Norske gründere er usynlige for internasjonale investorer og medier. Nå skal vakker norsk natur og ekstremsport lokke dem til Norge. – Vi har masse å vise frem, lover Startup Norway-general Maja Adriaensen.

Svenske, danske og finske oppstartselskaper har de siste årene vokst til gigasuksesser. Hele verden har hørt om selskaper som Spotify, Skype, Minecraft eller Candy Crush.

Norske oppstartselskaper blir verken like store, like mye omtalt eller henter like mye kapital.

Det vil Startup Norways Maja Adriaensen og Stina Liland Nysæther  få en slutt på. Nå inviterer hun profilerte europeiske og amerikanske investorer, journalister og oppstartledere  til Startup Extreme på Voss.

Målet er å skape en arena som bringer norske oppstartselskaper inn på radaren til viktige premissgivere i oppstartmiljøet.

– Vi ønsker å lage en annerledes konferanse, som er attraktiv og eksklusiv. Og som er en opplevelse de vil huske, sier Adriaensen.

Nøkkelen er å få utenlandske investorer og journalister kjennskap til det norske miljøet, tror hun. I Finland er mye av omtalen og aktiviteten som høstes utenfra knyttet til oppstartkonferansen Slush, som har lykkes med å bli en av de største i Europa.

– Vi har ikke en arena der vi inviterer noen hit. Altså er det få journalister og investorer som har vært her eller vet hva som skjer, sier Adriaensen.

– Har mye å vise frem

Påstanden underbygges av en fersk undersøkelse utført av The Nordic Web. De har gjennomgått hvordan omtalen på Europas ledende oppstartsnettsteder fordeles mellom de ulike landene.

Resultatet viser at norske selskaper utgjør kun 0,69 prosent av omtalene. Det er kun en tidendel av omtalen av finske selskaper. Og også langt bak land som Estland, Danmark og Polen.

Også investeringsnivået – og deltagelsen på de største konferansene – er svakere for Norge.

Adriaensen deler imidlertid ikke oppfatningen av at det norske oppstartsmiljøet står noe tilbake fra det som skjer i nabolandene.

Hun mener det norske miljøet har vokst kraftig de siste årene, og at det nå er på tide at vi blir mer synlige utad.

– I starten trodde vi ikke det var så mye å vise fram i Norge. Men det stemmer ikke. Vi har veldig mye bra teknologi- og oppstartsselskaper, sier Adriaensen.

Trekkplastre på vei

Det største utenlandske trekkplasteret så langt er Sean Percival fra 500 Startups, som tidligere i år investerte i det norske oppstartselskapet Techpear. Kommer gjør også Tech.eu-redaktør Robin Wauters og The next webs Courtney Boyd Myers.

Men Adriaensen har signaler om at flere store navn vil komme på plass – både på investor, medie og av internasjonalt kjente oppstartnavn.

Fra Norge kommer Forgerock-gründer Lasse Andresen, som står i spissen for å endre hvordan virksomheter kan håndtere både ansatte, kunder og besøkendes identitet. Av oppstartselskapene er Unacast så langt den eneste som har fått klarsignal.

– Vi har ett virkelig problem i Norge. Utenlandske investorer ser ganske enkelt ikke til landet vårt for åf inne den neste teknologistjernen. Og hvorfor skulle de? Det finnes få bevis på at det er nok oppstartselskaper med globalt potensial, ved siden av at det har vært få møteplasser for å gjøre Norge et interessant sted å reise til, forklarer Unacast Kjartan Slette.

De øvrige oppstartselskapene vil Adriaensen og Startup Norway først plukke ut i mars måned.

 

Fakta om Startup Extreme

Startup Extreme arrangeres 16-19. juni på Voss. Deltagerne kan forlenge oppholdet å få med seg ekstremsportveka, som arrangeres uka etter.

Konferansen vil starte med et dagsarrangement i Oslo. På Voss vil deltagerne få et bredt tilbud om konferanse, workshops og fysiske aktiviter med ulik vanskelighetsgrad.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here