Sivilingeniør Endre Olsvik Elvestad og tidligere fotballproff Marques Anderson er vinnere av den norske Singularity University-finalen. Begge ønsker de å bruke eksponentiell teknologi til å løse hvert sitt globale problem.

Vinnerne vil følge i fjorårets vinnere, Anita Schøll Brede og Isabelle Ringnes sine fotspor til teknologi-mekkaen Silicon Valley i sommer, der de vil delta på et 9-ukers program i regi av Singularity University på NASA research senter. Der vil de jobbe videre med ideen sin og lære mer om hvordan de kan bruke eksponentiell teknologi til å skape en positiv forandring for verden.

– Alle fem finalistene var utrolig dyktige og det var ikke et enkelt valg. De to vinnerne ble til slutt kåret basert på deres unike bakgrunn, genuine lidenskap for å løse komplekse problemer, deres tekniske interesse og forståelse og deres potensiale til å utgjøre en positiv forskjell for verden, sier Ringnes som har hatt ansvar for koordineringen av konkurransen i år.

Blant juryen var én representant fra hver av de tre sponsorene i DNB, Aftenposten og Whilhelmsen, i tillegg til Jeffrey Rogers fra fakultetet på Singularity University og tidligere elev ved universitetet, Anders Lier i Nordic Impact.

Juryen endte opp med å velge ikke bare én men to vinner av konkurransen. Hva er grunnen til det? 

– De har tidligere hatt god erfaring med studenter som kommer fra såkalte Global Impact Challenges, som er lokalt arrangerte konkurranser rundt om i verden. Vi fikk derfor mandat fra Singularity University om at dersom det var to kandidater som utmerket seg som vinnere, så kunne vi få kåre to. Det kom som en overraskelse for oss, men en svært gledelig en, sier Ringnes.

Fra masteroppgave til prisvinnende bedrift 

Endre Olsvik Elvestad i SignLab, som stakk av med den ene plassen, lager en læringsapplikasjon for tegnspråk ved hjelp av Virtual Reality (VR) og kunstig intelligens. Ideen kom da han tok master på sivilingeniørutdanningen for data på NTNU og så hvordan man kunne bruke VR i læring spesielt rettet mot døve.

Løsningen han har utviklet går ut på at det er en virtuelle læreren som viser deg tegnene og sier ifra om du gjør det riktig eller ikke. Læringen justeres så etter hvilket nivå du er på ved hjelp av kunstig intelligens.

I følge World federation of deaf, finnes det nemlig 70 millioner døve i verden i dag og hele 80 % av disse er analfabeter. 210 millioner er enten foreldre eller søsken til noen som er døv og 90 % av disse kan ikke tegnspråk.

– Dette er et internasjonalt problem svært få vet om. Vi ønsker derfor å lage et av verdens første globale utdanningssystemer rettet mot tegnspråk, da tegnspråk, på samme måte som hvilket som helst annet språk, er forskjellig ut ifra hvilket land du kommer fra.

Hvorfor tror du at nettopp du vant?

_ Jeg tror jeg vant fordi jeg har kommet et hakk lengere enn de andre finalistene som fortsatt befinner seg på idéstadiet, ved at vi allerede er i gang med en prototype. At jeg har en særegen kompetanse innen VR, maskinlæring og kunstig intelligens, ble nok også tatt med i bedømmelsen da den bidrar til å øke sjansene mine for å lykkes med Signlab.

– Når det er sagt, så synes jeg at vi alle er verdige vinnere. En av oppgavene som følger med prisen, er ansvaret med å sette de andre finalistene i kontakt med ressurser og ideer man får under oppholdet – og denne oppgaven tar jeg på alvor, sier han.

Konkurransens andre vinner Marques Anderson, grunnlegger av World Education Foundation, ønsker på sin side å skape nye bosetninger ved hjelp av 3D-kartlegging, kunstig intelligens og Internet of things. Målet er å gjøre det mer attraktivt å bo utenfor byen.

Blant de fem som kom til finalen var også vinner av fjorårets Game Changer, Nassima Dair, gründer av den sosiale oppstartsbedriften InterBridge, Erling Magnus Solheim som ønsker å resirkulere søppel til bruk i 3D-pinting og Rebecca Holst som ønsker å utvikle en selvhjelptjeneste som ved mål av hjerneaktivitet skal kunne gi deg automatiserte råd om hvordan du kan ta vare på din psykiske helse ved bruk av Big Data og kunstig intelligens.

Les også: Årets Game Changer: – Jeg har selv følt på det å stå utenfor

I følge tidligere deltager Isabelle Ringnes, har de to vinnerne mye å glede seg til.

– alt er eksponentielt på Singularity University

Elvestad har store forventinger til oppholdet som kommer.

– Singularity University har et sterkt internasjonalt nettverk, noe vi kan dra nytte av ettersom vår kjernevirksomhet er internasjonal. I tillegg vil oppholdet kunne gi tilgang til investorer og kunnskap om ny teknologi til bruk i læring generelt og til bruk i løsninger på andre utfordringer som døve møter i hverdagen.

I følge Ringnes, som snakker av erfaring, vil opplevelsen mer enn oppfylle forventningene til Elvestad.

– Vinnerne kan forvente seg en fantastisk læringsreise. Man blir utfordret intellektuelt og personlig hver dag. Helt konkret så kan de forvente et intenst program med høyt faglig nivå som har fokus på både teknologi og verdensproblemer, presentert av eksperter, forfattere og forskere.

– De kan også vente seg å få et solid nettverk av 80 mennesker med forskjellige bakgrunner og ekspertise fra hele verden som de vil bli svært godt kjent med under oppholdet. Personlig følte jeg alt var litt eksponensielt på Singularity – både teknologien vi lærte om, men også vennskapene jeg fikk. Man ble raskt veldig godt kjent og settingen gjør at man dyrker dype og langvarige vennskap. Det beste med Singularity er uten tvil de fantastiske menneskene; når man reiser hjem så det føles som om man reiser fra familien sin!

Hva er ditt beste råd til årets vinnere?

– Mitt beste råd til de to vinnerne er å sørge for at man rydder alt annet av veien før man kommer, slik at man kan være 100% tilstede og nyter den unike tiden man har der til det fulle.

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here