Første gründerbedrift som har fått innpass hos den norske alkohol-kjempen Arcus, forteller gründerne.

Alkoholkjempen Arcus står bak velkjente norske merker som Linje Aquavit, Løiten, Vikingfjord Vodka, Braastad Cognac, Upper Ten, Capella og La Vida.

Men dørene har vært stengt for nye, norske alkoholgründere.

Det har Bodø-jentene Renate Nikolaisen (24) og Lisbeth Bjerva (26) lykkes med å gjøre noe med. Nå er de i hyllene og bestillingskatalogen til Vinmonopolet med to nye lavkalori-cocktailer, White Blueberry Cosmo og White Raspberry Mojito, produsert av nettopp Arcus.

De to drikkene presenteres under merkenavnet North Cocktails – og skal være inspirert av nordiske smaker.

– Med lavt kaloriinnhold er dette en cocktail du kan nyte med god samvittighet, perfekt til varme sommerkvelder sammen med venner. Det eneste du trenger å gjøre med disse
ferdigdrinkene er å helle det i et glass og nyte smaken av en forfriskende cocktail, forteller de to.

Ideen fikk Nikolaisen under en USA-tur allerede i 2011, da hun var 20 år gammel og for ung til å konsumere alkohol i følge amerikansk lov. Hun møtte med-gründer Bjerva under gründercampen Emax på Lillehammer i 2012.

Ringte rett til sjefen

Noen enkel vei til butikkhyllene ble det imidlertid ikke. De to jentene brukte nesten et år med telefoner før de fikk gjennomslag.

– Etter en endeløs telefonstafett mellom alle avdelingene ble vi ganske frustrerte. Vi googlet oss frem til øverste sjef og ringte til slutt sentralbordet og løy på oss en avtale med han for å bli satt over, forteller de to jentene.

Jentene var bestemte og inviterte like greit seg selv til å komme til hovedkontoret for å presentere konseptet sitt.

– Da kommer vi på fredag, passer det klokken 10 eller klokken 12?, spurte jentene daværende Arcus-sjef Jan Oluf Skarpenes.

På den måten ble de to gründerne det første nystartede selskapet til å bane seg vei inn hos alkoholkjempen. Og Skarpenes er nå styreleder i jentenes selskap, North wine & spirits.

Sunne Cocktails?

Gründerne har lagt vekt på at de nye cocktailene skal være basert på naturlige ingredienser. Det er oppnådd ved ikke å bruke fargetilsetning og å søte drikken med stevia.

– Med lavt kaloriinnhold er dette en cocktail du kan nyte med god samvittighet, perfekt til varme sommerkvelder sammen med venner. Det eneste du trenger å gjøre med disse ferdigdrinkene er å helle det i et glass og nyte smaken av en forfriskende cocktail, hevder Nikolaisen og Bjerva.

I tillegg har jentene valgt å merke produktene sine både med næringsinnhold, ingredienser og kalorier.

Men å reklamere for sine sunnere alkoholprodukter får gründerne neppe. Det setter den norske alkohollovgivningen en stopper for.

Foto: Lisbeth Bjerva (t.h.), Renate Nikolaysen. Foto: Frida Xiang.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here