I en uke som begynner med selveste nasjonaldagen er det naturlig å fokusere på slikt som feires bør og de som feire tør. NRK vartet opp med en god og sjarmerende rundtur rundt i vårt langstrakte land og nasjonalfølelsen bruste. Norge og NRK på sitt beste!

17. mai var så vidt over da NRK’s styreleder Birger Magnus, Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen, kulturminister Abid Raja og byrådsleder Raymond Johansen stilte opp i Ensjøveien 7 for å fortelle om at NRK’s nye hovedkontor blir på Ensjø. Tomtekjøpet kostet statskanalen 800 millioner, men siden salget av Marienlyst innbrakte over 3,75 milliarder har NRK litt igjen å feire for.

I Rotterdam i Nederland er feiringen allerede i gang, årets utgave av Melodi Grand Prix varter opp med en broket samling artister fra over 40 land og vår egen TIX har allerede fått finalebilletten. Etter en kjapp times TV titting kan vi konstatere at Andreas Haukland, som han egentlig heter, stiller med en av de bedre melodiene. Vi er likevel i tvil om det kan holde til pallplassering, i så fall burde nok englevingene få hvile. Store deler av Europa er langt mer katolsk,og langt opptatt av engler enn en norsk russelåt-maestro. På den andre siden virker mange av deltagerne å ha misforstått oppgaven der de vrikker rundt i sexy undertøy som om de var på Victorias Secret mannekengoppvisning og enkelte ser ut som de trekker lodd om de går på den mannlige eller kvinnelige utgaven av rommet med hjerte på.

NRK har for øvrig også stilt opp i tingretten denne uken i en merkelig sak der de har braket sammen med Line Andersen, en av mediamastodontens mange sportsjournalister. Saken handler i bunn og grunn om en personalkonflikt som aldri burde vært utenfor NRK’s egne vegger. Likevel, i noe som må fortone seg som et nytt lavmål for hvordan man bygger bedriftskultur har begge parter valgt å ta skittentøyvasken offentlig. Vi er personlig glad i win/win baserte opplegg der begge parter kommer bedre ut.

Det er mulig vi er enfoldige, men det kan umulig være lett å bygge en god kultur når sykefraværet passerer 30% og beskyldningene fyker veggimellom i spaltene. Her snakker vi dessverre loose/loose – og grovt misbruk av skattebetalerenes midler.

Sport kan jo være så mangt i våre dager, – og en av Line Andersens sportslige spesialiteter er som kjent Sjakk. Vi har et lite problem med sjakk, ikke fordi Magnus Carlsen og de andre utøverne ikke imponerer oss, men vi sliter litt med at sjakk skal komme inn under definisjonen av sport. Det er mulig det bare er oss som er litt enfoldige, men vi synes triatlon har mer sport over seg. Du skal kunne svømme, sykle og løpe og de beste er allsidige atleter av ypperste klasse. Her er lille Norge langt fremme. Kristian Blummenfelt og Gustav Iden er tro det eller ei medaljekandidater i OL. Et lite Grimstadfirma har en liten del av æren, som leverandør av klodens beste sportstøy gir de norske utøvere en aldri så liten fordel. Du kan lese mer om dette her.

Denne uken ble det også kjent at Cognite, selskapet der John Markus Lervik og Aker har slått seg sammen for å bygge en digital plattform for oljeplattformer, har inntatt rollen som ny norsk enhjørning.

Begrepet enhjørning dukket opp i forbindelse med verdisetting av vekstselskaper som vokser raskt og blir verdt mer enn 1 milliard dollar før de går på børs, og var i utgangspunktet en sarkasme. Alle lette etter dem, men ingen fant noen…

De amerikanske investorene som denne uken gikk inn i Cognite, gjorde det til en prising som verdsetter selskapet til over 13 milliarder. De følger etter Kahoot, Oda og flere andre og det er gøy å se at norske og nordiske vekstselskaper lykkes, – og bare å ta av seg hatten for hva John Markus Lervik og tospannet Kjell Inge Røkke og Øystein Eriksen har fått til.

Det er flere aktører som snakker om store beløp. I USA overrasket WarnerMedia og Discovery med å annonsere at de slår seg sammen i en avtale verdt 43 milliarder dollar. Ryktene forteller også at Amazon er i ferd med å kjøpe filmstudioet MGM. Dette betyr at de tre store: Netflix, Amazon og Disney får selskap av det kombinerte WarnerMedia-Discovery i en strukturkamp som viser en hel verden hvor smart Disney’s kjøp av Fox i 2019 var, – resultatet to år etter er over 103 millioner abonnenter. Mye tyder på at disse fire er i ferd med å dra stigen opp etter seg, og tiden vi dro på kino for å se de nye filmene er nok like passe’ som å dra på kiosken for å leie en video.

Teknologiutviklingen bringer det meste hjem til oss, kjekt i disse Covid tider. Alt som kan digitaliseres vil digitaliseres!

Dessverre gjelder det også kriminelle krefter. Bankran har gått av moten, i stedet er det datakidnapping som er i vinden og denne uken ble det kjent at den amerikanske oljeaktøren Colonial Pipeline betalte ut over 35 millioner kroner til den kriminelle hackergruppen DarkSide. I følge selskapets hjemmesider frakter selskapet hele 45% av den amerikanske østkystens forbruk av olje, diesel og bensin. Vi spår at flere virksomhetsledere vil møte slike løsepengekrav i tiden fremover.

Ukas innovasjonsblomst sendes Cognite gjengen og så benytter vi anledningen til å ønske alle våre lesere en riktig flott pinse.

Happy Friday og Stay Safe!