Gründerstudentene bak Aquafit og Avox fikk med seg henholdsvis sølv og bronsje. Men for gründerne var medaljene mest for pynt. For i salen satt en stor skare kinesiske engler.

“China College Students’ Entrepreneurship Competition (CCESC)” arrangeres annethvert år i og er den største og mest betydningfulle konkurransen i sin gren i Kina.

For å bidra til internasjonal utveksling av ideer, innovasjoner og teknologi og for å styrke samarbeid mellom kinesiske og utenlandske selskap,ble det i år i tillegg arrangert en sidegren i CCSEC med inviterte deltakere fra andre utenlandske universiteteri tillegg til en stor andel kinesiske deltakere.

Hit reiste fire norske lag for å konkurrere mot studenter fra store universiteter som Stanford, MIT og University of Tokyo. Fra NMBU reiste Mathias Elvestad og Axel Zeiner, sammen med Ole Martin Steien fra Eik Ideverksted.

Elvestad og Zeiner presenterte henholdsvis ideene Aquafit og Avox.

Aquafit utvikler et ettermonterbart pumpesystem for landbasert akvakultur, som tillater fjernstyrt dynamisk vannstyring. Med dette kan drift forenkles og fiskens naturlige habitat repliseres for å sikre god fiskevelferd og økonomi i produksjonen.

Avox utvikler på sin side automatisert laboratorieutstyr tilpasset moderne planteforedlingsteknologier, som CRISPR. Startup’en er forankret i kompetanse- og forskningsmiljøet ved NMBU og er støttet av Forskningsrådet.

− Viktig kontaktnettverk

Etter å ha kommet videre til finalen, fikk Aquafit sølv og Avox bronsje, med en premie på 10 000 og 5 000 Yuan. Men studentene mener premien er mest for heder og ære og at viktigheten heller lå i menneskene og i øvelsen.

− Den største verdien for oss var definitivt kontaktnettverket der, og det å kunne få spille ball med de store og måle krefter, både mot andre norske lag og kinesiske.

Og i salen satt store investorer som var på jakt etter nye ideer.

− Dette var blant annet kinesere som hadde bodd i USA i mange år, som nå har kommet tilbake og var veldig investeringsvillige, forteller Zeiner.

I 2016 deltok 100.000 deltakere i konkurransen og det ble hentet ut omkring én mrd. kroner. Elvestad forteller at det snakk om helt andre summer i det kinesiske markedet.

− Man må se på de tallene man har sett for seg i norsk skala, og legge til tre−fire nuller bak. Kina er et enormt marked, og Norge blir bare en dråpe i havet, forteller Elvestad.

Konkurransen tok plass i den kinesiske byen Hangzhou, som er kjent for sitt store næringsnettverk, på et at Kinas mest anerkjente universiteter,  Zhejang University. Og byen gjorde det tydelig hvor skalaen er i Kina.

Bare i denne byen var det 10 millioner innbyggere, og Norge ble plutselig veldig lite, forteller Steien.

Mathias Elvestad presenterer Aquafit fra scenen i Kina. Foto @ Ole Martin Steien

God støtte på campus

Studentene forteller at de har fått flere gode kontakter i det kinesiske markedet for sine ideer.

− Det var tydelig at dette var ting de fattet interesse for. Og vi så med Aquafit at det var veldig nyttig. Dette fordi den kinesiske e-handelplattformen AliBaba, som holder til i Hangzhou, har nettopp startet med distribusjon av laks, forteller Elvestad.

Både Elvestad og Zeiner er nyutdannet med master i Entreprenørskap og innovasjon på NMBU. De forteller om et miljø som lett skaper nye ideer og trekker frem Eik Ideverksted.

− Det er et samspill der, og vi har gode støttefunksjoner på campus. Det er og vil komme mange flere spennende og gode oppstartselskaper herfra.