Konsersjef i Nortura Anne Marit Panengstuen og Kategori- og innkjøpsdirektør i REMA 1000 Line Aarnes Foto: Benjamin Fjerdingstad

Nortura og REMA 1000 med innovativt sjumilsteg

Gilde og REMA 1000 lanserer for første gang i Norge en helt ny emballasje for kjøttdeig. Ny innpakning skal i følge de to aktørene redusere plastandelen med hele 75 prosent. Det skal visstnok utgjøre en reduksjon på 39,2 tonn plast i året.

Kjøttdeig har i mange år blitt pakket i plastskåler og plastfolie for å bevare produktets holdbarhet. Innovasjonen de nå tar til marekdet er en ny-utviklet lufttett pose ivaretar kvalitet, samtidig som plastforbruket går kraftig ned. Pakkene blir å finne i REMA 1000s butikker fra mai 2021.

– Nytenking som dette er viktig både for oss for kundene våre. Hvis vi skal lykkes med å nå de ambisiøse klimamålene vi har satt, må vi finne tiltak som gir effekt. Vi har kuttet 1321 tonn plast på egne merkevarer siden 2018, men vi skal ikke gi oss der, og den nye emballasjen til Gilde gir oss et betydelig hopp i riktig retning, sier Line Aarnes, kategori- og innkjøpsdirektør i REMA 1000.

– Overgangen til flowpack-emballasje er første ledd i en langsiktig plan på mer miljøvennlig emballasje på deiger. Ny forpakning bidrar også til reduksjon av klimagass-utslipp, fordi pakkene tar mindre plass under transport kan vi også redusere transportbehovet, sier Anne Marit Panengstuen, konsernsjef i Nortura.

Hun kan også opplyse om at Gilde og Nortura har ambisiøse mål for reduksjon av plast.

– All vår emballasje skal være 100 prosent bærekraftig innen 2030, sier hun.

Enklere for forbruker å velge riktig

Ny emballasje gjør det enklere for forbruker å velge bærekraftig. Ny forpakning gir mer plass til forbruker-innsikt, og plast-initiativet blir svært synlig på pakken.

-Gjennom våre forbrukerinnsikter vet vi at halvparten av befolkningen mener egne valg i hverdagen bidrar til en bærekraftig utvikling. Nå kommer vi forbrukeren mer i møte, og håper forpakningen blir godt mottatt, sier Karolina Henriksen, som konserndirektør for Rødt Kjøtt i Nortura, og ansvarlig for Gilde.

Ifølge innsiktsrapporten Forbruker og Bærekraft 2021 fra Opinion er det i dag en lav andel forbrukere som synes det er lett å finne informasjon om produktenes bærekraftighet. Den nye forpakningen skal derfor også gjøre det lettere for forbruker å velge sunnere. Kjøttet pakkes i tre ulike formater som gir forbrukerne mulighet til å velge i produkter med hhv 14 % / 10 % / 5 % fett. En av pakkene er også nøkkelhullsmerket.

Tips oss

Har du et godt tips til en sak vi bør skrive om? Send ditt tips til post@innomag.no!