Hva gjør all informasjonen med vår skaperkraft?

Ødelegger all informasjonen mulighetene våre til å innovere? Blir vi mindre kreative av all informasjonen?


Vi har gått inn i en ny revolusjon som kalles det kunnskapsbaserte samfunn. Den er drevet av informasjonsteknologi, fornybar energi og livsvitenskapene. Kan Norge hevde seg i denne revolusjonen og skape innovasjoner innen dette for å overleve globaliseringen? Eller kan du som nordmann skape noe for den tredje verden?

Med så mange smarte universitetsstudenter som man har her i landet, kan man være sikker på at vi vil klare å skape store ting innen teknologi, livs vitenskap og nye energiformer. Samtidig som vi skal klare dette, er det viktig at vi har nok kunnskap om forretningsutvikling til å ta disse ideene ut i markedet og skape verdier av de. Hvem er det du skaper verdier for? Kunden! Vi må egentlig være mye mer kreative enn vi var før, fordi forbrukerene stadig vet mer om det meste.

Samtidig som vi skal skape innovasjoner innen dette, må vi passe på kreativiteten. Vi er alltid tilgjengelige på mobil, selvom vi er langt inne i Nordmarka eller på andre siden av kloden. Samtidig blir vi eksponert for over 80000 bytes med informasjon på en dag, og dette kan gjøre oss ganske stresset som individer. Stress gjør deg fysisk mindre kreativ.

For å slappe av, kan det være lurt å ta en pause og reise litt. Dette gir deg overskudd og ny inspirasjon. Husk at inspirasjon er det som mater kreativiteten din. Utfordre deg selv og dra et sted du aldri har hvert før. Hva med å reise et sted til den tredje verden og hjelpe mennesker som trenger det? Kanskje du kan finne nye muligheter, nye businessområder og ukjente markeder andre steder?

Information is not knowledge.
Albert Einstein

Jeg ble inspirert til dette innlegget da jeg så på programmet Departures på Travel Channel. Det handlet om to gutter som hadde reist jorden rundt og ikke ville stoppe med det. Han ene deltakeren sa noe som vil sitte i meg lenge: livet fortsetter gjerne i samme bane når man kommer hjem igjen..

Vi som gründere vil gjerne ikke at livet skal fortsette i samme bane, vi vil ha variasjon og nyskapning inn i hverdagen eller hva?revolusjon

Tips oss

Har du et godt tips til en sak vi bør skrive om? Send ditt tips til post@innomag.no!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Translate »