Norge er kåret til verdens beste idrettsnasjon, men har ikke lykkes like godt i konkurransen om internasjonale markedsandeler i næringslivet. NHO, LO, Norges idrettsforbund og Innovasjon Norge signerte denne uken en intensjonsavtale som er ment å gi både norsk næringsliv og idretten økt konkurransekraft.

– Å ha logoen sin på en drakt er ikke nok til å bli en eksportvinner. Næringslivet må i langt større grad utnytte den sterke posisjonen norsk idrett har ute i verden, mener de fire organisasjonene. Nå legger de opp til et nyskapende samarbeid der både norske bedrifter og idretten skal høste fordeler.

Merkevaren Norge

Den positive oppmerksomheten norske idrettsprestasjoner får ute i verden, kan smitte over på næringslivet og norske løsninger som søker internasjonale markeder. Verdiene i norsk idrett bygger på mange av de samme verdiene som ligger til grunn for den norske samfunnsmodellen, og verdier som er viktige i markedsføringen av Norge, som for eksempel; like muligheter, ekstraordinære prestasjoner, bærekraft og natur, mener samarbeidspartnerne.

Store idrettsarrangementer

Konkret handler samarbeidet i første omgang om å benytte store internasjonale idrettsarrangementer, hvor vi synliggjør norsk næringsliv. Fysisk og digital promotering, gjerne i kombinasjon med en næringslivsdelegasjon, er aktuelle tiltak. Samarbeid med næringslivet vil stå sentralt i utformingen av programmene, da formålet er å understøtte internasjonale satsinger.

De første mesterskapene som er aktuelle, er VM i Bryting i Oslo i oktober, Para-VM på Lillehammer neste vinter og OL og PL i Beijing februar 2022.

I følge pressemeldingen fra Innovasjon Norge skal det nedsettes en felles komitee som skal se på hvordan næringslivet skal promoteres på store idrettsarrangementer.

Innovasjon

Det skapes mange innovasjoner innenfor sportsindustrien i samarbeid med norske idrettsutøvere, men potensialet for internasjonal vekst er vesentlig større.

Innovasjon Norge velger å trekke frem store navn som Helly Hansen som kjente eksempler på merkevare som har lykkes ute i verden etter nært samarbeid med profesjonelle seilere, mens selskaper som Brav, Active Brands og Altor også har porteføljer av merkevarer som ekspanderer internasjonalt. Samtidig nevnes også nye innovative aktører som Skitude, Joymo og Exero.

Sportsindustrien omsetter globalt for hele 1300 milliarder dollar, og Norge bør kunne ta større andeler og skape flere arbeidsplasser innenfor denne industrien.

Vi i InnoMag vil følge med å se hva som kommer ut av denne intensjonsavtalen som vi foreløbig oppfatter rikere på ord enn konkret innhold.