Med sin nylig lanserte reiseplanleggingsapp, ønsker NSB nå å koble opp appen til mer innovative reisemetoder som bysyklene, Uber og Taxifix. 

I følge TNS Gallup ligger Norge i verdenstoppen når det gjelder antall smarttelefoner per innbygger, og vi holder også verdensrekord i antall appsalg. NSB har i så måte drevet en digitalutvikling for bransjen, og mer enn 50% av de som besøker nsb.no gjør det i dag fra mobile enheter. Totalt ugjør det mer enn 150.000 besøk pr. dag på både appen og hjemmesiden.

– Vi jobber bevisst med å kunne levere innovative nyttetjenester og som en støtte lagde vi en innovasjonsprosess, en slags guideline, i arbeidet med nye ting vi ikke hadde vært borte i før. Men dersom man skal lene seg på en innovasjonsprosess for å innovere, blir magien borte underveis.  Vi har derfor lagt fra oss prosessen, men fortsetter å innovere, sier NSB’s IT direktør Trude Dahl Østby.

Som et resultat har NSB blant annet kommet opp med en ny nasjonal reiseplanlegger, TIDR. Visjonen er å gi Norges befolkning relevant og oppdatert reiseinformasjon fra dør til dør i hele Norge. Løsningen er allerede ute, og snart kobles antageligvis også innovative reisemetoder som bysyklene, Uber og Taxifix opp til appen, kan Østby fortelle.

– Vi tror etter å ha lastet ned appen, at også flyinformasjonen snart vil følge etter. Dette er en av de appene nordmenn flest vil lure på hvordan de klarte seg uten om ett år, spår hun.

Mer kreativ og teknologidreven

Så sent som i 2003 skjedde 70% av billettsalget i billettlukene som ofte var preget av lange køer i rushtiden. Nå handler mer enn 4 av 5 sine billetter selvbetjent gjennom NSB’s egen app, via nett eller billettautomater, noe som har ført til at store togstasjoner som Drammen og Asker ikke lenger selger togbilletter.

– De fleste av NSBs innovasjoner er teknologidrevene, og interne målinger viser at at kundene liker den digitale utviklingen. Det ferske samarbeidet med Vipps er nok et eksempel på at vi fokuserer på å gjøre det enkelt for våre kunder å benytte app som salgskanal, forteller leder for Salg og Forretningsutvikling i NSB Persontog, Kristin Kjøge Jansson.

– Vi har også begynt å bli mer kreative når det gjelder hva vi kan gjøre for å få brukerne våre enda mer fornøyd. For eksempel har vi lansert en egen underholdningsapp, som blant annet inkluderer en gratis lydbok hver måned og en mengde gratis aviser som er tilgjengelig for de med gyldig billett.

1 COMMENT

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here