Kunstig intelligens har allerede danket ut mennesker i spill som sjakk og Go. Nå kommer datamaskinene også seirende ut når det gjelder grunnleggende leseforståelse.

Det var under en test i regi av Stanford University at kunstig intelligens-programmer fra Alibaba og Microsoft utkonkurrerte et menneske i leseforståelse. Programmet fra Alibaba scoret 82.44 prosent mot de menneskelige deltagernes 82.304 – og ble dermed den første kunstige intelligensen til å klare denne bragden. Det er Bloomberg som melder dette.

Microsofts program klarte 82.650 prosent på den samme testen, men var ferdig cirka et døgn etter Alibaba.

– AI og menneske sammen gir best uttelling

Testen, Stanford Question Answering Dataset, eller SQuAD, gikk ut på å stille deltakerne over 100 000 konkrete spørsmål fra mer enn fem hundre Wikipedia-artikler. Den er designet for å finne ut om kunstig intelligens kan prosessere store mengder informasjon, forstå innholdet, og deretter gi presise svar.

– Denne typen tester er definitivt nyttige målepunkter for å finne ut hvor langt vi har kommet på AI-reisen. Skjønt den virkelige uttellingen ved AI får vi når den brukes i harmoni med mennesker, sa Microsoft talsmann Andrew Pickup til CNN.

Lar AI lese pasientjournaler

En norsk startup som er på ballen i forhold til denne teknologien er Anzyz Technologies, som InnoMag skrev om i oktober. De har utviklet en selvlærende språkalgoritme som de tar i bruk for å effektivt lese gjennom pasientjournaler.

Les også: Gründerboom i helsenorge: Denne startupen vil revolusjonere akutthjelp med dronenettverk

– I snitt har en pasient på et sykehus 170 til 180 sider som sin pasientjournal. En lege som skal foreta en hurtigoperasjon har ikke sjans til å lese gjennom hele denne journalen og gjøre en vurdering som er så korrekt som hvis du bruker kunstig intelligens, sa daglig leder i Anzyz Svein Olaf Olsen den gangen.

Mange bruksområder

Alibabas sjefs-data scientist Luo Si fortalte Bloomberg at det bare er et tidsspørsmål før teknologien tas i bruk opp mot selskapets kunder.

– Den underliggende teknologien kan gradvis tas i bruk på flere ulike bruksområder, som kundeservice, guider og online-respons til medisinske spørsmål fra pasienter. Dermed minsker behovet for menneskelig input på upresedentert vis.