Når Hanne Refsholt ikke er ute og tester den olympiske bob-banen på Lillehammer, er hun opptatt med å lede en av Norges største næringsmiddelkonserner. – Men TINE kan bli enda bedre på innovasjon, mener hun.

Navn og alder: Hanne Refsholt (55)
Stilling: Konsernsjef i TINE
Favorittduppeditt (annet enn mobilen): Sitteunderlag i tovet ull til turbruk
Dine tre favorittapper: Mitt TINE, Matsans og Ruter
Beskriv deg selv med tre ord: Åpen, inkluderende og uhøytidelig
Nevn én «funfact” få vet om deg: At jeg har testet den olympiske bob-banen på Lillehammer
Hvordan kobler du av om høsten? Gjennom turer på fjellet. Å gå er min form for meditasjon.

Hva er dine lidenskaper og hvordan gjenspeiler de seg i jobben du gjør?

– Jeg er nysgjerrig og har lett for å engasjere meg. Det er egenskaper som er gode å ha for og få til det samspillet og lagfølelsen som kjennetegner samvirket.

Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer? 

– De erfaringene vi har gjort oss gjennom tidligere endringsprosesser; at vi vet hvor mye vi kan få til når vi jobber sammen mot felles mål. Det å lykkes skaper mye positivitet i organisasjonen – Det inspirerer!

Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?

– Jeg er en del av ulike nettverk og treffer kunnskapsrike folk både utenfor TINE og i egen organisasjon. Lytter du aktivt og er åpen for nye ideer og innspill, skaffer du deg innsikt. Og så gjelder det å omgi seg med flinke folk. De har vi heldigvis mange av i TINE.

Hvordan har Tines kommunikasjonsstrategi endret seg som følge av den digitale revolusjonen?

– Vi jobber mer aktivt med historiefortelling i egne digitale kanaler. Med den tilgangen på informasjon som folk har i dag, er det avgjørende at de historiene du forteller oppleves som relevante – enten det dreier seg om produktene våre – eller hvordan vi jobber med innovasjon, bærekraft og verdiskapning i en av Norges mest spennende verdikjeder, som går fra gård til bord.

Hvordan ser Tine ut i 2020?

– Vitale, spreke og fremdeles høyt verdsatt av norske forbrukere.

På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i Tine?

– Strategisk står forankringen til 10. Men TINE har ennå et potensial for å bli bedre på innovasjon. Vi jobber kontinuerlig med å styrke oss på dette området.

Hvilke bransjer/aktører ser du som de største utfordrerne?

– Først og fremst må vi i TINE være ærlig med oss selv og erkjenne hvor vi kan bli bedre. Selv om mye går bra, kan vi ikke vandre rundt i en komfortsone. Så lenge vi fortsetter å være ydmyke, nysgjerrige og endringsvillige, vil vi klare å takle de utfordringene vi møter.

I disse tider er det mye spennende som skjer på innovasjonsfronten, hvilke tre trender/game-changere tror du vil ha størst påvirkning på oss/verden i årene fremover?

– Den digitale revolusjonen har vi nevnt. Helse og ernæring er et annet område. Og så må man forstå hva forbrukerne vil ha, og bidra til å gjøre hverdagen enklere for dem.

Hvor optimistisk er du når det kommer til Norge og omstillingen vi befinner oss i? Hva konkret må til for at Norge skal lykkes?

– Jeg er alltid optimist på vegne av Norge. Vi kommer til å klare overgangen fra en fossil økonomi til en teknologisk – og biobasert økonomi. Her kommer TINE og norsk næringsmiddelindustri til å spille en viktig rolle, ettersom vi representerer en av de største landbaserte industriene i Norge og dermed kommer til å være sentrale i arbeidet med å utvikle mer bærekraftig og klimavennlig verdiskapning.

Hør også Refsholts foredrag “Innovasjon gjennom hele verdikjeden” under årets Female Business Innovation Conference – der InnoMag er en av partnerne. 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here