Med nye eiere på plass, satser Opera Software enda sterkere på det asiatiske og afrikanske markedet. I ukens sommerintervju røper Opera-sjef Lars Boilesen planene som han tror vil gjør selskapet til svaret på Amazon i Afrika innen 2025. 

Navn og alder: Lars Boilesen (50 år)
Stilling: Administrerende Direktør i Opera Software ASA Favorittduppeditt (annet enn mobilen): Wifi-opplegg på hytta  Dine tre favorittapper: Wechat, Opera Mini, GMAIL
Beskriv deg selv med tre ord: Humør, gjennomføringsevne og “stayer”
Nevn én «funfact” få vet om deg: Noen vil nok si at jeg har en veldig grei kone. Men hvis du trenger en funfact til, så kan jeg innrømme at jeg har danset Bollywood i India og at det hele ble dekket landsdekkende indisk media.

Hvordan kobler du av om sommeren?

– Jeg liker å slappe av med familie og venner. Jeg liker også å holde meg oppdatert på jobb eller blir ferien bare stress. Noen av mine ansatte vil nok kanskje påstå at jeg faktisk ikke kobler av nok om sommeren , men sånn skal det jo også være.   

Hvordan endte du opp som toppsjef i Opera?

– Opera hadde problemer i slutten av 2009. Ledelsen og aksjonærene var ikke enige om veien videre, men de virket enige om at jeg skulle ta over, så jeg hadde ikke så mye valg. Det var en tøff jobb og snu en supertanker som gikk på sjøen uten et bestemt mål, men det klarte vi på rekordtid.

Hva er dine lidenskaper og hvordan gjenspeiler de seg i jobben du gjør?

– Jeg er opptatt av at vi oppnår resultater og at vi lykkes som team. I Opera opererer vi i et meget konkurransepreget global marked med noen av verdens største selskaper som direkte konkurrenter, samtidig som de er våre viktigste partnere.  Vi må derfor være veldig fokusert i innovasjons- og markedstilnærmingen vår for å være relevante i morgen og i årene fremover.  

Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?

­– Det er et nettverk av noen kollegaer i Opera, samt et nettverk av gründere og ledere i internasjonale software selskaper som jeg har kjent i mange år.

Hvordan ser Opera ut i 2025?

– I 2009 stod vi i Opera med ingen fallende inntekter og teknologi som var irrelevant. Vi besluttet å satse all utvikling og ressurser på framvoksende markeder og ble med årene en veldig stor og viktig aktør og merke i Asia/Afrika. Nå har de nye kinesiske eierne tatt denne satsning til et helt nytt nivå, og derfor har jeg tro på at Opera kommer til å være svaret på Amazon i for eksempel Afrika innen 2025.

Hvilke aktører/virksomheter ser du på som deres største utfordrere?

­– Operas største utfordrer er selskaper som Google, Facebook og AliBaba. Så lenge vi utvikler og lanserer unike produkter og features, vil brukerne være lojale. Det interessante nå er at vi via de nye eiere i tillegg har fått økonomiske muskler som vi blant annet bruker på markedsføring. Eksemplevis kjører vi for øyeblikket TV-kampanjer i Afrika.

I disse tider er det mye spennende som skjer på innovasjonsfronten, hvilke tre trender/game-changere tror du vil ha størst påvirkning på oss/verden i årene fremover? 

AI og VR/AR.  Størstedelen av våre investeringer i Opera er nå rettet mot data science/AI både innenfor browser-utvikling og innenfor vår mobil-reklameplattform.