Dette handler ikke om abortstriden mellom KrF og regjeringen. Bare en liten oppdatering fra hverdags-helse-Norge. Litt mindre fastlege-byråkrati, takk!

 

 

 

Kommentar: 

Anita Fleime-Dahl, Sjefredaktør, 3in.no

– Au, ørebetennelse! 8-åringen skriker av smerte og vi ringer fastlegen på morgenkvisten. Det er akutt og vi må få time i dag. Helst med en gang!

– Beklager! Det er allerede helt smekkfullt. Første ledige time hos fastlegen deres er 12. februar.

Vi er (u) heldig vinner av en superdyktig og hyggelig fastlege med godt over 1700 faste pasienter på sin liste ved Nesbru Legesenter. Så fullbooket og så populær at man står helt fast, når det en sjelden gang skjer noe akutt. Da må man som regel finne en annen løsning – som i dag.

Vi ringer Maudbukta Legekontor i Vollen, bare noen få minutter fra heimen.

–       Ja, vi har ledig time. Det er bare å komme med en gang. Fødselsnummeret er?

–       Åh nei, har dere ikke fastlege her! Nei, beklager så mye. Da kan jeg ikke gi deg noen time likevel. Da må dere bytte fastlege først og det tar jo noe tid. Da anbefaler jeg heller å prøve legevakten, sier resepsjonisten vennlig.

Vi sjekker fastlegeordningen på HELFO:

lekerom

Skal du bytte fastlege, blir det ikke registrert før den første i hver påfølgende måned, etter at du har registrert et bytte på HELFO.no. Uansett hvilken dato i måneden du bytter. Altså, vi kan ikke få time ved Maudbukta Legekontor, før tidligst etter lørdag 1. februar, hvis vi bytter i dag.

– Au, øret mitt. Det gjør vondt, mamma!!!

Etter ni minutter og to sekunder tar de telefonen ved Vestre Viken HFs legevakt i Asker og Bærum.

Hvor lang ventetid er det hos dere i dag? 1-2 timer? Vel vitende om at forskjølelsessesongen for lengst er i gang.

– Det er dessverre umulig å anslå noen tid her nå, svarer den hyggelige resepsjonisten. Dere må bare komme hit å vente på tur.

Jo takk, vi husker den traumatiske ventetiden sist det var noe akutt med barna, for rundt ett år siden. Da tok det vel sånn ca tre timer! Et maraton i venting for et lite barn som følte seg kraftig forbigått i feberrus. Det føltes som om absolutt alle som gikk inn døren, kom foran i køen. Jeg vil ingen så vondt, med mindre det er helt nødvendig.

For kan det virkelig være meningen at barn med øreverk og folk med mer normale lidelser skal ta opp verdifull tid på legevakten? De bør vel håndtere mer alvorlige akuttsituasjoner?

I stedet for å få en legesjekk hos en annen fastlege, på et annet legekontor? Dette virker helt bak mål! Hvorfor ikke sørge for mindre byråkratiske legeordninger? Systemsvikt, spør du meg!

Mange har sikkert fastleger som fungerer helt utmerket – leger som har satt av tid til akuttbehandlinger i løpet av dagen. Vår mann har også det, men det er rift om plassene – det føles omtrent like vanskelig å sikre seg akutttime hos fastlegen som å få konsertbilletter til Prince eller Justin Bieber (før..). Får du time på dagen er det rene lottogevinsten over telefonen, med mindre du stiller opp fysisk på legekontoret og står i ”billettkø”, før klokken 08.00.

De private englene

Hva gjør man egentlig når man føler fastlegen svikter og legebesøket ikke kan vente? Etter en kjapp evaluering setter vi kursen mot Volvat i Oslo. Våre private og tilbakevendende reddende engler – gjennom en årrekke. Til tross for mye lenger kjøretur, enn til legevakten i Asker og Bærum. En reise på opp mot to timer lenger (tur/retur ink. bilkø på E-18) – enn tilfellet hadde vært til Maudbukta Legekontor som ligger bare et steinkast unna.

Vel framme på Volvat, blir 8-åringen med øreverk ekspedert av et smilende personale. Venterommet bugner av flotte leker. Det er tegnefilm på TV og et fantastisk akvarium. En behagelig atmosfære. Ventetiden flyr fort.

Etter under 15 minutter blir navnet ropt opp! 8-åringen blir undersøkt av den hyggelige barnelegen. Resepten kan løses inn på apoteket i resepsjonen og alt går smertefritt. Men, det er et men – for det koster jo mer…  og dette burde vært totalt unødvendig.

Egentlig har vi ikke lyst til å bytte fastlege heller. Han er jo bare helt tipp, topp!  Hadde han bare ikke vært så populær.. For det er vel bare å innrømme at meningen med en fastlege bør være at de faste pasientene får akutttime når de en sjelden gang trenger det. Hvis jeg ikke husker helt feil, er 90 prosent av legebehandlingen i Norge akuttjenester.

Hvorfor kan det ikke bli mer fleksible ordninger, helseminister Bent Høie?

Hvorfor kan man ikke få time hos en annen fastlege som har ledig time, når ens egen fastlege er opptatt?

Burde det være en lavere øvre grense for hvor mange pasienter en fastlege kan ha? Så de får bedre tid til oppfølging av pasientene sine?

Hvorfor blir man bedt om å belaste legevakten med alt mulig?

Hvorfor tar det så lang tid å bytte fastlege i HELFO-systemet?

Dette bør vel kunne registreres online på dagen?

Hvorfor gjøre det enkelt? Når man kan gjøre det byråkratisk og vanskelig for folk?

God bedring!

* Ferske tall fra Statistisk Sentralbyrå (publisert 24. januar 2014) viser at Legevakt brukes gjerne når fastlegekontoret er stengt og det oppstår sykdom eller skade som ikke kan vente til neste dag. Bruken av legevakt er lavere enn bruken av fastlege. Mens alle bosatte i Norge i snitt hadde 0,27 konsultasjoner ved legevakt i 2012, lå antallet konsultasjoner hos fastlege på 2,6 1 . I likhet med bruken av fastlege var det en høyere andel kvinner enn menn som oppsøkte legevakt for konsultasjon, med unntak av dem over 80 år. At menns bruk av legevakt øker mer blant personer over 80 år enn hos kvinner, kan forklares med at det er høyere andel institusjonsboere blant kvinner over 80 år enn det er blant menn.

 

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here