Norsk vekstselskap satser på WebIT GIW

Med over 55,000 registerte deltagere seiler årets utgave av Webit Global Impact Week opp som en av verdens ledende hybride konferanser, – og arrangørene gikk denne uken ut og offentligjorde en ambisjon om 100 000 deltagere.

Listen over talere er også imponerende og inkluderer toppnavn som Eric Scmidt og Don Tapscott. En av de norske talerne er vår egen redaktør, Truls Berg som i en uttalelse sier at han gleder seg til å stå på samme scene som flere av hans helter. Du kan se listen over talere her. 

Et av de norske selskapene som satser på WebIT er Traq. Vi i Innomag tok en prat med daglig leder Per Olav Nyborg i dette vekstselskapet som har utviklet en løsning som ivaretar virksomhetenes behov for god GDPR samtykke- og datahåndtering.

På vårt spørsmål om hvorfor de har søkt om å få presentere på WebIT GIW kommer svaret uten nøling…

– Vi henvender oss til kunder i både Norge og utlandet og det er ikke ofte vi blir presentert for en konferanse der vi uten å bruke for mye ressurser kan nå så mange potensielle kunder, partnere og investorer. Vi har brukt de siste årene på å utvikle en løsning som er unik. Innen 2027 forventer jeg at vi omsetter for over 200 Millioner og la det ikke være noen tvil.  Vår ambisjon er å skape en ny norsk enhjørning, men vi er edrulige og bevisst på at det er mange spadetak som gjenstår før vi er der.

Du nevner investorer, er dere på jakt etter nye investorer?

– Ja, vi ønsker oss både flere internasjonale samarbeidspartnere og noe smart kapital. Hele Europa roper etter gode GDPR løsninger og vi har et utgangspunkt som kjennes litt Warholsk, smiler Nyborg til oss.

Er det en fordel eller ulempe at dere kommer fra Norge, slik du ser det?

 –  En åpenbar fordel. Du kan på mange måter se på tillit som en norsk eksportartikkel – og veldig mange ser til Norge når det gjelder dokumentasjonsforvaltning. Vi i Norge ligger her helt i tet, og det nyter vi godt av. Du kan godt også skrive at det norske selskapet Forgerock som nylig gikk på børs i USA har vært og er en inspirasjonskilde for oss. De har en gang for alle bevist at også infrastrukturselskap kan bli sexy.

Hvem står bak selskapet?

Selskapet ble startet av Skalar i august 2020 og har allerede begynt å sanke inn kunder. Selskapet drives av de tre gründerne og en av Norges største mediabedrifter er på vei inn på kundelisten, men Nyborg lekker ingen navn.  Til sammen har de den siste tiden signert over 10 kunder. Det kommer også frem på slidene Per Olav viser oss at selskapet har et samarbeid med flere av Norges ledende konsulenthus og produktselskaper.

Hva er det unike med løsningen slik du ser det?

Traq er en plattform for å håndtere samtykker korrekt. Det er lett å innhente samtykker, men veldig vanskelig å korrekt følge opp over tid. For eksempel om man ønsker å skape mer verdier ut av brukerdataene eller dele med et annet selskap.

Traqs superkrefter er at vi er ekstremt sterke på dokumentasjonen man trenger, samtidig som vi er en løsning som lett kan kobles mot alle dagens løsninger. Vi holder Traq på tvers av løsninger, produkter, organisasjonsstrukturer og forvaltningsnivåer. Det IDporten/BankID er på identifisering ønsker vi å være på samtykke.

Man kan som selskap ikke behandle dataene man får fra personer på den måten man selv vil, samtykket regulerer bruken.

Selskapet ble startet midt i Covid – hvordan har det vært?

Det har vært krevende, men vi har fokusert fremover og bygge produktet så robust som mulig. Da vi fikk kommersialiserings-tilskudd fra Innovasjon Norge for ett år siden – hadde vi fokus på å etablere noen kontrakter innen noen områder og i stedet for å lage en MVP bygget vi kjerneproduktet ferdig og robust, sånn sett har vi brukt tiden godt.

Vi fikk for eksempel World Bridge Holding i oktober som kunde, med langsiktig plan og avtale. De trenger skuddsikre spillerkontrakter og samtykker på tvers av alle verdens land, vi leverer allerede i 72 land sammen. Det selskapet kommer til å bli mer kjent i Norge i 2022 og vi er fornøyd med å få være med. Vi kjenner at det løsner nå og både lojalitetsprogrammer, selskaper som bruker dine data for å lage bedre tjenester, nettbutikker, tjenesteleverandører og offentlig sektor er på vei inn på kundelisten.

Vi har fulgt en plan, nå er planen å hente inn penger for å skalere.

Hvem møter dere?

-Vi møter selskaper på vei opp som er veldig opptatt av å behandle dataene på en tillitsfull måte, men også utnytte verdien av dataene i fremtiden. Skal man få ut verdiene av dataene i selskapene må man faktisk ha mulighet for å bruke de. Det er en liten del av dagens diskusjon om at data er fremtiden.

Selskaper kan ikke snakke om ESG og bærekraft, trippel bunnlinje – uten å ta tak i en av de virkelig store utfordringene i vår tid; Bruk og misbruk av personopplysninger. Som man sier på Hedmarken: «sår du potet, så får du potet».

 Du er jo en ekte Silicon Viking og har jobbet med produktutvikling i etablerte selskaper før. Hva er enklest – oppstartsselskap eller i selskaper?

Det er ikke tvil om at det er enklere å få løsninger og produkter opp med en kundemasse når man er tilknyttet et større selskap. Primært fordi man kan nyttiggjøre seg av kompetanse, eksisterende kundeforhold og tilliten til at selskapet er der om ett år frem i tid.

Som startup er man på stålet på hva man faktisk trenger. Hva er minimumskravene som skal til for å få et selskap opp – og hva er det viktigste å jobbe med i parallell. Jeg er også veldig glad for at jeg har et stort nettverk fra før i flere markeder. Erfaringen fra tidligere gjør at man raskt etablerer tillit og dermed slipper man å gjøre ting flere ganger.

Jeg må også legge til at jeg ikke ville ha vært dette foruten, det er en veldig bratt læringskurve og man møter veldig mange spennende mennesker og selskap på veien. Å utfordre seg selv er bare sunt – men det er nok ikke for alle. Jeg vil også påstå at fra startupsiden ser man lett hvem som leker innovasjonsteater rundt omkring og hvem som faktisk bedriver innovasjon, avslutter Per Olav Nyborg.

Vi i InnoMag ønsker Traq lykke til både på WebIT konferansen og videre på ferden som vekstselskap.

NB! Vi gjør for ordens skyld oppmerksom på at Innomag’s redaktør, Truls Berg er blant de som skal holde en tale på konferansen.

 

Tips oss

Har du et godt tips til en sak vi bør skrive om? Send ditt tips til post@innomag.no!