Gründer Bjørn Bye håper at annenhver person snart går rundt med hans lille krok i lommboka. – Perfekt bedriftsgave, mener gründeren.

Bjørn Bye, 
Gründer i The Hook, 
Søker en halv million kroner via Innobørs.

Om produktet: “The hook” er krok som du enkelt kan ta med deg overalt, ettersom den passer i kredittkortlommen i lommeboka.

(artikkelen er presentert som en del av 3in.nos samarbeid med Innobørs)

Hvordan vil din satsing «forandre verden»?

I blant er det de enkle, små problemene i hverdagen som har behov for en løsning. HOOK er en enkel og smart løsning på et universelt problem, og er verdens eneste transportable knagg for klær. HOOK redder nok ikke verden, men den kan redde dagen eller kvelden din.

Hvorfor vil kundene «elske» ditt produkt/tjeneste?
De aller fleste er opptatt av hygiene og ingen ønsker at ytterklærne berører gulvet når de er på toalettet. HOOK passer i kredittkortlommen i lommeboka og redder situasjonen når du står på et litt ”grumsete” gulv og vil henge fra deg en jakke, en veske, et langt skjerf el.l.

Hvor er selskapet ditt om ett år/tre år/fem år? (velg tidsrammen som passer deg – del gjerne konkrete mål/fremtidsbilder o.l.)
I løpet av et år trenger HOOK et løft fra utviklings- og lanseringsfasen til systematisk fokus på markedsføring og salg. Her vil selskapet trenge noe kapital og utvidet kompetanse. Syv av ti spurte personer sier at de gjenkjenner problemstillingen og at de ville kjøpt og/eller benyttet HOOK dersom de fikk den som bedriftsgave. Om tre til fem år er drømmen at fem av ti har en HOOK i lommeboken!

Hvorfor startet du selskapet/satsingen?
HOOK startet som et skisseprosjekt basert på egen irritasjon over toaletter uten knagger. Som industridesigner så jeg på flere muligheter for å løse problemet og jobbet frem HOOK. Da jeg fikk positivt svar på patentering (teknisk patent) og designbeskyttelse, gjennomførte jeg patenteringsprosessen og startet HOOK AS med en visshet om at det ingen konkurrerende produkter og at det forelå en sterk beskyttelse av produktet.

Hva er den største hendelsen det siste året for ditt oppstartselskap?
HOOK ble i forbindelse med lanseringen invitert til Tokyo Designers Week og fikk positiv omtale i bl.a. Wallpaper. Det første salget direkte til en større norsk bedrift, som bedriftsgave, var også en viktig bekreftelse.

Hvem har vært din viktigste støttespiller for at du har kommet dit du er nå? (og hvorfor??)
Jeg har fått mye støtte, hjelp og gode råd fra venner og familiemedlemmer med riktig kunnskap. I den første delfinansieringsfasen, på Indiegogo, hadde jeg 170 støttespillere fra fire kontinenter som muliggjorde første serie i produksjon.

Hva har vært den største hindringen – og hvordan løste du den?
Det største hinderet for meg som gründer har vært et pågående race mellom tid og økonomi. Etter lanseringen har jeg måttet gjøre vanskelige prioriteringer mellom betalt tid som industridesigner på nye prosjekter og salg og bedriftsutvikling av HOOK AS. Etter å ha jobbet opp min egen økonomi igjen, er jeg klar for et nytt og større fokus på HOOK.

 

The Hook stilles ut på Tokyo Designers week.
Bjørn Bye stiller ut The Hook på Tokyo Designers week.

3 COMMENTS

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here