Kina lanserer førerløs VR-buss som fremtidens kollektivtransport

Det kinesiske jernbaneselskapet CRRC har lansert en førerløs buss som nyeste tilskudd til den kinesiske kollektivtrafikken. Lave kostnader til infrastruktur gjør kjøretøyet til et billigere alternativ til trikk, tog og t-bane.

Bussen kan bli løsningen for mindre kinesiske byer som ikke har råd til kostnadene ved kollektive alternativer som baserer seg på skinnegang, i følge Mashable. Mens det koster opp til 102 millioner dollar å bygge en kilometer med undergrunnsbane, vil prisen for en standard ART-buss ligge på kun to millioner.

ART står for Autonomous Rail Rapid Transit, og utbyggingen av den første, 6,5 kilometer lange ruten skal påbegynnes i 2018 i den kinesiske byen Zhuzhou.

I utformingen har “smartbussen”, som CRRC kaller den, mye til felles med et tog – det er delt opp i moduler, og det kan kobles på flere vogner. Det som skiller den fra konvensjonelle tog er at den ikke er avhengig av kostbare skinneganger. Bussen er utstyrt med sensorer som gjør den i stand til å holde seg innenfor hvitmalte striper, og kan dermed kjøre på vanlige asfaltveier.

– Det er som å ha virtuelle skinner for bussen, sier Feng Jianghua, sjefsingeniør i selskapet.

 

Tips oss

Har du et godt tips til en sak vi bør skrive om? Send ditt tips til post@innomag.no!
Translate »