Lei av å spise tørr mat? Gründer Bjørn Fossen har en løsning på et problem som berører millioner av mennesker. Nå er han kåret til månedens gullegg på Innobørs!

(Artikkelen er presentert i samarbeid med Innobørs og Opera Software)

Bjørn Fossen
Gründer i Airbuster A.S
Søker 3 millioner på Innobørs

Aktuell: Har utviklet en oppbevaringsboks, der luften fjernes når lokket settes på. Det innebærer at matvarene kan holde seg friske og ferske over lenger tid.

BjørnFossen_airbuster
Gründer Bjørn Fossen har utviklet en oppbevaringsboks som gir ferske matvarer lenger.

 

– Det er ideen som utgjør den store forskjellen. Den er banalt enkelt, og en kan lure på hvorfor ingen har gjort det før, sier Bjørn Fossen med stor entusiasme.

Han er sikker på at boksen vil bli en hit hos alle som spiser tortillaer eller lomper jevnlig. Det er snakk om millioner av mennesker.

Bakgrunnen for løsningen var også tørr mat i hjemmet.

– Ideen kom av noe så banalt som lomper. Jeg har tre ungdommer i huset, og far endte stadig opp med å spise tørre lomper, fordi de andre ikke så at det allerede var åpnet en pakke i kjøleskapet, sier Fossen.

I tillegg egner også boksen seg utmerket til å oppbevare ris.

– Hvis du har ris til middag, og legger den i en ordinær plastboks, vil den være tørr og uspiselig i løpet av ett døgn eller to. Med min løsning kan det ligge komprimert og ha frisk og fin konsistens mye lenger, sier Fossen.

Han venter nå på endelig patent fra Patentstyret. Men granskningen viser at ingen har gjort det samme før ham. Det nærmeste de har kommet er en mye mer komplisert løsning med bruk av lodd og ventiler.

– Her er alt automatisk. Luften forsvinner av seg selv i det du knepper på lokket. Selv en treåring får til dette, fremhever Fossen.

Interesse fra store aktører

Markedspotensialet anslår han til enormt.

– Det er ingen familie i verden som ikke har behov for produktet. Jeg tror at 5 prosent av plastboksmarkedet for oppbevaring blir dette produktet, anslår han.

I vår viste han frem boksen for en av de virkelige gigantene i handelsleddet, som lot seg imponere:

“Det jeg liker med løsningen er enkelheten for kunden. Det er ingen spørsmål ved hvordan en bruker den og den gjør jobben”, skriver de i et brev til Fossen som han viser frem overfor 3in.no.

Deres tilbakemelding er at de må verifisere at boksen fungerer på så mange ulike matretter som mulig, og at de er interessert i å sette opp ett felles prosjekt over sommeren.

“Ingen forstår det, før de ser den”

Fossen er ubeskjeden nok til å beskrive løsningen som genial. Han har gang på gang prøvd å forklare hvordan boksen virker, og de fleste synes det høres smart ut.

– Når vi tar et møte og jeg viser prototypen, får de en aha-opplevelse. “Var det sånn det var, ja, dette var smart”. Ingen forstår det før de ser den, sier Fossen.

Overfor 3in.no viser han frem boksen (se bildet), der lukket tilpasser seg mengden mat. Nå jobber blant annet Fossen med å utvikle modeller der lokket tar mindre plass i boksen.

Hvor er selskapet ditt om ett år/tre år/fem år? 

– Hvis vi ikke greier en omsetning på 100 millioner kroner om tre år har vi gjort mye feil, mener Fossen.

Hva er den største hendelsen det siste året for ditt oppstartselskap?

– De største hendelsene så langt er når patentet ble innlevert, og når vi fikk 3D-printet prototypen.

Hvem har vært din viktigste støttespiller for at du har kommet dit du er nå?

– Dette har jeg så langt vært helt alene om, svarer Fossen – som nå er opptatt av å finne de riktige partnerne.

Hva har vært den største hindringen – og hvordan løste du den?

– Det har så langt vært få hindringer. Men vi jobber nå med å finne de beste løsningene for hvordan plastboksen skal støpes, svarer Fossen.

Han forteller med innlevelse om hvordan selskapet trolig lander på en løsning der de både bruker sprøyte- og blåseteknikk. I en Cola-flaske er den øvre delen sprøytestøpt, mens den nedre delen er blåst.

– Å kombinere dette er både kjent og vanlig. Vi jobber nå med å finne de optimale løsningene, men vi vet allerede at det lar seg gjøre, sier Fossen.

Ikke første gang

Fossen er en av mange nordmenn som i årevis har likt å utvikle nye produkter på hobbybasis. Den forrige oppfinnelsen hans er en innstøpt sikring som Fossen regner med at vil havne i alt av lysmaster. Tidligere produkter selges fortsatt, uten at Fossen ser så mye av det i dag.

– I løpet av livet har jeg hatt en del oppfinnergreier, der jeg har gjort ideen ferdig og satt den bort i produksjon. Det er noen greier som selges i Italia og Tyskland, men som jeg egentlig ikke får noe penger for lenger, avslutter han.

Dette er konkurrentene

I sommerutgaven av månedens gullegg konkurrerte Airbuster med flere andre spennende selskaper og satsinger:

• Kuddle – barnas instagram
• Memkit – alt over nett
Konseptly – webbasert ERP-system
Neeach – markedsplass for småskala mat og drikke
Brødboksen – fersk juice og brød på døra
The reel headset – headset med og uten tråd
E-vital – headsett som løser kabelrotet
Campus Nooa – virtuell markedsplass for nettkurs

Vil hjelpe neste generasjon

Opera Software er 3in.nos partner for kåringen av månedens gullegg. De er opptatt av at den neste generasjonen gründere skal få lov til å vokse frem.

– Opera har vist at en god idé meget vel kan bli morgendagens suksess, og vår tro på at dyktige team med gode ideer kan skape store verdier ligger til grunn for alt vi gjør. Derfor ønsker vi å hjelpe til med å løfte frem neste generasjon vinnerbedrifter, sier administrerende direktør Lars Boilesen i Opera.

Han leder det som for 20 år siden var en liten norsk oppstartsvirksomhet. I dag har selskapet mer enn 350 millioner brukere og kontorer på 30 lokasjoner rundt omkring i verden. Innen 2017 er målet å doble brukerbasen på Android-telefoner til en kvart milliard brukere.

Om «gullegg»-partner Opera Software

Opera Software ASA var for 20 år siden en liten norsk oppstartsvirksomhet, og i dag er de verdensledende innen sitt område med mer enn 350 millioner brukere. Opera leverer også produkter og tjenester til mer enn 120 operatører verden over, slik at de kan tilby abonnentene sine en raskere, bedre og mer økonomisk nettverksopplevelse.

Hovedkontoret til Opera ligger i Oslo, og har i dag 1400 ansatte stasjonert ved mer enn 25 ulike lokasjoner rundt om i verden, for eksempel USA, Kina, Japan, Singapore, Russland, Island, Sverige og Ukraina.

1 COMMENT

  1. Fantastisk bra matboks ide og gratulerer som månedens gullegg. Flott å se at det kan bli et gullegg av produkt som ikke er en app eller IKT løsning. Knallbra med all utvikling innen IT-løsninger, men viktig at det tenkes bredt omkring innovasjon. Sårbart om man blir for ensidig fokusert jfr oljeindustrien!
    Lykke til videre!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here