Gratulerer med ny bok, Tor – du er jo kjent for InnoMag’s lesere som hyppig leverandør av utmerkede kronikker som peker på behovet for både innovasjon og kundeperspektiv, så for å spørre rett ut.

Hvorfor er dette en bok kundene bør løpe for å kjøpe?

-Her er det rett på sak og det liker jeg jo, svarer professor Tor Wallin Andreassen med et smil som er en ekte tjuagutt fra Bergen verdig.

Vi har fått satt oss ned med den populære professoren en stakket stund. Temaet er hans nye bok som lanseres til uka.

Nå er realiteten at bergenseren Tor fant seg kone østpå så takket være Ruth pendler bergenseren med de herlige amorforismene mellom Norges Handelshøyskolen i Bergen og hjemmet på Tanum utenfor Sandvika. Han pendler også mellom alvor og skjemt, – og hans sammenligninger og eksempler er av den herlige verbale sorten. Det er ingen tvil om at studenter som utsettes for forelesninger med den utvandrede bergenser får en unik kombinasjon av kunnskap servert med humoristisk tilsnitt. Det er også en av årsakene til at formidleren Tor W. Andreassen alltid scorer høyt når evalueringene summeres opp.

-Du skal få greia servert rått og brutalt. Min nye bok som heter «Moderne verdiskaping: Kunder og innovasjoner» handler om endringer som rammer enhver virksomhet,- teknologiske, bærekraftsmessige og økonomiske. Ingen slipper unna, men de som lykkes med å håndtere disse endringene best vil oppleve en reell vekst og økt verdiskaping, forklarer han oss.

Kvalitet er inngangsbilletten, innovasjoner er billetten for å bli værende

-I boken peker jeg på at kundene har en lei tendens til å velge den virksomheten som de mener er den mest attraktive i markedet. For å være relevante må virksomhetene ikke bare drive effektivt og godt, men også innovere. Kvalitet er inngangsbilletten til å oppte som en aktør i markedet. I boken sier jeg at det å lykkes med innovasjoner er billetten til å bli værende i markedet. Nøkkelen til suksess er å sørge for at virksomheten forblir attraktiv og det krever innovasjon, slår han fast før han med et smil legger til;

– Neppe ideer som dine lesere sliter med å ta inn over seg.

Tor Wallin Andreassen er ikke bare en av Norges få professorer i innovasjon, han har publisert flere bøker tidligere og en rekke artikler, blant annet i DN, Finansavisen og i InnoMag. Han er også grunnleggeren av Norsk Kundebarometer (BI), Norsk Innovasjonsindeks (NHH), som er i ferd med å bli en global eksportsuksess med avleggere i lands som Australia, Belgia, Danmark, Finland, Sverige, Spania og USA. Som om ikke dette er nok har han også ledet to forskningssenter ved NHH: Center for Service Innovation (CSI) og Digital Innovation for Sustainable Growth (DIG). Han leder også Open Innovation Lab of Norway’s faglige råd.

Det er med andre ord en av Norges få internasjonalt anerkjente innovasjonsnestorer vi har med å gjøre, – og vi klarer ikke å dy oss og stiller følgende spørsmål til Norges kanskje fremste advokat for å lytte mer til sine kunder. Et spørsmål vi tviler på at han så komme…

Har egentlig kunden alltid rett?

-Norsk eksportvekst har vært svært lav sammenlignet med våre handelspartnere. Den svake veksten står i kontrast til veksten i global handel, noe som betyr at det er få land internasjonalt som har tapt markedsandeler like raskt som Norge. Skal vi i Norge oppfylle næringsminister Vestre’s dugnadsønske om å doble norsk eksport frem til 2030 må vi i større grad ta på oss kundebrillene. Uten et fra utsiden inn perspektiv blir det for mye forlengelse av det som har tatt oss dit vi er i dag. Det er ikke det samme som vil ta oss dit vi trenger å være i fremtiden.

-Jeg mener at digitale teknologier har gitt oss andre mekanismer for verdiskaping og skalering. Digitale tjenester kan derfor være en fremtidsrettet vekstnæring hvor vekst i stor grad er frikoblet fra CO2 eller knappe ikke-fornybare råvarer. Så nei, kundene har ikke alltid rett, de kan av og til være for opptatt av det kortsiktige, – det som ligger på tallerkenen, mer enn det som skjer på kjøkkenet.

-Nettopp derfor må ledelsen balansere dette kortsiktige kundesentriske med fremtidsvyer som kundene ikke kan ha noen tanker om. Det hjelper ikke IKEA å endre utstillingen ved inngangspartiet dersom de skulle neglisjere bærekraftperspektivet. God ledelse i 2023 tar inn over seg både behovet for å tenke bærekraft og innovativt, – og dyktige ledere ser at de to henger sammen som erteris.

Du skriver i boken om teknologi og Amaras lov, – hva tror du er årsaken til at mange norske toppledere sliter med å ta inn over seg den raske utviklingen?

-Dette har med oppdatering av våre tankemodeller om hvordan verden henger sammen. De fleste ledere i dag er i midten av 50-årene og hadde sin utdanning og opplæring i en æra hvor analoge produksjonsvirksomheter var dominerende. I dag er de ti mest verdifulle selskapene i verden digitale tjenesteytere i stor grad drevet av data.

-La meg også si at for finansdirektører er innovasjon ikke kult, det er rett og slett et middel for å bygge verdi. Innovasjoner må leverer økt topp, bunnlinje, og øktfirmaverdi – hvis ikke er det muligens en vellykket invensjon, men likefullt en mislykket innovasjon.

-Betalingsløsningen Vipps er et godt eksempel på en teknologisk innovasjon som angrep etablerte betalingsløsninger, med en ny og bedre forretningsmodell og et bedre markedstilbud.

Menneskers tendens til å overvurdere teknologi på kort sikt og undervurdere den på lang sikt, stammer fra professor Roy Charles Amara (1925-2007), som var professor på Stanford Research Institute og av mange ansett som en fremtidstenker. Postulatet er bygget på at menneskers forventninger om fremtiden er lineære, mens realiteten er at den digitale utviklingen er eksponentiell.

Vi takker for praten og får lov til å avsløre at selve boklanseringen foregår onsdag 8. februar på NHH sin campus i Oslo kl 10 til 12. Boken kommer ut på Fagbokforlaget og kan sikkert også bestilles digitalt, den handler jo om moderne verdiskaping :-).

For god ordens skyld gjør vi oppmerksom om at InnoMag’s ansvarlige redaktør er invitert til å delta i en debatt under boklanseringen som vil ledes av DNB’s populære forbrukerteknolog Yngvar Ugland.