Morten Flate Paulsen har utviklet og undervist i e-læring i flere tiår. Nå vil han endre kursmarkedet på samme måte som Spotify, Uber og Airbnb har gjort på sine områder. 

Navn: Morten Flate Paulsen
Selskap: NooA – Nordic open online Academy (www.nooa.no)
Bakgrunn: Gründer i NooA, professor i nettbasert utdanning og tidligere president i EDEN – European Distance and E-learning Network fra 2010 til 2013. Har tidligere ledet utvikling av fjernundervisning og nettbaserte kurs hos etablerte skoler.
Aktuell: Søker 3 millioner kroner via Innobørs.

(artikkelen er presentert i samarbeid med Innobørs.no)

Hvordan vil Campus NooA «forandre verden»?

Vi kan endre markedet for kurs og opplæring slik Spotify, Uber og Airbnb endret sine markeder med virtuelle tjenester for både leverandører og brukere i et tosidig marked. Campus NooA vil drifte en virtuell campus med mange nettskoler rundt en internasjonal markedsplass for nettkurs der kursleverandører og kursdeltakere tiltrekker hverandre og støtter hverandre.

Hvorfor vil kundene «elske» ditt produkt/tjeneste? 

Vi vil skape en attraktiv markedsplass som både kursdeltakere og kursleverandører kan «elske». Målet er at Campus NooA skal gi et stort og godt utvalg for kundenes lommebøker ved å selge tjenestene:

  • kursleverandørene trenger for å utvikle, selge og gjennomføre gode og fleksible nettkurs i et leverandørfellesskap
  • kursdeltakerne trenger for å lære når de vil, hvor de vil, med dyktige lærere og personlig oppfølging i sosiale nettverk

Hvor er selskapet ditt om tre år?

Om tre år kan Campus NooA være en internasjonal markedsplass med tusenvis av kursdeltakere og hundrevis av kursleverandører som samarbeider om et titalls virtuelle skoler. Vi kan være en storskalaleverandør av svært fleksible, kostnadseffektive, digitale kurs og virtuelle undervisningstjenester på flere språk – uavhengige av tid, sted.

Aktiviteten vil være basert læringsfilosofien Cooperative Freedom and Transparency in Online Education som jeg har utviklet siden jeg arbeidet for the American Center for Distance Education tidlig på 90-tallet.

Hvorfor startet du selskapet/satsingen?

Jeg har arbeidet med e-læring og utvikling av innovative tjenester for nettbasert utdanning siden jeg skrev fagartikkelen In Search of a Virtual School i Technical Horizons in Education i 1987. Nå er det endelig mulig å realisere drømmen. Teknologien, pedagogikken, økonomien, tilgjengeligheten og brukerne er modne for en virtuell campus med fleksible nettskoler som er rimeligere og bedre enn tradisjonelle skoler.

Hva er den største hendelsen det siste året for ditt oppstartselskap?

I mai 2015 nådde vi en betydelig milepæl da bruker nummer 1000 registrerte seg på NooAs læringsportal. Med Lederskole, Forfatterskole, Reiselivsskole, Helseskole, Kunstskole og Videregående skole er vi i ferd med å bli en internasjonal campus med brukere fra 20 land.

Vi er også stolte av at vi markerte oss som den første utdanningsinstitusjonen i Norge som kan tilby elektroniske kursbevis (open badges) i alle kurs.

Hvem har vært dine viktigste støttespillere for at du har kommet dit du er nå?

Kursutviklerne våre har hovedæren for at vi snart kan tilby 100 forskjellige kurs på NooA. Nesten hver uke blir vi kontaktet av virksomheter og fagfolk som er interesserte i å utvikle kurs på nettet. Her er fire illustrerende eksempler hentet fra våre samarbeidspartnere:

Amerikaneren Wayne Walker turnerer mange land med sine kurs om valutahandel for studenter og ansatte i finanssektoren. Han kontaktet NooA i våres og nå er to av kursene hans på lufta med nettstudenter fra Italia, Danmark og Sverige.

Bodil Eide bor i Lisboa der hun har utviklet tegnekurs på norsk og engelsk.

NooA samarbeider med Forfatterskole.dk om å levere fem skrivekurs på norsk, engelsk og svensk.

Vi samarbeider med Fagakademiet om å levere byggdrifterfaget på nett, og Fagforbundet tilbyr sine medlemmer en finansieringsordning på inntil kr 12.000,- pr. år for dem som tar dette fagbrevet.

Hva har vært den største hindringen – og hvordan løste du den?

Den største nedturen kom da utviklingsmidlene til nettskolene ble fjernet fra statsbudsjettet. Det var et uventet og hardt slag for NooA at en innovativ og samfunnsnyttig fjernundervisningsbransje mistet støtten den har fått siden 1975.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here