, som er oppvokste i en digital verden.

Hvordan ser Google ut i 2020? 

Googles jobb er å organisere verdens informasjon og gjøre den tilgjengelig på en brukervennlig måte.  Dette vil vi også gjøre i 2020.  Sannsynligvis vil ”machine learning ”spille en viktigere rolle i den jobben, men målet er det samme.  Vi skal gjøre livet lettere for folk og vi skal sørge for at så mange som mulig har tilgang til informasjon, enten man bor i Kragerø eller Soweto. I dag har en 12-åring tilgang til mer informasjon enn Bill Clinton hadde i 1992.  Dette gir store muligheter. Problemet er at fire milliarder ennå ikke har noe nett å koble seg på. Dette prøver Google å gjøre noe med og forhåpentligvis har det blitt langt flere på nett i 2020.

Hvilke bransjer/aktører ser du som de største utfordrerne? 

Vi tenker lite på konkurranse, men fokuserer heller på oss selv og hva vi kan gjøre bedre for brukerne våre. Vi skal være best på det vi gjør og så får andre prøve å være best på det de gjør. Vi løser problemer for milliarder av mennesker og løser oppgaver som mange andre ikke prøver på og det vil vi fortsette med.

På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i Google?  

– 10  

I hvilken grad bør norske mediehus frykte Google i fremtiden?

– De bør ikke frykte oss i det hele tatt.  Vi ønsker å samarbeide med norske mediehus. Vi tror på en sterk fremtid for norsk journalistikk, og vi arbeider mye med å hjelpe utgivere med å tjene penger, fostre et åpent økosystem og bygge produkter, som kan hjelpe til å drive brukerengasjement. Digital News Initiatives Innovations Fond, hvor vi nylig delte ut over 18 millioner kroner til 7 norske medieaktører, er nok et eksempel på at vi ønsker å bidra til en mangfoldig og sterk presse. Brukerne konsumerer nyheter på en annen måte. Dette må norske medier også ta inn over seg og tilpasse seg. Digital News Initiative er et verktøy, som er åpent for alle, som de kan bruke til å tilpasse seg det nye bruksmønsteret.

I disse tider er det mye spennende som skjer på innovasjonsfronten, hvilke tre trender/game-changere tror du vil ha størst påvirkning på oss/verden i årene fremover?  

– Det spås at to milliarder arbeidsplasser vil bli overflødige de neste ni årene. Dette er jobber som enten er farlige, kjedelige eller som datamaskiner kan gjøre veldig mye bedre enn mennesker. Derfor vil automatisering bli viktig i tiden som kommer. Enda flere nye jobber vil oppstå, og her er det viktig at Norge er med i det digitale førersetet. Cloud computing er en annen trend.  Om 10 år vil vi tenke tilbake på 2016 og riste på hodet over at noen gikk rundt og bar på harddisker i ryggsekken sin. Transportbransjen vil snus fullstendig på hodet.  Droner, 3D-printing og selvkjørende biler, busser, trikker og tog blir vanlig.  Dette vil føre til en dramatisk forbedring i vår livskvalitet.  I 2025 vil ingen lenger produsere forbrenningsmotorer. Med en dramatisk synkende etterspørsel etter olje vil verden bli et betydelig bedre sted for oss som bor her.

Sett i sammenheng med “gründer-opprøret», er det mange der ute som savner mer handling og mindre snakk fra dagens politikere – Hva tenker du om det?  

– Jeg synes dagens politikere gjør en god jobb og er oppdatert på det meste som kommer av forandringer. Når det er sagt så er det ikke lover og reguleringer som redder Norge gjennom den digitale transformasjonen, men ledere og innovatører som forstår alvoret og tar de grepene som skal til. I tillegg må det bli mer fristende å investere i start-ups i Norge. Nordmenn bruker 10 ganger mer på Lotto enn på å hjelpe grundere med å komme i gang. Dette er et ansvar vi alle må ta inn over oss.

Hvor optimistisk er du når det kommer til Norge og omstillingen vi befinner oss i? Hva konkret må til for at Norge skal lykkes?

– BCG skrev nylig en rapport der de viser at Norge er i ferd med å bli akterutseilt av land fra Asia og Øst-Europa når det kommer til digitalisering. Vi trenger å iverksette en nasjonal dugnad der alle landets ledende selskap og globale aktørene som oss bidrar for å gjøre det som skal til for at vi er klare for global konkurranse og morgendagens kunder. Singularity University spår at 200 av Fortune 500 bedriftene vil forsvinne fordi de ikke rekker å omstille seg i tide.  Hvis de største, og rikeste ikke klarer det så lover det kanskje dårlig for oss? Jeg tror likevel at det ikke er styrke, men tilpasningsevne som avgjør hvem som klarer seg. Norge bør ha som mål å være den globale ledestjernen innen digitalisering. Vi leder som forbrukere. Hvorfor skal vi ikke gjøre det som næringsliv også?

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here