Norges ledende innovasjonsmagasin med mer enn 25 000 lesere.
Meld deg på vårt nyhetsbrev | Følg oss på LinkedIn

TOMRA-sjefen: – Har aldri sett så mange muligheter som vi gjør nå

Fra å starte den grønne bølgen nesten egenhendig tilbake i 1972, har TOMRA i dag en verdensledende posisjon innen pantesystemer og gjenvinning. Vi har snakket med nordmannen som har ansvaret for de over 75000 panteautomatene TOMRA har plassert rundt i verden. 

Vi møtte en leder med klare tanker om hvor selskapet er på vei, og med over 13 års fartstid i TOMRA Collection Solutions bedriften er Harald Henriksen tydelig på selskapets langsiktige strategi og satsing på nye teknologier.

Pantegiganten – som ble startet av brødrene Planke – har i dag en markedsandel på over syttifem prosent på verdensbasis, og er med det den klart største aktøren. Med fremveksten av big data og digitalisering dukker det opp helt nye muligheter for å optimalisere bruken av pantemaskinen. Henriksen snakker med entusiasme om fremtiden:

– Vi har aldri sett så mange muligheter som vi gjør nå. Det vi gjør i dag vil være småtterier sammenlignet med det som kan skje på sikt, forteller han.

Vil bli mer forbrukerorientert

TOMRAs forretningsmodell hva pantesystemer angår har – selv om utviklingen på teknologifronten har vært enorm – i stor grad vært den samme siden oppstarten for 45 år siden. De selger en pantemaskin, og inngår en serviceavtale som betales uavhengig av både antall brukere og hvor mange flasker som pantes. Når de nå ønsker å rette seg mer mot forbrukeren representerer det et strategisk skifte for automatprodusenten.

– Vi ønsker å bruke muligheten som ligger i digitaliseringen til å skape mer relevante og personlige brukerreiser slik at det blir mer attraktivt å pante, og at vi dermed også kan øke innsamlingsgraden globalt. Vi mener det ligger store muligheter i de 2-3 milliarder forbrukersesjonene som skjer hvert år , sier Henriksen.

Selskapet ser store muligheter innenfor digitalisering og Big Data, og gjør for tiden betydelige investeringer på området. Ambisjonene er høye, målet er at over halvparten av TOMRAs syttifem tusen panteautomater skal være koblet opp, interaktive og klare til å levere nye digitale tjenester før nyttårsrakettene treffer bakken.

Har testet ny innovativ løsning i USA

I Michigan i USA kjører selskapet i disse dager et testprogram med interaktive panteautomater. Kunden identifiserer seg med en app før pantesesjonen og får bonuspoeng for panten. Poengene kan veksles inn i relevante rewards eller doneres til en god sak. Programmet – som de kaller “TOMRA Makes Change” – er utviklet for å gi kundene en engasjerende og inspirerende pateopplevelse og for å tilby en verdi utover pantebeløpet. Programmet når snart femti tusen brukere i USA, og medlemsmassen øker med rundt ti prosent månedlig.

– Det vi ønsker er å benytte gamification for å få inn så mange flasker som mulig. Vårt mål er å samle inn plast, aluminium og glass for å unngå at det havner ute i naturen, forteller Henriksen engasjert.

– Selv om vi har vært ekstremt opptatt av kvalitet og oppetid på pantesystemene vi leverer, så har vi målt resultatene våre i antall maskiner solgt. Nå dreier vi – blant annet basert på erfaringene fra USA – mot at vi må levere løsninger som er så attraktive at vi faktisk får folk til å bruke dem mer og mer. Potensialet er stort!

Mer enn panteautomater

Han beskriver en perfekt storm for gjenvinning om dagen, og viser med all mulig tydelighet at TOMRA-ledelsen har plassert seg selv strategisk i sentrum av flere viktige trender. Der TOMRA en gang var en tidlig aktør i det grønne skiftet, har de i dag store deler av verden med seg på laget. FNs bærekraftsmål mål sørger også for økt oppmerksomhet og økte krav om mer miljøvennlige løsninger. I tillegg til økte krav i stadig flere land, virker det som vi er som konsumenter også blir mer og mer opptatt av miljøet.

Pantesystemer er nemlig bare én del av TOMRA anno 2017. Selskapet tar også i bruk sin ekspertise innen sensorbasert teknologi på andre områder – som matsortering, gjenvinning og gruvedrift.

– Du visste kanskje ikke at vi også er størst i verden på sortering av blant annet poteter og kiwi, – og våre systemer hjelper gruveselskaper med å vinne ut gull og andre edle metaller, med redusert miljøbelastning. Vi i TOMRA tror fortsatt at det meste ligger foran oss og vi ser et økende marked for våre innovative løsninger over hele verden, avslutter Henriksen mens han kaster et blikk bort på tavla som viser at stadig flere brukere benytter seg av hans automater.

– TOMRA samler inn over 35 milliarder brukt emballasje årlig. Det høres kanskje ut som et enormt antall, men det er kun 2-3% av alle drikkevarene som selges hvert år. Tenk på hva vi kunne utrettet hvis vi hadde samlet inn bare 10 ganger så mye som vi gjør i dag – i stedet for at disse flaskene og boksene havner på avveie i naturen, havet og elvene våre. Reduksjonen av råvareforbruk til å produsere nye flasker ville også vært betraktelig. Dette viser hvor kritisk vårt arbeid er og hva TOMRA kan bidra med i fremtiden.

Google-spinoff Waymo planlegger å lansere førerløse taxier denne høsten

Bilde: Waymo/ArsTechnica

Google-spinoff Waymo kan gjøre alle antagelser til skamme og lansere et nettverk av førerløse taxier allerede denne høsten. Om de lykkes med planene blir nettverket det første av sitt slag i verden.

Waymo – som er moderselskapet Alphabets enhet for selvkjørende biler – er like ved å kunne realisere planene og utfordre aktører som Uber og Lyft i persontransportmarkedet, melder The Information. Det digitale magasinet baserer rapporten på samtaler med to personer som skal ha blitt briefet om planene.

Om lanseringen blir en realitet allerede i høst betyr det at selskapet ligger langt foran det man har antatt. De fleste rapporter om når man kan forvente hundre prosent autonome biler på amerikanske veier – annet enn til testformål – har operert med en tidsramme på flere år.

Vil fjerne menneskelig “sikkerhetsnett”

Uber opererer allerede med selvkjørende biler noen steder i USA, men da med en mennskelig sjåfør i førersetet som tar over ved behov. Waymo ønsker å fjerne denne sikkerheten og la bilene kjøre hundre prosent på egen hånd. Det planlagte nettverket forventes å være lokalisert i Chandler, en forstad til Phoenix – der Waymo i lang tid har testet de selvkjørende bilene sine på offentlige veier.

Valget av Chandler som første marked for selvkjørende taxier er ikke tilfeldig – Arizona, som Chandler ligger i, er blant statene med det gunstigste lovverket for selvkjørende biler. Nettopp lovverk og reguleringsmyndigheter kan bli Waymos største utfordring om de skal lykkes med en lansering i inneværende kalenderår, men The Informations rapport er uansett en sterk indikasjon på at selskapet mener teknologien er veldig nær å være klar for markedet.

Flere år foran konkurrentene

At nettopp Waymo er først ute med en slik lansering vil ikke være en like stor overraskelse. I vår kom rapportene om at selskapet lå flere år foran konkurrentene sine når det kommer til selvkjørende teknologi. I løpet av 2016 kjørte testbilene til Waymo over en million kilometer på amerikanske veier, og kunne i gjennomsnitt kjøre over åtte tusen kilometer for hver gang en levende sjåfør måtte gripe inn. Til sammenligning var General Motors den mest aktive av konkurrentene med femten tusen kilometer kjørt – og bare femtifire kilometer mellom hver menneskelige inngripen.

At selskapet ligger godt foran konkurrentene betyr derimot ikke at teknologien er problemfri. I løpet av de atten månedene bilene har blitt testet i Chandler og omkringliggende forsteder så har de til tider vært nødt til å stoppe for å svinge til venstre, fordi softwaren ikke har vært trygg nok, rapporterer The Information. Løsningene testes og forbedres stadig, som illustrert ved dette blogginnlegget publisert av Waymo selv i september.

Kan bli vellykket diversifisering

Google har jobbet med sitt selvkjørende bil-prosjekt siden 2009, og etablerte Waymo som et eget selskap i fjor. Initiativet kan vise seg å være en vellykket investering for Alphabeth, som de siste årene har lansert en rekke prosjekter innenfor ulike felter for å skape andre inntektskilder enn selskapets kjerneprodukt – søkemotorteknologien.

Frem til nå har de fleste av disse vært lite lønnsomme, men om Waymo blir den første til å kommersialisere autonome kjøresystemer kan det bli lukrativt – Morgan Stanley uttalte i mai at de trodde Waymo ville kunne ha en verdivurdering på sytti milliarder dollar innen 2030.

Gjesteinnlegg: Slik fungerer delingsøkonomien i Kina

Folk i Kina er oppslukt av mobilene sine. På T-banen står de og taster, i butikken har de mobilen oppe, på kafeer og restauranter yrer det av telefoner. Hva gjør de? De henger med venner og kolleger, de spiller spill, gjør avtaler, betaler regninger, tar kurs, bestiller mat, sender ting. Nesten alt kan skaffes via mobil i Kina i dag. 

Det gjelder ikke bare de godt utviklede byområdene ved kysten. Mobilen kobler også folk i de isolerte, fattige jordbruksområdene i innlandet tettere på økonomien. Dette åpner for sosial innovasjon, for løsninger på store samfunnsutfordringer som utdanning og eldreomsorg.

Selve delingsteknologien er drevet frem av de tre gigantiske delingsteknologibedriftene, Tencent, Baidu og Alibaba, samt Huawei, en telekommunikasjonsbedrift som er med på å bestemme de internasjonale standardene. Disse bedriftene har gjort det samme som jernbanebaronene gjorde i USA på 1800-tallet – de som sørget for å få lagt jernbanespor tvers over det amerikanske kontinentet.

De kinesiske delingsteknologibedriftene har lagt digitale «jernbanespor» på kryss og tvers av Kina. Først ble de brukt av varehandelen og underholdningsindustrien til distribusjon av varer og tjenester. Kineserne lærte da at det var enkelt og trygt å bruke teknologien, varer kom hit og penger kom dit, uten at de trengte å bruke tid på å etablere personlige relasjoner. Så åpnet gigantene for at folk selv kunne handle eller bytte varer og tjenester på plattformene deres. I 2014-2015 tok den jevne kineser mobilen i bruk for å interagere på nettet. Aktiviteten på sporene eksploderte.

“Delingsøkonomien i Kina i dag handler mindre om teknologien enn om det som beveger seg på sporene” 

Svampeprosjektene

Delingsøkonomien gjør seg også gjeldende når det gjelder bredere samfunnsutvikling, men her går det saktere enn i den rene markedsdelen av økonomien. På miljøfeltet er et eksempel de såkalte «svampeprosjektene». Kina har både for mye og for lite vann. Det er for mye flomvann og for lite rent drikkevann. Flommer har alltid vært en utfordring, men industrialisering og utbyggingen langs elvene har forsterket problemene. Samtidig er det mangel på rent drikkevann. For noen år siden begynte et miljø av landskapsarkitekter å eksperimentere med måter å omskape elvebredder til «svamper», som suger og filtrerer overskuddsvann. Metoden viste seg å virke. I dag utlyses store «svampeentrepriser» på det internasjonale markedet.

Forsiktige delingsinitiativer på det sosiale feltet

På det sosiale feltet går Kina enda mer forsiktig frem, men også her finnes eksempler på delingsinitiativer. Ett er en konferanse for «sølvindustrien», de som tilbyr varer, tjenester, omsorg og pleie til seniorene. Her er kommunale myndigheter, eldregrupper, utbyggere, helseinstitusjoner og andre med, koblet sammen på ulike vis. Et annet eksempel er fra utdanningssektoren. Utdanning er en stor utfordring, spesielt i fattige, rurale områder. Adream er en frivillig organisasjon som bygger klasserom og frakter dem på trailere til skoler i provinsene. Klasserommene er utstyrt med det siste nye i læringsteknologi, en gjennomarbeidet pedagogisk plattform, lærerkrefter og mange tusen frivillige.

Youwei biblioteket

Det er ikke bare store organisasjoner som går sammen. Også enkeltpersoner tar initiativ, som Youwei biblioteket er et eksempel på (bildet). Det ble startet for 5 år siden av en ung idealist som hadde vært utenlands noen år. Da hun kom tilbake til hjembyen sin så hun at den var i ferd med å synke ned i apati og isolasjon. Den ligger ikke særlig sentralt til, det er ikke jobber, unge mennesker vil til byene og de som er igjen bruker tiden til å spille Mah Jong, et populært brettspill, heller enn å engasjere seg, fortalte hun. Derfor startet hun et bibliotek. Det startet i et gammelt fabrikklokale, men fikk siden en tomt av de lokale myndighetene. Aktivitetene har skapt et levende kulturmiljø i byen, med gjenåpning av kino, med utstillinger og konserter, og et stor sosialt nettverk av støttespillere.

Så neste gang du ser en kineser som står og taster på mobilen, vit at han eller hun er deltager i en yrende, levende digital, sosial økonomi.

Tech-selskapet Huddly om hvorfor de gikk fra ”Made in China” til ”Made in Norway”

Gründerbedriften Huddly, som sammenlikner produktet sitt med kameraets svar på en Tesla og Iphone, røpte under Technology Game Changers grunnene til at de valgte å flytte produksjonen hjem til nord.

(InnoMag opplyser om at Patentstyret er en del av content marketing-programmet vårt INSPIRE)

Videoselskapet Huddlys gründerreise kan virkelig beskrives som et eventyr. Selskapet, som tidligere gikk under navnet Kubicam, ble startet av ingenørene Stein Ove Eriksen og Anders Eikenes i 2013. I dag har de over 50 ansatte med kontorer i både Oslo, Palo Alto og Bangalore og har hentet over 20 millioner dollar i investorkapital.

Under Oslo Innovation Week ble selskapet derfor invitert til å snakke under arrangementet “Technology Game Changers”, som ble arrangert av Patentstyret i samarbeidet med Forskningsdagene for å belyse noen av de mest revolusjonerende innovasjonene som tar sted akkurat nå.

Med sitt unike videokamera, ønsker de nemlig å revolusjonere måten man samarbeider på.

– Det som er spesielt med kameraet vårt, er definitivt softwaren vår. Du kan beskrive produktet vårt som kameraets svar på Tesla eller Iphone. Hver gang vi utvikler nye funksjonaliteter for Huddly, blir disse automatisk oppdatert på kameraet ditt, forklarte salgs- og markedsdirektør, Heidi Frost Eriksen.

Fra “Made in China” til “Made in Norway”

For ett år siden valgte selskapet å flytte produksjonen sin fra lavkostlandet Kina og hjem til høykostlandet Norge. Et modig valg vil nok mange hevde, da blant annet prisen på arbeidstimer i Norge ligger på et langt høyere nivå enn den gjør i Kina.

Nå er derimot realiteten den at de fleste av de manuelle oppgavene som må gjøres for å produsere kameraet, kan gjøres av roboter. Med andre ord blir produksjonskostandene omtrent den samme.

At Huddly nå har produksjonsbase i Norge, har ikke bare økt innovasjonsfarten i selskapet, men også gjort det lettere for selskapet å beskytte sine immaterielle rettigheter (IPR), røpte Eriksen.

– Å bli kopiert er desidert en av våre største frykter. Det er jo krise for et ungt tech-selskap for oss. En viktig grunn til at vi valgte å flytte produksjonen vår hjem, er altså at vi ønsket å beskytte IPR-en vår så godt det lar seg gjøre. Å produsere hjemme minsker blant annet risken for ”bakdørs-produksjon”, forklarte hun.

– Vi har fra dag én brukt mye penger på å beskytte teknologien og varemerket vårt. Ikke bare er dette ekstremt viktig for et selskap som oss, som foreløpig lever av venture kapital, men beskyttelsen har også vært viktig for å kunne bygge opp den strategiske verdien i selskapet vårt.

– Når det kommer til business-delen av IPR-strategien vår, har vi blant annet vært veldig forsiktige når det kommer til hva slags kontrakter vi har skrevet under på. Vi har også sikret oss gjennom konfedensialitetsavtaler og selvfølgelig gjennom å varemerke-registrere navnet vårt Huddly.

Men Huddly har også hatt en pragmatisk tilnærming til teknologien sin, påpekte Eriksen.

– Vi lisensierer blant annet teknologien vår fra tredjeparts-leverandører og støtter oppom idéen om åpen kildekode. Det er jo en del av styrken vår. Du må både gi og ta, men samtidig sørge for at du aldri ikke blir tvunget til å røpe kjerneteknologien din.

 

Hva er IPR?

Immaterielle rettigheter (IPR) er en samlebetegnelse for blant annet patenter, varemerker, design og åndsverk. Slike rettigheter kan være avgjørende for suksessen til virksomheten din, fordi de kan holde konkurrentene på avstand eller på annen måte gi viktige konkurransefortrinn. Har du spørsmål om patenter, varemerker, design eller åndsverk? Patentstyret har 80 ingeniører, 40 jurister og andre eksperter som gjerne hjelper deg!

Ukens gründercase: Vil redde lokalt forretningsliv med mobilapp

Ukens gründercase ønsker å løse problematikken med stadig flere nedlagte lokale forretninger og et tilhørende uttynnet butikkmangfold. Gjennom en app tilrettelagt for både forretningseiere og folk flest forsøker Stavanger-baserte Collect Up å gi hele lokalsamfunnet en online tilstedeværelse.

– Selv om det eksisterer en rekke apps for forretninger allerede, foretrekker lokale butikkeiere ofte å markedsføre seg i sosiale applikasjoner som Facebook og Instagram – nettopp på grunn av det sosiale aspektet. Men, disse applikasjonene er ikke ordentlig tilrettelagt for forretningseiere, sier Saeed Ebrahimi, som sammen med Shamsadin Shamsaee er gründeren bak Innobørs-registrerte Collect Up. Senere har temet blitt utvidet med et tredje medlem, Farzad Nadiri.

Ønsket om å hjelpe lokalbedrifter med å etablere seg på nett bunner i et ønske om å bevare lokalsamfunnet og fellesskapet slik vi kjenner det.

– Kan du forestille deg byen din uten noen butikker, utstillinger eller kjøpesentre? Hvis nedleggingstempoet fortsetter å øke som i dag kan det bli en realitet for våre barn. Den gode nyheten er at det fortsatt finnes over tre hundre millioner formelle lokale forretninger i verden. Vi burde beholde dem hvis vi vil at barna våre skal oppleve det samme levende lokalsamfunnet vi har nå, sier Ebrahimi.

– Lokale bedrifter utilgjengelige på nett

Hverdagen vår er travel, og vi har rett og slett ikke tid til å gå fra butikk til butikk for å finne tilbudene som passer behovene våre best, forteller han videre. Så i steden for å støtte opp om det lokale næringslivet handler vi mer og mer på nett.

– For å forstå hvorfor online-shopping er mer interessant for oss enn å handle hos lokale snakket vi med en lekke lokale næringsdrivende og studerte de eksisterende nettsidene og applikasjonene deres. Dataene vi fant peker på noen utfordringer, forteller han, og fortsetter:

– Det finnes ingen enkel måte å utforske tilbudet av varer og tjenester fra lokale forretninger på nett. Påliteligheten til den enkelte lokale bedrift i det virtuelle rommet er en bekymring. Produkttilgjengeligheten hos lokale er en problemstilling for folk som handler på nett. Og sist men ikke minst er det viktig for folk å dele sine personlige erfaringer med venner.

– Vil holde brukerne aktive

Collect Ups løsning er en lokasjonsbasert mobilapp og nettplattform som lar tradisjonelle varehandlere og forretninger skape seg et online utstillingsvindu. Potensielle kunder kan dermed enklere søke seg frem til produkter, forretninger og tilbud de har behov for. I tillegg fungerer appen som et sosialt nettverk med tidslinje, chatmuligheter og notifications, og tilbyr dermed muligheten til å dele erfaringer og opplevelser med andre.

– Appen er designet for både sosiale formål og forretningsformål, og vi ønsker å holde brukerne aktive også utenfor eventuell shoppingaktivitet, forteller Ebrahimi.

Produktet inneholder også en verifikasjonsprosess, slik at man kan være sikker på at forretninger eller butikker man handler fra er legitime næringsdrivende.

– Snakker gjerne med investorer

Den første revisjonen av Collect Up-appen ble lansert den første august, og bare en måned etter signerte de med sin første lokale samarbeidspartner. Tanken er at hver region eller hvert land vil ha sin egen samarbeidspartner som er ansvarlig for å justere appens funksjonalitet basert på lokale forhold. Collect Up vil dele inntektene fra hver region med den aktuelle samarbeidspartneren.

Verifisering av forretninger i appen startet den første september, og webplattformen er forventet ferdig i løpet av neste måned. En samling produkter og næringsaktører har allerede blitt lagt inn.

Så langt har 130 000 dollar gått inn i selskapet fra gründerne og deres nettverk. Målsetningen i henhold til forretningsplanen som er utviklet er å bli lønnsomme i løpet av neste år. De søker for øyeblikket flere investeringer, og snakker gjerne med potensielle partnere:

– Vi deler gjerne strategien vår med eventuelle engleinvestorer, avslutter han.

Slik skal Kommuneforlaget robotisere Kommune-Norge

Kommuneforlaget har lansert en robot som digitaliserer og automatiserer kommunenes kommunikasjon med innbyggere og næringsliv. Dette er en helt ny og automatisert chatløsning som vil kunne gi store gevinster.

(InnoMag opplyser om at Kommuneforlaget er en del av content marketing-programmet vårt INSPIRE)

Roboten har kunstig intelligens som utvikles gjennom bruk. Kommunene er selv med på å utvikle de mest stilte spørsmålene innenfor byggesak, skjenkebevillinger, barnehageplass, eldreomsorg eller andre type spørsmål. Dette vil kunne frigjøre de ansatte tid til å løse andre og mer krevende oppgaver.

– Vi har invitert alle kommunene til å være med å utvikle denne Chatbot´ løsningen og hatt flere titalls presentasjoner av den i markedet med ensidig positive tilbakemeldinger. Vi utvikler dette produktet i samarbeid med kommunene, og vi er godt i gang med å imøtekomme kommunenes individuelle behov på dette området», sier, Utviklings- og leveransesjef /COO Per Olav Nyborg i en pressemelding.

Løsningen benyttes allerede av DNB og av Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus (SiO) med sine 67 000 studenter – og nå er det altså Kommune-Norges tur.

Kommuneforlagets omfattende kompetanse innen det kommunale lov- og avtaleverket sammen med allerede etablerte digitaliseringsløsninger, bidrar dette til å gjøre dette til en unik løsning. Målet er at innbyggeren skal kunne føle seg godt og korrekt ivaretatt samt at det innebærer at kommunen i realiteten gir en 24 timers service til sine innbyggere på flere områder.  

Ny oppstartsbedrift skal gjøre det lettere for norske designere å slå igjennom

Norwegian Styles er ønsker å løfte norsk design til et høyrere nivå. Med store etablerte merkevarer og nye mindre merkevarer i porteføljen, er det duket for gode synergieffekter og grobunn for å få norsk design opp og frem, tror gründerne.

 

– Å slå igjennom som klesdesigner i Norge er tøft. Hvem du kjenner og om man har tilgang til kapital, har stor betydning for hvorvidt du lykkes eller ikke. Det er også en stor fordel å oppholde seg nært Oslo, hvor det finnes flere muligheter i denne bransjen, sier co-founder Amalie Røyset Fjell i en pressemelding.

Hun står sammen med medgründer Guro Brynestad bak konseptet Norwegian Styles AS, en nøytral plattform for norske designere. Her samler de både store og mindre merkevarer i en og samme nettbutikk. Slik skal de synliggjøre norsk design, og sammen med merkevarene skal de løfte hverandre opp og frem.

Etter mange år i butikkbransjen og med en utdanning som motedesigner og modellør, har drømmen om å designe egne klær lenge stått sentralt hos Fjell. Allikevel har spørsmålet alltid vært, ”hvem skal selge produktene mine?”. Målet hennes med Norwegian Styles er å gjøre veien enklere for andre som har samme drøm som hun selv, og samtidig gi de store merkevarene ”et ekstra bein å stå på”.

Varehandelsrevolusjon

Vi står midt i en varehandelsrevolusjon. Små butikker forsvinner sakte men sikkert, og store kommersielle kjeder uten lokal tilhørighet tar over. Dette er en utvikling som skaper store utfordringer for nye aktører, i en ellers veldig konkurransepreget bransje. For forbrukeren vil dette resultere i at norsk mote blir vanskeligere å finne.

Gjennom en felles salgskanal, ønsker de derfor å tilby et variert utvalg av norsk design og forsøke å skape interesse og ikke minst nærhet mellom designer og sluttkunde. Via et tett samarbeid med designerne, er målet at norsk design skal kunne ta større markedsandeler både i innland og utland.

– Norske designere er sterkere sammen, og igjennom plattformen Norwegian Styles starter en god grunnmur for norske designeres framtid. Vi jobber ikke likt med hver enkelt aktør, men prøver å se behovene i bedriften. Vi ser etter flaskehalser som hindrer omsetningen i å være optimal, og løser det ved å tilby markedsføring, rimeligere regnskap og ikke minst vår felles salgskanal, forklarer Brynestad.

Når det kommer til merker de ønsker å samarbeide med, så retter de seg mot mote/trend og design, innen klær, sko, og tilbehør. 

– Størrelse på merkevaren, eller hvor godt det er etablert på markedet er ikke viktig. Vi er generelt veldig åpne for nye samarbeid, fordi vi ønsker å tilby et unikt og bredt sortiment, men det som er veldig viktig for oss er at det er seriøse aktører som kan levere kvalitetsprodukter til våre kunder, forteller Fjell.

Bydelsdirektør for St. Hanshaugen om helseinnovasjon: – En annen måte å tenke og jobbe på

Hilde Terese Hamre på scenen under Oslo Innovation Week.

Tjenesteinnovasjon og fremtidens helsevesen stod på agendaen da Deloitte inviterte til seminaret Innovative helseløsninger i den smarte byen under Oslo Innovation Week. Blant talerne var bydelsdirektør Hilde Terese Hamre fra bydel St. Hanshaugen, som fortalte om arbeidet for å gi brukerne i bydelen et digitalisert og fremtidsrettet tjenestetilbud.

Før Hamre kom på scenen hadde Jon Helge Andersen, som er leder av det nasjonale velferdsteknologiprogrammet i Norge, gjentatt en av utfordringene vi står ovenfor i årene fremover: Uten tjenesteinnovasjon og bedre bruk av ressursene vi har til rådighet vil den nåværende velferdsmodellen ikke være bærekraftig i en fremtid med reduserte inntekter for staten og flere hjelpetrengende enn noen gang.

Denne bærekraftsadvarselen har blitt repetert av flere ulike aktører det siste året, og var blant annet et av temaene som ble snakket mye om under Innovasjonstalen 2017 – både av regjerings- og opposisjonspolitikere og av Innovasjon Norge-leder Anita Krohn Traaseth.

– Veldig stolte av beboerne

Caset som fikk mest fokus under Hamres innlegg var Welhavens gate 5, der bydelen har laget en boløsning for personer med demens eller kognitiv svikt. Ved å ta i bruk ulike teknologiske nyvinninger kan mennesker som ellers ville hatt behov for mye assistanse i hverdagen her leve vanlige liv i egen leilighet.

– Vi er veldig stolte av Welhavens gate 5. Vi er stolte av de som bor der – de var tidligere noen av verstingene av demente, som rømte, forsvant og egentlig var gitt opp. En av dem satt tidligere bare hjemme i leiligheten sin, gikk aldri ut, røykte og drakk for mye – man røyker og drikker ikke i Welhavens gate – i dag sitter han på kjøkkenet og er sosial og har et helt annet liv. Politiet har ikke måttet lete etter noen av disse ti etter at de flyttet inn i Welhavens gate, fortalte hun.

Teknologi skaper trygghet

Bydelen har tatt i bruk en rekke ulike teknologier for å gjøre hverdagen til beboerne mer håndterlig. Her har du maskiner som porsjonerer ut medisiner til de riktige tidene og varsler den enkelte når det er tid for å ta dem – kameraer som registrerer hvis noen blir dårlige eller faller – alarmer som varsler hvis noen står opp på natta – og GPS-utstyr som hjelper dem med å ikke gå seg vill når de er utenfor bygården. For tiden tester de ut en telekommunikasjonsrobot med flere potensielle bruksområder. Roboten kan bevege seg rundt, og opprette kontakt med brukerne via en skjerm hvis det skulle være behov for det.

– Vi skal blant annet prøve den ut i forbindelse med sårstell – hvor fastlege eller lege kan fjerninstruere pleiehjelpere eller andre som er til stede. Hvis det er enklere operasjoner som skal utføres kan brukerne utføre dem selv.

– Paradigmeskifte i helsesektoren

Satsningen er en del av en ny tenkemåte som blir forsøkt innført i bydelen, som dreier seg rundt hverdagsrehabilitering.

– Det dreier seg om å gå fra det vi kan kalle en hjelpe- og omsorgsfelle, til å spørre: “Hva er viktig for deg? Hva ønsker du å mestre?”

Senere i innlegget utdyper hun videre:

– Det dreier seg om endring, en annen måte å tenke og jobbe på. Det er et paradigmeskifte for ansatte i hjemmetjeneste og helsesektor – og en like stor endringsreise for pårørende og brukeren selv. Vi er vant til at vi skal på sykehjem når vi blir noe over seksti – og blir du ordentlig syk og har vært på sykehus noen ganger så SKAL du ikke hjem. Det er for utrygt.

Hun understreker at hjelpemidlene som tas i bruk er individuelt tilpasset hver bruker, i samarbeid med brukeren selv og med pårørende. Teknologien skal være til hjelp når noe unormalt oppstår, ikke tvinge frem endrede rutiner eller stresse deg i en for deg normal situasjon.

– Det dreier seg om å være sjef i eget liv, enten du har kognitiv svikt eller andre utfordringer.

– Å dele og skape arenaer avgjørende

Bydel St. Hanshaugen har jobbet med å innføre hverdagsrehabilitering og hverdagsmestring som tenkemåte siden 2012, og er en av fire bydeler som har vært med i Velferdsteknologi i sentrum-prosjektet. Fra januar 2013 innførte de enkelte teknologiske løsninger, og i 2014 opprettet de en enhet for helseinnovasjon.

– Isteden for at alle i hjemmetjenesten skal begynne med en ny måte å tenke på så skapte vi denne enheten – som ble et slags laboratorium. I dag jobber vi med å spre tenkningen og løsningene ut mot vår egen bydel, og også med tre andre bydeler. Det har vært et samarbeid med helsedirektoratet og andre bydeler over flere år, så vi har ikke vært alene. Det har vært enormt interessant å både jobbe innover med brukerne, og med sitt eget system. Å dele og skape arenaer er avgjørende, fortalte hun mot slutten av foredraget.

 

Ukens lederkommentar: – Om tabber, tullebukker og for mye Møllers tran

Oslo Innovation Week (OIW) har denne uken sørget for et vell av foredrag og engasjerte innlegg fra nær og fjern, – og det har ikke manglet på interessante programposter for hovedstadens endringsagenter.

Midt blant VR briller, vertikale hager, roboter og selvkjørende biler fant vi også is med baconsmak og andre kjøttvarianter, – samt roboten Pepper som påstod å kunne gjette alderen til de den pratet med. For oss menn blinker jo allerede varsellampene, her er teknologien på ville veier. Dette i utgangspunktet uskyldige spørsmålet inneholder dynamitt og faretruende mye nedside, –  det vet enhver mann som har tråkket i salen når det gjelder å predikere kvinnens alder. For oss var Kommuneforlagets pedagogiske VR-løsning for skolesektoren, som ble vist sammen med Samsung på den imponerende Cutting Edge konferansen, langt enklere å regne hjem.

Det nye innstedet, Vippa ytterst på Vippetangen, fungerte som ramme for åpningssesjonen for den 12. utgaven av OIW og salen fikk flotte innlegg fra blant annet Frode Eilertsen, som påpekte at det er en historisk mulighet vi opplever nå – og at ledere som tør å handle trengs som aldri før.

Salen fikk også høre Byrådsleder Raymond Johansen i Oslo kommune og Anita Krohn Traaseth fra Innovasjon Norge småprate om ambisjoner og slikt. De ble også utfordret til å dele sine største tabber det siste året, og mens salen håpet på en saftig blemme eller to «avslørte» Innovasjon Norge sjefen at hennes største tabbe det siste året ikke var verken å erklære sverte kampanjekrig mot sine egne ansatte, ei heller situasjonen da hun proklamerte at Innovasjon Norges viktigste fokusområde i 2017 skulle være disruptiv innovasjon innen offentlig sektor. I stedet var tabben visstnok at hun tvilte på om målet om å kutte behandlingstiden ned til fire dager var oppnåelig. Skal slikt kalles en tabbe?

Vi var ikke de eneste i rommet som lurte på om det holder med Møllers tran nå.

NRK tok samme kveld debatten i Dagsnytt 18 om Innovasjon Norge har misforstått sin rolle i lys av tildelingen av til sammen 11 MNOK til Moods of Norway, og programleder Fredrik Solvang stilte gode spørsmål om hvor «innafor» det er å gi en 14 år gammel virksomhet der de fargerike eierne har hentet ut over 60 MNOK offentlige midler. Som en av debattdeltagerne var vi i InnoMag opptatt av å peke på at Innovasjon Norge bør innta rollen som politisk påvirker for å skape bedre rammevilkår, – men lite tyder at de tar den kampen. I stedet fortsetter de å tildele enkeltselskaper midler etter kriterier som de fleste av oss sliter med å forstå logikken i, mens mange flotte gründere dessverre får nei til både støtte og hjelp.

Er du i tvil?  På følgende oversikt kan du se at Innovasjon Norge har brukt over 250 millioner av våre skattepenger som egentlig skal satses på gründere til å bli medinvestorer i to fiskefartøy hjemmehørende i millionærbygda Austervoll, og minst like mye på å bistå skogaktører. Det blir fristende å gjenta spørsmålet om dagens tildelingsregime er hensiktsmessig, noe som også kom frem i kronikken som professor i entreprenørskap ved Handelhøgskulen, Nord Universitet i Bodø hadde i DN denne uken, der han sammenlignet Innovasjon Norges tildelingsmekanismer med det å spille Lotto.

Som vi sa på Dagsnytt 18, er det ikke uten konsekvenser å by Innovasjon Norge opp til debatt, i Akersgata er respekten for andre oppfatninger ikke nevneverdig stor og porten slett ikke verken vid eller høy. Vi lover imidlertid våre lesere å fortsatt følge med, både på alt det flotte som skjer i regi av Innovasjon Norge, og samtidig tørre å påpeke at mye fortsatt kan og bør bli bedre når man forvalter over 6 milliarder av våre skattepenger. Ta en titt på listen ovenfor over de tildelingene som er gjort så langt i år, – du skal være god for å oppdage nye potensielle enhjøringer blant primærnæringstildelingene i distriktet.

Noen som definitivt ikke har spilt Lotto, men i stedet svettet seg frem til suksess, er årets vinner av OIW 100 Pitches som ble avholdt på DNB NXT i DNBs flotte lokaler i Bjørvika torsdag. Med over 1000 deltagere har DNB NXT blitt en formidabel møteplass for både gründere og investorer, og 100 Pitches vinneren Chooose, som lar oss velge hvordan vi støtter arbeidet med å bli klimapositive på en brukervennlig og engasjerende måte, imponerte. Vi gratulerer og sender likegodt ukas blomsterbukett til både de slitne pitchvinnerne, DNB ved Rune Bjerke og Benedicte Schilbred Fasmer, samt Venturelab ved Thomas Due, som har all ære av en flott og påkostet konferanse.

Ukas største tabbe stod nok NTB for. I en uke der mange innlegg har nevnt behovet for å akseptere feil, bør vi alle sende en medfølende tanke til vedkommende i NTB som ved en feil sendte ut nekrologen til kongen. Forklaringen var enkel og ærlig, – noen hadde oppdatert nekrologen og kom i skade for å måke den rett ut i stedet for å legge den i et dertil egnet bibliotek. Mer skulle ikke til, en royal tabbe av dimensjoner var et faktum! Enda godt vår konge et utstyrt med en god porsjon humoristisk sans!

Våre tanker går tilbake i tid til den svenske dynamittgründeren Alfred Nobel, som opplevde det samme da han leste sin egen nekrolog i lokalavisen. Tabben skjedde fordi hans fetter med samme navn gikk bort. Nobel ble så sjokkert da han ble fremstilt som mannen som gjorde krig mer dødelig, at han sporenstreks opprettet Nobel prisene.

Hvem sier at det ikke kan komme gode resultater av store tabber?

En av de som faktisk døde denne uka var Hugh Hefner. I tillegg til å stå bak verdens kanskje mest kjente kanin, var Playboy gründeren vel kanskje mest kjent for å ta for seg av livets goder, men hans motto gjelder fremdeles  «Life’s too short to live someone’ elses dream!». Mannen som ble 91 år, uttalte i et intervju at han aldri hadde tenkt å bli voksen, kunsten er å forbli ung og endringsvillig. Han la også til at en daglig dose Viagra var en del av kostholdet – det er ikke alle som sverger til Møllers tran!

Happy Friday!

Slik vil fremtidens arbeidsplasser se ut

Arbeidsplassene på 80-tallet var preget av datarevolusjonen, på 90-tallet av nye innovasjoner og teknologier og 2000-tallet av idéen om samarbeid og co-working. Så hvordan vil fremtidens arbeidsplasser se ut? 

Arbeidsplassene vil fortsatt være preget av nye innovasjoner og teknologier og samarbeid vil fortsatt være en viktig del av arbeidslandskapet. Men fremtidens arbeidsplass må i tillegg være skreddersydd og smartere enn noen gang, mener Marianne Sæter, seniorarkitekt i arkitekt- og interiørselskapet Snøhetta.

Med smart mener hun at bygningen må være robust og fleksibel, samtidig som den må ha en fin flyt mellom offentlige og private rom. 

– For at bygningen skal forbli relevant, er den nødt til å være tilpasningsdyktig så den kan tilpasse seg etter nye behov som vokser frem. Det er også viktig å utnytte så mye av arealet som overhode mulig. Sist, men ikke minst, må bygningen være miljøvennlig dersom den skal kunne regnes som smart, sa hun under Deloittes og Oslo Innovation Weeks seminar om smarte arbeidsplasser.

For da Snøhetta jobbet med interiøret på  Bisnodes nye kontorer ved Havnelageret, var det nettopp skreddersydde og smarte løsninger som gjaldt.

– Det viktigste å tenke på når man bygger fremtidens arbeidsplasser, er hvordan man jobber. Hvordan vi jobber blir påvirket av hvordan arbeidsplassen er bygget. Derfor er det essensielt at løsningene er skreddersydde for den ene bedriften. I en dialog med de ansatte i Bisnode, fant vi ut at store deler av arbeidsdagen gikk med til å snakke med kunder i telefonen. Ut ifra det, designet vi en løsning der de ansatte kunne gå en tur i skogen innendørs, samtidig som de jobbet. Vi lagde altså en passasje i bygningen som liknet på en skog. Da snakker vi virkelig om en skreddersydd løsning. For denne løsningen funket utmerket for Bisnode, men er kanskje ikke like ideell for din bedrift.

– Skal man bygge den perfekte arbeidsplassen, må man rett og slett tørre å bryte noen regler, teste ut nye løsninger og jobbe interdisiplinært. Jeg leste engang at det som pleide å være det man kalte innovativ galskap, er nå den naturlige måten å tenke på, sa hun.

Fra high tech til low tech

I fremtiden vil man også se mer av bygninger som baserer seg på ”low tech” eller ”smart tech” enn ”high tech”.

– Med det mener jeg at bygningen benytter seg mer av software enn hardware.

Et godt eksempel på dette, er bygningen 2226 i Lustenau Østerrike, designet og bygget av arkitektfrimaet Baumschlager Eberle. Bygningen har ingen varmeapparater, ventilasjonssystem eller aircondition, men klarer allikevel å holde en temperatur på mellom 22 og 26 grader året rundt ved hjelp av naturlige løsninger.

– Det er utrolig spennende å se at dette faktisk er mulig. Prosjektet har inspirer oss til å prøve å bygge noen av de samme løsningene når vi nå er i gang med å bygge Gullhaugtorg i Nydalen, fortalte hun.

f.v. Mette Lethin Axél, Marianne Sætre og Hanne Solem under paneldebatten.

Aktivitetsbaserte arbeidsplasser

En annen trend man kommer til å se mer og mer av i fremtiden, er aktivitetsbaserte arbeidsplasser, skal vi tro Hanne Solem i Deloitte.

– I hovedkvarteret til Deloitte, der jeg jobber, har vi mange forskjellige rom hvor vi kan jobbe, alt etter hva du trenger for å kunne fullføre jobben din på best mulig måte. Vi har valgt å dele dem inn i fire kategorier. En individuell stillesone for de som virkelig trenger å konsentrere seg, en individuell sone der man har lov til å snakke lavt med kollegaer, også har vi informelle og formelle samhandlingssoner for samarbeid. Vi har for eksempel flere store lounge områder, sofa-rom og produksjonsrom.

– Med andre ord kan du si at fremtidens arbeidsplass kommer til å handle mer om å sørge for å tilrettelegge for de ansattes individuelle preferanser enn hva de faktisk jobber med.

Sist, men ikke minst, må man ikke glemme at fremtidens arbeidsplass er virtuell.

Mette Lethin Akél, som jobber for Deloitte i Danmark., belyste faktumet at mange av våre fremtidige arbeidskollegaer kommer til å være roboter, om de allerede ikke er det.

– Det finnes mange fordeler med roboter. De kan jobbe raskere, billigere og mer nøyaktig enn hva et menneske kan på mange områder. Dette gjelder foreløpig mest automatiserte jobber, men robotene kommer også til å ta over mer kognitive arbeidsoppgaver etter hvert som man kommer lengere i utviklingen av kunstig intelligens.

– Vi må altså ikke glemme at jobbmiljøet kommer altså til å se veldig annerledes ut om få år, der roboter og mennesker jobber side om side, avsluttet hun.

VR i praksis: Vil bringe virtuell virkelighet til norske klasserom

Thor Jørgen Kristiansen fra Kommuneforlaget sammen med andre VR-aktører i den avsluttende paneldebatten.

Tidligere i år lanserte Kommuneforlaget, i samarbeid med innit og Making View, et prosjekt der de tar i bruk VR-teknologi for å lære norske skoleelever multiplikasjon. I går ble prosjektet presentert på scenen under Oslo Innovation Week.

(InnoMag opplyser om at Kommuneforlaget er en del av content marketing-programmet vårt INSPIRE)

Virtuell og tilpasset virkelighet er mye omtalt om dagen, men hva slags bruksområder kan teknologien få i hverdagen vår? I forbindelse med Oslo Innovation Week arrangerte Arena Innlandet eventet Accelerating knowledge transfer using VR/AR technology. Her delte fem foredragsholdere sine tanker om hvordan teknologien kan benyttes til praktiske formål.

InnoMag følger med på utviklingen på VR-fronten, og skrev tidligere denne uka om Multiconsult og deres bruk av virtuell virkelighet ved byggeprosjekter. Her følger vi opp med nok et eksempel på hvordan VR går fra å være en kuriositet for spesielt interesserte, til å ha nytteverdi for samfunnet.

Lærer gangetabellen som kasseoperatører

En av aktørene på scenen var Kommuneforlaget, som presenterte pilotprosjektet VR Education. Her tar de i bruk virtuell virkelighet for å lære barneskoleelever matematikk.

Les også: Virtual Reality skal gjøre norske barn flinkere i matematikk

Noe av motivasjonen bak engasjementet i VR-undervisning er tall som viser svake matematikkferdigheter hos mange norske elever:

– En del studenter oppnår så dårlige resultater i matematikk at det er til hinder når de skal søke seg inn på videre utdanning. Det er delvis dette som har motivert oss til å gå inn i dette prosjektet, sier Thor Jørgen Kristiansen, som er administrerende direktør i Kommuneforlaget.

Senere utdyper han på mail:

– Jeg refererte til et prosjekt i Hedmark: Kultur for læring. Prosjektet kom i gang fordi matematikkresultatene har vært dårlige over tid. Gutter er overrepresentert blant dem som gjør det dårlig, og det en antatt sammenheng mellom dårlige matematikkresultater og frafall i videregående opplæring

Piloten er et samarbeid med innit og Making View, og består av en virtuell opplevelse som skal hjelpe elevene med å lære multiplikasjon. Gjennom å ta på seg VR-briller og koble dem opp med tilhørende smarttelefoner havner de i en virtuell verden der de sitter i kassen i en butikk, og skal gange antall varer med prisen på den aktuelle varen for å finne korrekt sum.

– Det er populært å gjøre bare det, men i tillegg har vi lagt til et spillelement, forteller Kommuneforlagets Hanne Karlsen fra scenen.

– Så mens elevene løser matematikkproblemer samler de også diamanter, som på et senere tidspunkt kan veksles inn i drager. Og det er ordentlig populært.

Under et nyhetsinnslag på NRK i vår fortalte elever som var med på prosjektet at de ønsket å bruke litt mer tid på skolen. I følge Kristiansen tok barna spillet umiddelbart.

VR-utstyret elevene har brukt. Mobiltelefonen til høyre i bildet festes foran på brillene. Samsung er hardware-leverandør for prosjektet, og stilte med stand på Cutting Edge-festivalen under Oslo innovation Week.

Ønsket nytteverdi umiddelbart

Mens elevene løser oppgaver med utstyret på, kan læreren følge elevene i real time gjennom en egen plattform. Her har han oversikt over hvor mange oppgaver elevene har gjort på hvert nivå, og hvor mye tid de har brukt på oppgavene. Progresjonen – hvor mye tid en enkelt elev brukte i starten, og hvor mye tid han bruker nå – er også tilgjengelig. Læreren kan også justere vanskelighetsnivået på oppgavene til hver enkelt elev.

Selv om VR-teknologi er ny i undervisningssammenheng er ikke grafikken og selve spilløsningen spesielt avansert.

– Man har en visjon om hva virtuell virkelighet kan brukes til på områder som medisin – du kan se inn i organer, åpne en kroppsdel. Kanskje kan man være til stede under den franske revolusjonen, slike ting. Jeg synes det er veldig interessant å tenke på hvilken rekkevidde dette faktisk kan ha. Men til å begynne med trenger vi å bruke tid på å tenke over den riktige vinklingen, og lage noe som faktisk er nyttig i undervisningen per i dag. Så vi har tonet det ned litt, og valgt å gå for multiplikasjonstabellen. Det synes det har fungert ganske fint, forteller Kristiansen.

På en egen plattform kan læreren følge med på elevenes fremgang i realtime.

– Holder på elevenes oppmerksomhet

Selv om spillet ikke er så avansert er resultatene fra piloten lovende. I det tradisjonelle klasserommet med vanlig undervisning kan det være vanskelig å holde på elevenes oppmerksomhet, og Kristiansen siterte et anslag på at bare rundt tjuefem prosent av tiden faktisk blir brukt på skolearbeid. I den tiden elevene har utstyret på øker dette til nærmere hundre prosent.

– Det er ikke mulig å vende seg bort, og ingenting annet å se når man har på seg brillene. Hvis du ser til siden dukker det bare opp en ny oppgave. Og det er jo bra, på en måte, sa Kristiansen, til forsiktig latter fra salen.

Han understreket at elevene ikke kunne ha på utstyret i timevis, og at det er viktig med pauser.

Bedret generell matematikkforståelse

Et mer overraskende poeng ved resultatene var at mens elevene scoret jevnt over litt høyere i multiplikasjon ved endt prosjekt, så resultatene i matematikkfaget som helhet en mye større økning – testresultatene etter seks uker viste en betydelig fremgang for elevene.

– De gode resultatet i matematikkfaget som helhet var en overraskelse både for oss og for forskerne som gikk gjennom materialet, forteller Karlsen oss i pausen.

Nå ønsker Kommuneforlaget å ta prosjektet videre, og understøtte resultatene med et bredere vurderingsgrunnlag.

– Prosjektet går videre. Utstyret blir levert til en skole i Bærum fredag for videre utprøving. Vi har flere skoler og kommuner som gjerne vil prøve, og mens utstyret prøves, fortsetter vi å utvikle innhold. Vårt mål er å bidra til at elever utvikler grunnleggende regneferdigheter slik at flere elever kommer seg gjennom skolesystemet, forteller Kristiansen.

Stod for presentasjonen: Thor Jørgen Kristiansen og Hanne Karlsen fra Kommuneforlaget.

Butikk-nettbutikk-butikk(!): Er trenden i ferd med å snu?

Statistikker peker alle i samme retning. Vi handler mer og mer på nett og mindre og mindre i fysiske butikker. Hvorfor velger da nettbutikker som Amazon, Finn og Komplett.no å etablere seg på bakken?

Varehandel. En av verdens viktigste næringer. I Norge var det omkring 370 000 mennesker som jobbet innenfor denne sektoren og den omsatte for hele 1528 milliarder kroner, viser tall fra 2015. I England er varehandelen den største arbeidsgiveren. Den er med andre ord en stor og viktig næring – ikke bare i Norge, men også i resten av verden.

Fremtidens handel var også tema da Virke inviterte til lansering av boken ” Nye forretningsmodeller i handel”. For selv om varehandel er en av de største næringen i Norge, blir det paradoksalt nok snakket lite om innovasjon i denne sektoren.

Som professor i tjenesteinnovasjon og medforfatter av boken Per Egil Pedersen påpekte under lanseringen, så har de fleste ofte en begrenset forståelse når det kommer til innovasjon og varehandel, da de tenker at varehandelen kun kan være innovativ dersom produsentene av varen er det. Men sånn er det heldigvis ikke lenger. Mye av innovasjonen som skjer innenfor varehandelen i dag, er nemlig forretningsmodell-innovasjon. Dette gjelder både hvem vi samarbeider med, hvilke nøkkelresursser vi har, hvilken relasjon vi har med kunden, hvilke verdiforslag vi gir til kunden og hvem kunden er.

Blant eksemplene som Pedersen kom med, var blant annet at det nå i stadig større grad vokser frem butikker som baserer seg på idéen om å leie istedenfor eie, og bedrifter som lar kundene kjøpe aksjer i butikker de selv støtter gjennom for eksempel Kickstarter. Partnerskap mellom partnere som tradisjonelt ikke har samarbeidet sammen før, har også begynt å spre seg.

Pedersen pekte også på innovasjoner i selve varehandelopplevelsen, altså måten du organiserer varene dine på og trakk blant annet opp en kolonial i Nederland som har organisert varehuset sitt som en kokebok, da varenes opplevelsesverdi blir annerledes når de kombineres på forskjellige måter. Forretningsmodellen som man trolig kommer til å se mest av fremover, er derimot innovasjon i selve kjernevirksomheten.

Fra verdifangst til verdiskapning

Forretningsmodeller handler så kjent om hvordan vi skaper, leverer og fanger verdi. Veldig mye av foretningsmodell-innovajonen i Norge har handlet om foretningsmodeller basert på verdifangst. Franchise er et eksempel på det. Fremover kommer derimot fokuset å ligge på verdiskapning, i følge ekspertene – og Norge må henge med!

Apple er et eksempel på et selskap som har begynt å skape opplevelser og verdier for kunden som ikke fantes før. Selskapets nye hovedkvarter Apple Park har åpnet et utstillingssenter for besøkende med kafé og butikk. Verdiskapningen skjer altså gjennom utstillingssenteret og verdifangsten gjennom varehandelen i kafé og butikk.

Zalando, Europas største nettbutikk, ser også ut til å ha knekt koden når det kommer til å skape nye verdier for kunden. Det kunne InnoMags bekrefte da undertegnede ble invitert på nettselskapets gigantiske mote-festival “Bread and Butter”, som ble arrangert for andre gang i Berlin i august. Her skapte de  opplevelser til kundene i form av musikkopptrender, teknologiske oppfinnelser, mat og moteshows. Samtidig fanget de verdier, ved at de lot 20 av merkene de samarbeider med ha utstilling av sin siste kolleksjon på området, noe som gjorde at kundene også kunne handle og legge igjen penger under selve arrangementet.

– Mange drar ikke nødvendigvis til sentrum for å handle, men handel kan være en mekanisme for å fange verdi der folk er av andre anledninger, som feks på flyplassen. Vi må altså tenke verdiskapning først, derreter verdifangst. Klarer man å skape verdi for kunden, finner man alltids en måte å fange verdien på, forklarte Pedersen.

Tor W. Andreassen under lanseringen

Butikk-nettbutikk-butikk?

I følge en rapport utført av nettbetalingsselskapet DIBS,  omsatte det norske e-handelmarkedet for 90 milliarder kroner i 2016, noe som tilsvarer en økning på 16 % fra året før. Omsetningen i norske butikker økte på den andre siden med 11 %. 90 % av all varehandel skjer dog fortsatt i butikken.

Under lanseringen fordelte tjenesteinnovasjonsekspert Tor W. Andreassen utviklingen i varehandelen i tre faser.

  • Konkurranse mellom butikker
  • Konkurranse mot rene nettbutikker
  • Konkurranse mot nettbutikkers butikker

– Fysiske butikker har alltid konkurrert mot hverandre. I andre fase, da nettbutikkene begynte å vokse frem, mistet de fysiske butikkene monopol som utsalgssted. Da begynte nemlig lokale butikker å konkurrere mot nasjonale og internasjonale nettselskaper. Idag ser vi derimot at flere og flere nettselskaper kommer ned på bakken.

Selskapet Amazon er et godt eksempel på en nettbutikk for bøker som åpnet en fysisk bokhandel for å lære mer om hvordan den “ordentlige” kundeopplevelsen foregikk.

– Du kan si at netthandelen er to-dimensjonal mens handel i fysiske butikker tilbyr en tre eller fire-dimensjonal opplevelse, noe algortimene ikke klarer å fange. 300-400 butikker i USA bruker i dag kunden som treningsgrunnlag for å bygge sin kompetanse på nett og på bakken. Det er noe som gjør at varehandelen i Norge burde begynne å skjelve litt, sier han.

Noen norske nettselskaper som derimot allerede har hengt seg på trenden og begynt å eksprimentere på bakken, er Finn.no og Komplett.no. Spørsmålene er når de andre nettselskaper vil følge etter. For skal vi tro ekspertene vil det være de aktørene som etablerer seg på nett og på bakken som vil ende opp med å bli de store vinnerne, både nasjonalt og internasjonalt.

Virke-sjefen hardt ut mot Solberg-regjeringen: – De fleste av våre medlemmer opplever ingen forbedring

Foto @ Virke

Syv av ti virksomheter synes ikke det er enklere å drive i dag enn da Solberg-regjeringen startet forenklingsarbeidet i 2013. Verst er det for små bedrifter, viser en fersk undersøkelse fra Hovedorganisasjonen Virke.

–De fleste av våre medlemmer opplever ingen forbedring. Det er et paradoks, med tanke på at Solberg-regjeringen har vært veldig opptatt av å forenkle for næringslivet, sier Vibeke Hammer Madsen, administrerende direktør i Hovedorganisasjonen Virke i en pressemelding.

På Virkes konjunkturseminar la hovedorganisasjonen frem en fersk undersøkelse som viser at 68 prosent av Virkes medlemmer mener det er like mye regler og rapporteringskrav i dag som for fire år siden, mens 28 prosent mener det er enda mer. 52 prosent mener NAV er skjema-versting.

Kun 20 prosent av de spurte mener at det har blitt færre reguleringer og rapporteringskrav. Dette er likevel en forbedring fra 2016, da bare 10 prosent svarte at byrden er blitt lettere.

Solberg-regjeringen har siden 2013 gjennomført forenklinger som gir næringslivet 15 milliarder kroner i besparelser.

–Gevinsten spises opp av nye regler og rapporteringskrav. Spesielt for alle småbedriftene, som utgjør 95 prosent av norske bedrifter, er byråkratiet en barriere mot lønnsomhet og konkurranseevne. For eksempel er arbeidsmiljøloven altfor kronglete og bør forenkles, sier Madsen.

Virke-sjefen mener regjeringen må sikre forenklinger for ytterligere 15 milliarder i neste periode. Hun peker på flere konkrete tiltak for å få dette til.

– Nytten ved en ny regel må være høyere enn kostnaden den medfører for næringslivet. Hvis én regel introduseres, bør to avskaffes. Mye bra er på trappene gjennom videre digitalisering og effektivisering i offentlig etater, men det er fortsatt ikke godt nok. Det må være en tydelig politisk prioritet i neste regjeringsperiode, understreker Madsen.

Undersøkelsen ble utført blant Virkes medlemmer i september 2017. Datagrunnlag er 1085 respondenter.  

Trondheim henter inspirasjon fra New York: – Målet er å skape en smeltedigel for moderne selskaper

FAKTRY ønsker å utvikle og teste ut alt i fra mikroelektronikk til store mekaniske løsninger. Foto: Telenor

Inspirert av New Lab i New York åpner nå en helt annen type fabrikk i Trondheim, FAKTRY. Målet er å skape et nytt fellesskap for gründere som utvikler fysiske produkter.

Bak satsingen står R. Kjeldsberg, NTNU Accel og Wireless Trondheim.

Dere er inspirert av New Lab i New York, har dere vært tilstede der, og vil det bli et samarbeid?

– Det har vi! I forbindelse med en studietur for gründerteam ved NTNU hvor vi var med som sponsor besøkte vi NewLab. Dette var i januar i år. Det kan godt hende at det blir et formalisert samarbeid med NewLab etter hvert, sier leder for teknologi og innovasjon i R. Kjeldsberg, Kristine Fredriksen.

Et voksende gründermiljø i Trondheims nye bydel

– Ideen er basert på en behovskartlegging Trådløse Trondheim og R. Kjeldsberg gjorde i vinter med støtte fra Innovasjon Norge. Det er svært mange gode gründere som utvikler fysiske produkt i Trondheim, uten at det har eksistert noe skreddersydd tilbud til disse før nå. Vi har ikke åpnet FAKTRY ennå, men likevel er det allerede sju team som sitter her på FAKTRY versjon 0.2, sier Fredriksen.

Kjeldsberg har store ambisjoner for Sluppen i Trondheim, hva vi kan se fram til?

– Kjeldsberg ønsker å bidra til god byutvikling på Sluppen med langsiktig horisont, sier Fredriksen.

Forslaget “Sløyfen & ringen” viser nytt knutepunkt og parkdrag på Sluppen. Kilde: Rambøll AS, SAAHA AS og Agraff arkitektur

– Kjeldsberg skal bygge en by på Sluppen. En by består av et mangfold av mennesker, bedrifter, miljøer og arkitektur. For å få et mangfold av mennesker og miljøer, må vi legge til rette for det. Det er ingenting som kommer av seg selv, sier administrerende direktør i R. Kjeldsberg Ole Petter Bjørseth.

Syv selskaper allerede på plass

Målet for FAKTRY er å skape en smeltedigel for moderne selskaper. Her skal innovative selskaper kunne utvikle og teste ut alt i fra mikroelektronikk til  store mekaniske løsninger i nye fasiliteter.

– Dette blir en Hardware Inkubator hvor startup bedrifter skal trives og utvikle seg, og hvor de kan møte store selskaper som har hele verden som marked, sier Bjørseth.

Flere selskaper er allerede på plass i FAKTRY, som åpnes offisielt i november.

– Dette er helt konge. Her har får vi god plass og får muligheten til å være med å utvikle et nytt felleskap, sier Pål B. Jørgensen i Dropracks, som utvikler en ny type takstativ. Gründerbedriften flyttet inn i FAKTRY i forrige uke.

Fra studenter til næringsliv

Daglig leder i NTNU Accel Haakon Skar mener at felles verksteder og møteplasser kan utløse nye måter å samarbeide på.

– Med FAKTRY får vi en mye tettere kobling mellom NTNU, studentprosjekter, næringslivet og startupene. Dette kan skape nye bedrifter, arbeidsplasser og verdiskaping for eksisterende virksomheter, sier Skar i en pressemelding.

FAKTRY samarbeider med Telenor og Trådløse Trondheim. Sammen vil Telenor etablere IoT ProtoLab, som skal bli et nytt kraftsenter for Tingenes Internett.

– Fremtiden tilhører dem som kan foredle og anvende data på nye måter. Data er vår tids kontinentalsokkel og vi i Telenor vil bidra til å bygge en sterk norsk digital industri. Dette er grunnen til at vi har etablert Telenor-NTNU AI-Lab, og IoT ProtoLab er et nytt steg i denne brede satsingen, sier Sigve Brekke, konsernsjef i Telenor i en kommentar.

Leder for teknologi og innovasjon i R. Kjeldsberg, Kristine B. Fredriksen og daglig leder i NTNU Accel Haakon Skar samarbeider om å bygge en felles møteplass.


Neste generasjons IoT-teknologier

IoT ProtoLab vil også ha muligheter for å utveksle data, dele erfaringer og samarbeide om eksisterende prosjekter med Telenor-NTNU AI-Lab. Målet er å gjøre det mulig for studenter, gründere og oppstartbedrifter å eksperimentere og teste løsninger ved hjelp av neste generasjons IoT-teknologier.

– Med vår dybdekunnskap innen sikkerhet, ultra laveffekt SoCs (system på integrerte kretser), IoT nettverk, og webteknologi kan vi gjennom å samarbeide med selskaper som Telenor gjøre reelle teknologiske gjennombrudd og bidra til å lage nye, smarte produkter og tjenester for fremtiden, sier Thomas Ulleberg, daglig leder for Wireless Trondheim.

I tillegg til Start IoT initiativet skal Telenor støtte med mentorer og praktikantplasser i laben, og samarbeide med partnere for studentprosjekter, samlinger og hackathoner.

Blockchain-ekspert: Slik kan teknologien hjelpe å løse de største samfunnsproblemene verden står overfor

Blockchain-teknologien forbindes i dag i stor grad med kryptovalutaer og lysskye virksomheter, men blockchain-ekspert Jaime Elisabeth Smith, tror derimot at verktøyet har potensialet til å løse noen av verdens største utfordringer.

I følge Eldermans tillitsbarometer, er tilliten til myndigheter, insitusjoner og media på sitt laveste noen sinne. Over halvparten av deltagerne mener det overordnende systemet i landet har sviktet dem.

Så hvilke verktøy kan tas i bruk for å løse noen av de største samfunnsproblemene vi har i verden i dag?

Et av verktøyene er blockchain, mener kommunikasjonsdirektør Jaime Elisabeth Smith i blockchain-selskapet Bitfury, som snakket om mulighetene teknologien åpner opp for da hun talte under åpningen av Oslo Innovation Week.

Smith begynte i oppstartselskapet Bitfury etter å ha jobbet med kommunikasjon i Obama administrasjonen i fem og et halvt år.

– Etter at jeg forlot administrasjonen begynte jeg å undersøke hvilke essensielle verktøy vi trenger for å kunne fikse noen av de største problemene vi har i samfunnet. Verktøyet jeg fant var blockchain.

Så hva er egentlig blockchain? Teknologien kan ses på som en distribuert database der alle nodene i nettverket til enhver tid sitter på den samme informasjonen. Det at den er distribuert betyr at det ikke er noen sentral enhet som kontrollerer systemet. Det går heller ikke an å endre informasjonen uten at flertallet av deltakerne i nettverket er enige om at en endring er i tråd med de pre-definerte reglene som gjelder for en transaksjon.

– Si for eksempel at man ønsker å bryte seg inn i et hus. Normalt sett trenger du bare å bryte opp låsen for å komme inn. Tenk deg at du må bryte deg inn i alle husene i hele byen på samme tid med samme nøkkel, samtidig som det hvert tiende minutt blir bygget et nytt hus. Jeg skal ikke sitte å si at det ikke er mulig å endre informasjon i en blockchain, men så langt har det vært umulig. Og hackere har prøvd – tro meg.

– Med andre ord, dersom noen prøver å endre data, vil man få beskjed om at noe ikke er helt på stell. Tenk hvilke innvirkning dette kan ha på for eksempel korrupsjon og nettsikkerhet?, spurte hun. 

Jaime Elizabeth Smith under åpningen av OIW.

Mange bruksområder

I dag bruker 99 % av forbrukerne teknologien til å sende digitale valuta, som for eksempel Bitcoin. Fordelene med Bitcoin er blant annet at transaksjonene skjer langt raskere enn med vanlig bankoverføring, og det er få eller ingen kostnader knyttet til bruken. Kryptovaluta brukes også mye på ”det mørke nettet”, nettsider som kun er tilgjengelige gjennom nettlesere som gjør brukeren anonym, til å for eksempel kjøp og salg av narkotika våpen og mennesker, noe som gjør at folk ofte har forbundet teknologien med lysskye virksomheter.

Men Smith tror blockchain kan være et verktøy som i fremtiden kan være med å bekjempe kriminalitet, nærmere bestemt menneskehandel.

– To milliarder mennesker har i dag ingen data som beviser at de eksisterer, og hvis de har det så er det jo bare et stykke papir. Tenk på hvilken rolle blockchain kan spille for å bekjempe menneskehandel-industrien. Det som ofte skjer med folk som blir utsatt for menneskehandel, er at de tar fra dem identitetsbeviset sitt. Men hva om du plutselig hadde hatt et absolutt bevis på at du eksisterer og at dette faktisk er deg?

Andre sektorer som kan ha stor nytte av teknologien, er i følge Smith forskynings- og logistikkbransjen.

– Tenk på de som driver med vaksine-transportering for eksempel. Hvert år er det mange vaksiner som blir borte på veien. Hva om du kunne spore nøyaktig hvor du mistet vaksinene.

Ettersom blockchain-teknologi er designet for å administrere digitale eiendeler er det, ikke overraskende, mange som også sikter på media- og underholdningsbransjen. Startupen Ujo Music ønsker for eksempel å bruke blockchain-teknologi til å gjøre musikkbransjen mer transparent og gi artistene større kontroll over sine åndsverk. De vil blant annet gjøre det administrasjonsløst å være deleier i enkeltsanger. Hvis for eksempel artist A ønsker å lage en remix av sangen til artist B, kan artist B få en prosentandel av inntektene den nye sangen genererer.

– Jeg tror allikevel de første til å adoptere denne teknologien er bankene. Jeg tror de vet at de må gjøre en del endringer dersom de skal forbli relevante.

– Med andre ord er mulighetene mange. Bare tenk på alt vi potensielt kan gjøre både sikrere, mer effektivt og mer transparent?

Ukens gründercase: Vil tilby mobil kompressor til biogassprodusenter

En versjon av kompressoren under testing ved NMBU i Ås.

Ukens gründer har utviklet en teknisk løsning for komprimering av biogass. Den mobile kompressoren kan drives av for eksempel en traktor, og fraktes rundt med en tilhenger. Slik kan både gassprodusent og eier av den mobile enheten skaffe seg en inntekt ved å videreforedle en fornybar energibærer.

Tanken er at lokale aktører skal kunne komprimere gass på stedet der det befinner seg biomasse som egner seg for biogassproduksjon. Biogass produseres ved nedbryting av organisk materiale som for eksempel gjødselhauger, og teknologien er derfor spesielt relevant i landbruket – der slikt materiale finnes i store mengder. Men i utgangspunktet var kompressoren tenkt for et helt annet formål.

Bølger ble biogass

– Idèen oppsto egentlig med tanke på utnyttelse av havbølger, med et enormt energipotensial. Hvordan høste denne på en alternativ måte? Må energibæreren være elektrisitet, som er dyrt og omstendelig å levere til landnettet – eller å lagre?, spør John Brungot, som er gründer og eneeier av Innobørs-registrerte WaveGas AS.

Å bruke bølgeenergi til å drive et maskineri – for eksempel en kompressor – var svaret hans på denne problemstillingen.   Senere ble det klart at kompressoren de utviklet til dette formålet også hadde andre potensielle bruksområder.

En fullskala pilot til havs ville kostet mellom femti og hundre millioner, og Brungot og Jenssen ble tidlig i prosessen klar over at det ville bli for krevende å finansiere noe slikt. Derfor vendte de oppmerksomheten sin mot et alternativ som ville være langt billigere å realisere – nemlig biogass. Kompressoren kan nemlig anvendes på alle typer gass.

Rimeligere løsning

– Potensialet er meget stort også for denne anvendelsen. Dessuten vil en pilot koste bare en liten brøkdel, anslagsvis bare en til to prosent av en havbølgepilot. Risikoen er også langt lavere enn for havbølger hva angår mulige havarier og kostnadene ved disse.

Brungot har ikke gitt opp satsingen på havbølger enda, men vil se an en pågående pilot som benytter seg av lignende teknologi før han eventuelt foretar seg noe mer på området.

Kompressoren ble utviklet sammen med Ronny Jenssen, men sistnevnte har siden blitt kjøpt ut av selskapet etter at flytting gjorde et videre samarbeid utfordrende. Brungot er dermed i dag alene om å drifte selskapet. Han er utdannet sivilingeniør i teknisk fysikk fra NTH (nå NMBU), med tilleggsutdannelse i økonomi. Han har lang erfaring fra lederstillinger i næringslivet, med FoU som en gjennomgående rød tråd.

Trenger investeringer for å realisere pilot

Med flere patenter og innovasjoner bak seg fra tidligere er Brungot bevisst på viktigheten av å beskytte produktet sitt – men økonomien setter visse grenser.

– Selskapet har foreløpig på egenhånd søkt og blitt innvilget ett patent på selve kompressoren. Vi har foretatt patentsøk som viser mulighet for flere patenter, men økonomien har ikke tillatt flere søknader hittil. Foruten de to gründerne er også ingeniør Tom Ringstad ved NMBU oppført som oppfinner pga hans tekniske bidrag under laboratorietesten.

WaveGAS ønsker å komme i gang med et pilotprosjekt, men også her er økonomien en utfordring. Bedriften er avhengig av investeringer for å komme videre med planene.

– Selskapet er avhengig av å få tilført cirka en million for å kunne realisere en pilot. Vi er forespeilet rundt førtifem prosent støtte fra Innovasjon Norge, men det kreves at vi først kan vise til en akseptabel finansiering av de resterende midlene. Selskapet er ikke i stand til å egenfinansiere betaling for FoU og verkstedarbeider ved NMBU på Ås på annen måte.

Ønsker samarbeidspartnere

Hvis finansieringen kommer på plass og pilotprosjektet realisert så har bedriften allerede avtale med to kunder på Østlandet. Begge driver med biogassproduksjon med utgangspunkt i gårdsdrift.

– De vil bidra med råd og vink, samt utprøving. Om utprøvingen viser seg vellykket er de forespeilet en gunstig kjøpsavtale mot at de vil kunne stille som referansekunder.

Selskapet er også opptatt av å etablere allianser med industripartnere som kan bidra med kompetanse og erfaring innen utvalgte bransjer, for eksempel innen biogass-sektoren.

– Vi ønsker at alle som medvirker til å realisere en industrialisering av konseptet skal få godtgjort en rimelig andel av resultatene. Dette kan skje via styret, som foreløpig består av to personer, eventuelt via delaktighet i ledelse og drift, avslutter Brungot.

VR i praksis: Multiconsult-direktør gir oss et innblikk i selskapets strategi for fremtiden

Hvordan skal en formidler av ingeniørkraft skape verdiene sine i en fremtid der datamaskiner kan spytte ut tyve utkast til en bro på en halvtime? IT-direktør Baste Amble i Multiconsult delte tankene sine om hvordan firmaet kan finne sin rolle i en tid med eksponentiell utvikling da InnoMags utsendte fikk en omvisning i bedriftens VR-rom.

Visualisering, ved bruk av virtuell og tilpasset virkelighet, er et av flere satsningsområder for Multiconsult i det de prøver å tilpasse seg en tidsalder der endringer i teknologi og arbeidsmetoder kommer stadig raskere. I fjor høst lanserte de sin 3-2-1 GO-strategi, som staker ut firmaet kurs frem mot 2020.

– I forbindelse med dette kjørte vi en analyse av bygg- og anleggsbransjen – og vår rolle – med tanke på digitalisering. Det fremkom ganske tydelig av funn og rapporter – både i Norge og internasjonalt – at bygg og anlegg scorer lavt på dette området sammenlignet med andre bransjer, forteller Amble.

Les også: Multiconsult-sjefen om digitaliseringsutfordringene: – Bygg- og anleggsbransjen har blitt mindre effektiv

Bedrer kommunikasjon og koordinering

Satsningen på VR er en av flere bedriften har initiert for å tilpasse seg den digitale virkeligheten og ta i bruk de mulighetene teknologien kan gi. I tilfellet VR har den allerede blitt tatt i bruk ved flere prosjekter, blant annet ved byggingen av det nye sykehuset i Tønsberg. I disse dager benyttes virtuell virkelighet i arbeidet med Campus Ås – som etter planen skal ferdigstilles i 2019.

– Noe av det vi ofte får høre er at vi ingeniører som prosjekterer ikke aner hva som foregår ute på en byggeplass. Jeg ser for meg at man på sikt kan ha e-læringsprogrammer hvor man kan kjøre en totimers på hvordan det er å være snekker på en byggeplass og bygge det man prosjekterer. I forhold til logistikk, fremkommelighet, hvordan vi viser de løsningene som blir bygd. Slik får vi satt oss i deres sko på en helt annen måte enn vi klarer nå, forteller Tania Wåge Leporowski, som er leder for kompetansenettverk, FoU og innovasjon i Multiconsult.

Målsetningen er at teknologien skal forenkle koordineringen av et byggeprosjekt, og gjøre kommunikasjonen mellom prosjektleverandør, entrepenør, byggherre og brukere av sluttproduktet mer sømløs. Gjennom å gå inn i virtuelle modeller av et prosjekt før og under selve byggingen får man lettere øye på potensielle problemer og utfordringer – og får dermed muligheten til å løse disse før ressurser blir kastet bort på en løsning som ikke fungerer. Hele den planlagte byggeprosessen fra dag til dag kan legges inn i modellen, og man kan spole frem og tilbake i tid for å forsikre seg om at alle partenes behov blir ivaretatt under byggingen.

Multiconsults VR-ekspert Ignacy Lozinski viser frem bedriftens VR-rom. Her med Hololens-briller.

– Vi må teste ut, prøve og feile

Amble forteller at bedriften befinner seg i en utredningsfase der de prøver å finne ut hvilke områder Multiconsult har forutsetninger for å gjøre seg gjeldende innenfor fremover. Virtuell virkelighet er bare en av syv ulike caser de har gående for øyeblikket – solenergi, gaming, smarte bygg og maskinlæring er andre områder de undersøker mulighetene for å integrere i produktet sitt.

Denne måten å jobbe på – der alt skjer i større tempo og man må ta store avgjørelser uten å være hundre prosent sikker på hvordan ting vil utvikle seg, mener han er en nødvendig del av fremtiden.

– Vi må teste ut, prøve og feile. Og så, når vi ser at ting fungerer, må vi få det raskt ut til de som trenger det. Utredningsfasen kommer til å bli en mye større del av virksomheten enn den tradisjonelt har vært, sier han.

– Samarbeid viktig for innovasjon

En annen ting som legges stor vekt på er samarbeid med andre aktører, innenfor og utenfor egen bransje. Bedriften har blant annet et samarbeid med eSmart fra Halden, som driver med maskinlæring og kunstig intelligens. De har også hatt møter med Telenor om mulighetene for å digitalisere bygg.

– Veldig mange som har jobbet i en annen type bransje er nå i ferd med å utvikle ting som kan være nyttig for oss, forteller Amble, og fortsetter:

– Vi ser at det er veldig nyttig å delta på Open Innovation Lab og møte folk som forteller hva de driver med i helt andre bransjer og firmaer. Hva er det de tenker og utvikler? Er det noe som funker på en måte hos dem som vi kan skru sammen på en annen måte hos Multiconsult, som kan gi oss innovasjon og utvikling? Vi vil ikke klare denne overgangen selv, vi må ha samarbeidspartnere, et økosystem.

– Jeg tenker at Multiconsults forte er at vi har øynene åpne i forhold til utviklingen, og ikke sover i timen. Vi er ute og besøker folk vi ikke har besøkt før, snakker med folk i bransjer vi ikke har snakket med før, skyter Wåge Leporowski inn.

– Bransjen må løfte i flokk

De to trekker også frem viktigheten av samarbeid innad i bransjen.

Det er fint med fyrtårn og spydspisser, men hvis byggebransjen skal være konkurransedyktig i en fremtid med eksponentiell utvikling må det løftes i flokk, mener Amble. Multiconsult må hele tiden forholde seg til entrepenører, byggherrer og kunder, og hvis innovasjonstenkningen stopper opp ved ytterveggene til firmaets lokaler blir digitaliseringsjobben en utfordrende øvelse.

– Vi orienterer oss mot kunder og entrepenører som vil være med på å løfte hele bransjen. Ingen i bygg og anlegg er tjent med at det er en og annen spydspiss med masse middelmådige aktører i mellom. Hvis bransjen skal være konkurransedyktig ovenfor softwareprodusenter og andre som kommer inn og tar over deler av virksomheten må du løfte grunnfjellet, sier Wåge Leporowski, og fortsetter:

– Jeg tenker – når kommer Google Engineering? Det er jo bare et spørsmål om tid. Derfor ønsker Multiconsult å løfte i flokk. Hvis 80% av bransjen ikke leverer varene så holder det ikke. Hvis du derimot løfter grunnfjellet med to etasjer så tar du det steget, og har hele gjengen med deg. Dette er noe vi prøver å få til, blant annet gjennom ulike initiativer og inkubatorvirksomhet. Dette er så viktig at vi ønsker å bidra til at det får næring.

Danske Be My Eyes er vinner av Oslo Innovation Award 2017

Selskapet bak appen Be My Eyes, som bruker kamerateknologien på smarttelefoner for å koble synshemmede og blinde med frivillige hjelpere, ble utropt til vinnere av Oslo Innovation Award 2017 under den offisielle åpningen av Oslo Innovation Week i dag.

Grunnleggeren av Business for Peace Foundation, Per Saxegaard, delte ut prisen sammen med fjorårets vinner Johan Brand.

– Ved å utvikle denne inkluderende appen har firmaet brakt hundretusenvis av frivillige inn på plattformen sin – som deltar ved å låne bort øynene sine for å hjelpe blinde og synshemmede med sine hverdagsproblemer, sa Brand om vinneren.

– Hovedingrediensen er tillit

– Det er ikke så åpenbart at en femtitre år gammel nesten blind fyr fra Danmark skal motta denne prisen, men jeg håper at mitt eksempel kan være en inspirasjon for yngre og mer teknologivante nordmenn, så dere kan vinne. Det er en glede å være her oppe, så gå for det!, sa app-oppfinner Hans Jørgen Wiberg da han mottok prisen.

–  Jeg tror at hovedingrediensen i Be My Eyes rett og slett er tillit. Tillit mellom de to menneskene som får og gir hjelp. Jeg tror at vi i Skandinavia har en veldig høy grad av tillit til hverandre, og at tillit er en bra ting å eksportere – noe som det er bruk for rundt i verden. Så jeg håper at Be My Eyes på en måte vil være i stand til å eksportere tenkingen bak denne tilliten, fortsatte han.

En halv million frivillige

Tidligere har Oslo Innovation Award blitt delt ut til norske bedrifter, men fra og med i år har man utvidet fokuset og også nominert fra de andre nordiske landene. Hovedkriteriet for å bli vurdert for prisen er at forretningsmodellen må ha et aktivt fokus på FNs bærekraftsmål.

– Å løse viktige sosiale problemer, mens man samtidig engasjerer oss til å være mer menneskelige, er et kraftfullt signal. Flere bedrifter burde følge etter, sa Saxegaard fra scenen.

iInnomag har tidligere skrevet om Be My Eyes i denne saken om nyvinninger innen helsesektoren. Appen har i dag over trettifem tusen blinde og synshemmede brukere på verdensbasis, og over en halv million frivillige tilbyr sine tjenester gratis på firmaets plattform.

 

 

Til topps i Elon Musks Hyperloop-konkurranse for andre gang på rad

Studentlaget WARR Hyperloop fra TU München har for andre gang blitt kåret til vinnere av Elon Musks konkurranse, som går ut på å utvikle fremtidens transportsystem. Nå kommer de til Norge for å dele sine erfaringer.

(InnoMag opplyser om at Patentstyret er en del av content marketing-programmet vårt INSPIRE. Gå ikke glipp av gratis-arrangementet ”Technology Game Changer” ved å sikre din billett HER)

– Jeg elsket ideen om å jobbe med noe som fortsatt er helt nytt og som kan komme til å ha stor nytteverdi for en hel verden om bare noen få år, sier teknisk sjef på studentlaget WARR Hyperloop, Anna Branz.

Konseptet Hyperloop ble opprinnelig foreslått av Tesla- og SpaceX-gründer Elon Musk i 2013. Han la det frem som et «åpen kildekode»-prosjekt, hvor idéen var å bygge en bane mellom San Francisco og Los Angeles i California. Målet hans var at andre skulle bli inspirert og hjelpe til med å sette idéen ut i livet.

I 2015 utlyste han derfor en studentkonkurranse, der han utfordret studenter til å være med å utvikle det han mener kan være svaret på fremtidens transportsystem. I januar og august i år ble første og andre konkurranse holdt, og det var tilslutt studentene fra det tekniske universitetet i Münchens som stakk av med begge førsteplassene.

– Jeg synes det er flott at det arrangeres en global konkurranse for å utvikle en ny type transportsystem. Idéen om at vi trenger noe annet enn biler, er virkelig i ferd med å spre seg, sier Branz, som til daglig studerer til å bli mekanisk ingeniør.

Så hva er egentlig Hyperloop? Kort forklart består den av et rørsystem med lavt trykk (ca 100 Pa), hvor en passasjerkapsel drives fremover av lineære induksjonsmotorer og luftkompressorer. Systemet reduserer luftmotstand mot passasjerkapselen, og fjerner friksjon fra hjul, slik at den kan transporteres i høy hastighet med lavere energiforbruk enn tog.

Hastighetene kan i teorien komme opp i 1200 kilometer i timen og blir det nye transportsystem en realitet, vil det kunne gjøre hverdagen til pendlere og andre reisende betydelig mer effektiv. Med Hyperloop vil det for eksempel bare ta i underkant av en halvtime å reise de rundt 500 kilometerne fra Oslo til Trondheim.

I tillegg til å muliggjøre transport, skal en Hyperloop være selvforsynt med strøm ved hjelp av fornybar energi som for eksempel vind og sol, og kinetisk bremseenergi.

En realitet om 5-7 år?

Studentlagene ble under den første konkurranse utfordret til å lage den beste passagerkapselen, bedømt ut ifra design og hastighet, mens man under konkurranse nummer to ble bedømt utelukkende på hastighet. Under konkurranse nummer to kom det tyske teamet, bestående av 30 studenter fra 15 ulike nasjoner, til slutt opp i en hastighet på 324 km/h, noe som sikret dem førsteplassen for andre gang på rad.

Når tror du at Hyperloop vil kunne bli en realitet?

– Det er vanskelig å si, men den første banen kan muligens være en realitet allerede om fem-syv år, tipper Branz.

Musk kaster iallfall ikke bort tiden og har nå utlyst en tredje studentkonkurranse, der utfordringen igjen er å lage den raskeste passagerkapslen. WARR Hyperloop er allerede godt i gang med forberedelsene, kan Branz fortelle.

–Vi jobber nå med å bygge et nytt vinnerteam. Vi har ikke snakket så mye om det nye konseptet ennå, men jeg regner med at de kommende deltagerne allerede har noen gode idéer på hvordan vi kan vi kan stikke av med seieren neste år også. 

Kommer til Norge

Under Oslo Innovation week, som tar sted neste uke, arrangerer Patentstyret i samarbeid med Forskningsdagene, gratis-seminaret ”Technology Game Changer”, for alle som er interessert i å vite mer om hvordan innovasjoner som Big Data, kunstig intelligens og miljøvennlige teknologioppfinnelser er med på å forme morgendagen.

seminaret kommer også Branz og flere representanter fra WARR Hyperloop til å snakke mer om hvordan selve poden er designet, og hvordan de jobbet for å komme frem til vinner-konseptet.

­– I tillegg kommer vi til å dele våre inntrykk og erfaringer fra konkurransen, og det blir også anledning for publikum til å stille spørsmål de brenner inne med, avslutter hun.

Lyst til å vite mer om de største teknologiinnovasjonene akkurat nå, kan du sikre deg din gratisbillett til ”Technology Game Changer” HER.

Ukens lederkommentar – om blåmandager, Too much trykksverte og 5 konkurser vi bør lære av

En kjent norsk milliardær utbrøt for noen år siden  «Sorry, jeg er like opptatt av fotball som Elton John er av damer» og punkterte med det journalistens forsøk på å skape nok noen spaltemetre. «Jordbærselgerens» avvæpnende kommentar rinner oss i hu i en uke der vi umulig kan være de eneste som gripes av undring over hvor mye digital trykksverte som ofres på enkelte saker, og hvor lite som blir andre til del.

Uka begynte med opplesning av en 105 sider lang dom der den nå pensjonerte politimannen Eirik Jensen nok opplevde tidenes blåmandag. Han levnes liten ære, og for oss som ikke kjenner saken i detalj, virker antallet tvetydige SMS-meldinger lite tillitsvekkende, men det gjør også politiets manglende respons og fraværende ledelse over tid.  Mediedekningen var enorm, og dekket alle kanaler som nyfalt snø i desember.

Det faktum at vårt nasjonale oljefond denne uken passerte 1000 milliarder blanke norske kroner ble mer eller mindre forbigått i stillhet, President «Demolition man» Trumps kommentar om å blåse både Nord Korea og Rocket Man Kim Jung-Un til himmels, ble knapt viet en kommentar og det samme var tilfelle da NRK denne uka slukket sine FM-sendere på Østlandet, i et grep som fratok hver tredje nordmann statskanalene via den tradisjonelle FM radioen. Det blir interessant å se om lytterne går over til DAB+ eller tyr til lokalradiostasjonene som fortsetter å sende som aldri før. Norge er foreløpig det eneste landet i verden som har vedtatt å stenge FM-nettet, og det må være lov å spørre om hvorfor man så aggressivt kjører frem en sak som tre fjerdedeler av publikum ikke ønsker seg. Uansett resultat fremstår DAB-prosessen som et eksempel på en prosess der noen få store aktører har presset på og lobbet frem en løsning som brukerne er lite tjent med, – kanskje velger de å forbigå NRK i stillhet. Det ville ikke være første gang noen presset frem en reform som ser vakker ut på papiret, men som i realiteten bidrar til å ødelegge møysommelig opparbeidet kundetillit.

Vi skal ikke uttale oss altfor friskt om tillitsnivået blant kundene når det gjelder ToysR’Us, Reno Norden, Norske Skog, Oceansaver og Moods of Norway, men nøye oss med å konstatere at alle disse selskapene i realiteten gikk konkurs i uken som gikk. Trist som faen!

Mens det norske renovasjonsmarkedet slikker sine sår og over 130 kommuner innser at det av og til kan være dyrt å kjøpe en tjeneste for billig, er andre ute og mener konkursen beviser at private aktører bør holde seg unna kommunale tjenester. DET kaller vi overtolking.

Ikke bare trist, men også litt pinlig må det være for Moods of Norway som for 4 år siden ble kåret til årets vekstvinner, og som på en konferanse i regi av DNB tipset gründere om behovet for god økonomisk kontroll.

Med over 120 millioner i gjeld virker det som om de glade traktorkameratene fra Stryn burde lese sine egne gode råd til gründere levert da festen fortsatt pågikk;

  • Ryddighet i økonomi, logistikk, produksjon og drift. Trekk på andres erfaringer.
  • Hold det du lover – jobb for å innfri når ting ikke går helt som planlagt.
  • Skap en inkluderende organisasjon som tør å tenke annerledes og lytt til din egen intuisjon, venner, mødre og bestemødre, mer enn på markedsanalytikere og andre som vet alt om hva som kan gå galt.

Innovasjon Norge er blant selskapene som har heiet frem både Oceansaver og Mooods of Norway, og vi håper disse konkursene ikke medfører bråk om offentlige tildelinger til gründere som tør å utfordre status quo. Realiteten er at det er svært vanskelig å plukke vinnere, – men i og med at både Moods of Norway og Oceansaver har fått store beløp fra Innovasjon Norge er det betimelig å stille spørsmålet om det EGENTLIG er det statlige virkemiddelapparatets oppgave å plukke vinnere. Man kan kjøpe mange dresser for alle de millionene Innovasjon Norge har strødd utover de glade gründerne med den kule nachspiel ideen om å gi verden gladere farger på jakkene.

Les også: Ukens gründercase: Vil tilby innendørs reklameplass for tilpasset markedsføring

Vi er på vei inn i en ny tid og det går mot høst. Det er ikke bare grundere som går tomme for penger som står foran tøffe valg. Men når vi sprenger grenser og åpner for helt nye muligheter, kan vi også skape nye resultater – kanskje mer enn vi noen gang trodde var mulig.

Det handler om å ta ansvar, det handler også om aksept og ikke minst om villighet til å se på tillit som en verdi det er vel verdt å kjempe for.

Det er årsaken til at vi denne uka sender avgårde innovasjonsblomsten til gründerne i de fem selskapene som denne uka måtte henge kroken på døra, og vi avslutter med å sitere Tomra-gründeren Petter Plankes bevingede ord om at det er slett ikke alltid man blir rik av å starte selskaper, men det er alltid berikende!

Happy Friday!

Fra våre partnere

Investorer er også vanlige folk…

Som våre trofaste lesere vet er Dealflow stadig vekk ute med nye folkefinanseringsprosjekter. Selskapet fra Bergen klarte i fjor å bli Norges første lønnsomme...

Posten Norge jakter sjefsarkitekt med ambisjoner

Posten Norge som i fjor ble kåret til Norges mest innovative virksomhet og som i årets utgave beholder en sterk pallplassering er på jakt...

Nyskapning som lukter fugl

– Kort fortalt så jobber Nortura kontinuerlig for å utnytte hele dyret, - og målet er å klatre i verdipyramiden. Vi ser mange muligheter...