Designer-duoen Johan Bakken og Tobias Bæck mener det er viktig å fokusere på det man er gode på og la andre gjøre resten. Sammen med kollega Chris Kalani, har de utviklet verktøyet Wake, som skal gjøre det enklere for designere å samarbeide og dele arbeidet de gjør med andre.

– Grunnen til at vi gikk i gang med prosjektet Wake var at vi hadde problemer med å få et godt overblikk over hva alle i firmaet jobbet med, til tross for at vi kun var ti personer i firmaet til å begynne med, forteller Bakken under foredraget deres på Visueltfestivalen.

Guttene startet firmaet Bakken & Beck, som spesialiserer seg på å hjelpe startups og bedrifter med design, digitale produkter og nye prosjekter, i 2011. På fire år har de vokst fra å være 10 personer til å bli 20 personer og har kontorer i både Norge, Tyskland, Nederland og USA.
– Vår modell er delt i tre. Vi driver både med rådgivning og samarbeidsprosjekter med andre firmaer, men også med våre egne prosjekter, forteller Bæck.

De siste par årene har de derimot brukt mer tid på egne prosjekter, og som et resultat, lanserte de nylig verktøyet Wake sammen med kollegaen Chris Kalani, tidligere designer for Facebook.
– Chris hadde de samme problemene som oss på sin arbeidsplass, nemlig at han opplevde det som vanskelig å samarbeide med andre designere på et prosjekt, sier Bakken.

Kalani valgte derfor å slutte jobben som designer i Facebook og samarbeide med Bakken & Beck om å lage et verktøy som ville prøve å forandre hvordan designere kommuniserer med hverandre gjennom hele arbeidsprosessen.
– Det fantes allerede andre verktøy som gjorde noe liknende, men disse var ikke like brukervennlige som det vi ønsket oss, forklarer Bakken.

Måneder ble til år

En ting guttene har lært i arbeidet med prosjektet, er at ting alltid tar mye lengre tid enn man tror.
– Vi trodde vi ville kunne lansere Wake i løpet av noen måneder, men vi brukte over 2 år på det, forteller Bæck.

I tillegg innrømmer de at det til tider vært vanskelig å prioritere prosjektet framfor betalte oppdrag.
– Du har jo alltid noe annet du kan gjøre, hvor du også tjener penger. Heldigvis hadde vi Chris som jobbet med Wake på fulltid, og som derfor kunne bruke både tid og resurser på å få det ferdig, sier Bakken.

Bakken & Bæck gjorde Wake tilgjengelig for betalende kunder for to måneder siden, og responsen de har fått så langt har vært veldig positiv.
– Den beste tilbakemeldingen vi får, er når folk forteller at Wake har forandret hvordan de jobber i firmaet. Vi får også ofte forespørsel fra kunder om funksjoner som de ønsker å legge til i Wake, men her må vi være litt selektive, ettersom de lett gjøre at verktøyet blir mindre brukervennlig, sier han.

Lange arbeidsdager og morsomme kvelder

Å skaffe investorer til prosjektet har vært utfordrende, forteller de.
– Det er nesten alltid sånn at investorer venter på at andre skal investere først, før de tør investere selv. Slik var det med Wake også. Det var først da én bestemte seg for å stole på oss med pengene sine, at kapitalen begynte å rulle inn, forteller Bæck.

– Vi trodde også at det at vi hadde hovedkontor i Oslo, kom til å bli et hinder i arbeidet med å skaffe penger til prosjektet, men her tok vi grundig feil. Norge er faktisk veldig ”hot”! Folk er overraskende interesserte i landet vårt og tar gjerne turen hit også, sier Bakken entusiastisk.

Over sommeren klarte de å samle inn imponerende 15 millioner kroner fra forskjellige investorer, noe som medførte at Wake nå har hovedkontor i San Fransisco, med 6 medarbeidere.
– Kanskje 7 medarbeidere på mandag, vi får se, skyter han inn.

– Man må ikke være redd for å ikke gjøre alt riktig. Vi gikk for eksempel glipp av flere viktige investormøter på grunn av lange arbeidsdager og morsomme kvelder, men det ordner seg jo som regel til slutt, noe Wake er et levende bevis på, avslutter Bakken.

HER ER ÅRETS VINNERE I Visuelt

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here