Mer enn 400 deltagere fra over 50 land møttes denne uken i København til verdensfinalen i Creative Business Cup. 3in var tilstede og fikk oppleve en verden av kreative, nye oppstartsmiljøer.

Creative Business Cup er en verdensomspennende konkurranse for kulturelle- og kreative næringer.

København by åpnet tirsdag kveld rådhuset og byens ordfører, Frank Jensen, pekte på at fremtiden tilhører de kreative næringene.

Tidligere på dagen holdt representanter fra blant annet Google, Lego, IKEA og Deloitte, for å nevne noen, sine tanker om hvor vi er på vei for ivrige tilhørere.

For å delta i verdensfinalen i Creative Business Cup må man delta i og vinne den nasjonale finalen. I Norges tilfelle har man ikke arrangert noe nasjonal finale, og den norske representanten ble i Norges tilfelle plukket ut av Innovasjon Norge.

Norsk bidrag kom til semifinalen

Selskapet Drylab R&D AS representerte Norge.

Drylab R&D AS har utviklet en spennende løsning som gir filmmakere muligheten til å legge til relevante metadata på filmer. Løsningen gjør det betydelige enklere og billigere å finne frem og gjenbruke filmelementer.

Den norske representanten kom til semifinalen, men måtte se seg slått av blant annet det polske vinnerbidraget.

– Vi takker Innovasjon Norge for denne muligheten til å bli med på det som i virkeligheten er verdensmesterskapet for kreative oppstartsvirksomheter, sa Audun Vaaler, medgründer og daglig leder i Drylab.

Til daglig sitter selskapet i StartupLab, OsloTech’s utmerkede oppstartsinkubator og de erfarne Opera seniorene Håkon Wium Lie og Rolf Assev har nylig gått inn på eiersiden via Funders Fund.

Den anerkjente, norske filmprodusenten Stein Kvae er også gründer, medeier og styremedlem i Drylab R&D AS, og presenterte det norske innslaget fra scenen.

– Det er veldig spennende å være her, og vi opplever at dette gir oss et kvalitetsstempel; det å komme til semifinalen i så sterk konkurranse er stort, selv om vi selvsagt gjerne også skulle vært en del av finalen. Vi arbeider for tiden med Danmarks radio og ser at god plassering i slike konkurranser gjør noe med lysten på møte oss på det internasjonale markedet.

Pedagogisk spillkonsept fra Polen vant

Seniorrådgiver i Innovasjon Norge, Margit Klingen Daams, var tydelig på at Creative Business Cup er et initiativ Norge kan ta lærdom av.

– Realiteten er at dette er en ekstremt god visningsarena for kulturelle og kreative næringer som vi i Innovasjon Norge gleder oss til å ta til Norge. Vi er allerede stolte samarbeidspartnere av det danske Center for Kultur og Opplevelse og Creative Business Cup og tror mange norske virksomheter innen sektoren vil ha glede av å bli med neste år, uttaler hun engasjert før den danske kronprinsen entrer scenen for å gi prisen som årets vinner.

Vinner av konkurransen var det polske bidraget Professor Why fra CTAdventure – et pedagogisk spillkonsept som gjennom utvidet virkelighetsbetraktninger (augmented reality) gjør det enklere for barn og tenåringer å forstå kjemi.

Den beste ideen av dem alle, – ikke lett å konkludere og det var tydelig at juryen hadde hatt en tøff jobb, dyktige Anikken Fjelberg som er en av grunderene bak 657 coworkingspace i Oslo var Norges representant og løste oppgaven på en god måte. Vår konklusjon er at selv om dette verdensmesterskapet får langt mindre omtale enn sjakk mesterskapet som for tiden arrangeres i Sotsji er dette langt viktigere og et arrangement som våre danske venner fortjener skyt for å gjennomføre på verdig vis. For mer info kan du besøke www.creativebusinesscup.com

Oppfordringen fra Innovasjon Norge til norske kreative miljøer om å bli med i 2015 videreformidler vi gjerne, – og i en verden der design, kultur og kreative næringer i stadig større grad vektlegges lover vi å følge opp med flere innlegg. Kanskje vi i 3in med din hjelp kan sikre at det blir like fyldig omtale fra dette verdensmesterskapet som fra Sjakk VM….

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here