Legger lyd på verden

Gründer Åsmund Sollihøgda vil legge et virtuelt lag på lyd oppå den fysiske verden. Nå skal han representere Norge under verdensmesterskapet for kreative oppstarter i november.

På tide at vi legger lyd på verden? Det mener juryen i den norske versjonen av Creative Business Cup.

Onsdag kom de enstemmig frem til at Recho og nordmannen Åsmund Sollihøgda er årets beste norske kreative oppstart, og dermed fortjener plass i den internasjonale finalen som holdes i København i november.

– Løsningen har stort kommersielt potensiale, og er bygget på en erfaring som mange kjenner seg igjen i og blir nysgjerrige på å utforske, begrunnet juryleder Anniken Fjellberg.

Hun forsikret også publikumet om at Sollihøgda faktisk er norsk med to norske foreldre, selv om han snakker svensk og bor og driver Recho fra Danmark.

– Alt har en lyd

Juryen poengterte også at de spilte inn jurybegrunnelsen i Recho under prisutdelingen på utestedet Ingensteds. Det betyr at Sollihøgda når som helst kan minnes prisutdelingen når han besøker stedet.

Ideen om å lage løsningen stammer nettopp fra erfaringen av å knytte lyd til faktiske steder.

– Jeg forstod at lydene jeg hørte på podcast, kunne jeg huske hvor jeg hadde hørt. Historien hørte til et sted. Det var også noe en kunne dele med andre eller la bli en del av et sted. Etterhvert forstod jeg at det var mange flere som hadde lignende erfaringer, forklarer Sollihøgda.

Han ønsker ikke å se på tjenesten som et virtuelt lag som legges til den fysiske verden – et slags “internet of places” – i stedet for kun å utvikle en audioguide. Neste steg nå er å få på plass en avtale med en stor aktør, som kan hjelpe Recho å få kritisk masse.

– Vi håper å få med en aktør som er verden største innen sin sjanger, og som eier en del rettigheter innen musikk eller litteratur. Da kan vi bruke deres innhold som er kjent til å skape historier, sier Sollihøgda.

– Vårt fokus nå er på kulturelt innhold, og først se på hvordan vi skal kommersialisere når vi har skapt kritisk masse. Vi ser at merkevarer vil være interessert, men ingen av dem vil skape den kritiske massen vi trenger, sier Sollihøgda.

“Sampler” lys

I finalen utkonkurrerte Recho den sosiale strømmetjenesten Feat.fm og lys-samplingstjenesten Riftlab.

Riftlab har som mål å endre hvordan vi kan bruke lys i alle mulige sammenhenger.

– Kick er en helt ny måte å tenke lys på. Det handler om å sample lys på samme måte som sampler musikk, og har masse funksjonalitet som folk elsker, forklarer gründer Morten Hjerde.

På nettsiden viser selskapet frem eksempler på bruk av løsningen.

Årets finale er den første som holdes i Norge. Arrangementet omtales av av initiativtagerne selv som et verdensmesterskap i kreative næringer, og er hentet til Norge av Innovasjon Norge, 657 Oslo og Kreatør. Konkurransen ble startet i 2010 og dekker i dag om lag 50 land.

Norge har også deltatt i den internasjonale finalen tidligere år, i fjor med metadata-selskapet Drylab. Tidligere år har  Norwegian Rain Norge og Wik og Walsøe representert Norge.

Dette var de fem deltagerne:

Feat.fm – Konserter og arrangementer handler om en sosial opplevelse, og ikke bare musikk. Oppstartselskapet Feat.FM jobber vil sørge for at streaming blir en del av opplevelsen. Selskapet tilbyr både skreddersydde løsninger til konserter og eventer.

Riftlabs / Kick – en løsnings som lar deg styre og sample lys. Løsningen brukes også til å spille inn og bruke lys både i musikkvideoer og filmer.

Recho – lar deg bevege deg rundt i verden å snuble borti opptak – musikk, guider, fyrverkeri, poesi eller noe annet. Plattformen kobler altså lyd mot med fysiske steder.

Gikk ikke videre fra semifinalen:

Flow – Flow er en ny stikkontakt som gjør det enklere for blinde og svaksynte. Den gamle løsingen har vært uendret i 90 år, og den nye løsningen ble til etter at gründeren begynte å analysere kontaktene og erkjente at det var vanskelig å få koblet til mobiladere i mørket under sengen.

Kung fu media /Dots – I all støyen har verdien av en Facebook-like falt fra flere dollar til en tusendels cent. Kung fu media har utviklet Dots som lar følgerne anbefale produkter de liker til sine venner. Dermed oppnår man en mer effektiv markedsføring for kronene som brukes.

Finalister_CBC_Åsmund Sollihøgda
Finalistene i Creative Business Cup med vinner Åsmund Sollihøgda i midten. Til høyre gründerne bak Riftlabs Morten Hjerde), bak gründerne bak Feat.fm Mathias Rygh) og til høyre Christian Wick gründeren bak Dots.

 

Tips oss

Har du et godt tips til en sak vi bør skrive om? Send ditt tips til post@innomag.no!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *