Snøhetta og det norske design- og teknologiselskapet Bakken & Bæck er kåret til to av verdens mest innovative selskaper av det amerikanske businessmagasinet Fast Company.

 Den prestisjefylte listen toppes av Snap, Microsoft og Tesla. 

Hvert år undersøker Fast Company tusenvis av selskaper, før et trettitalls redaktører, journalister og bidragsytere går sammen for å kåre verdens mest innovative bedrifter. I magasinets siste utgave blir listen for 2020 presentert, og her ligger Bakken & Bæck på åttende plass i design-kategorien. 

– I en tid hvor verden forandrer seg stadig raskere, viser årets liste fram motstandskraften og optimismen i selskap fra hele verden. Disse selskapene bruker kreativitet til å løse utfordringer, ikke bare i sin egen bransje, men også langt utenfor, sier senior-redaktør Amy Farley, som sammen med sjefredaktør David Lidsky står bak magasinet. 

Lar de ansatte forme selskapet

Bakken & Bæck ble startet av Johan Bakken og Tobias Bæck i en gammel bryggeristall på Grünerløkka i 2011. I dag har de kontorer i Oslo, London, Bonn og Amsterdam med 65 ansatte og nesten tredve forskjellige nasjonaliteter.

 I retrospekt har det nok vært en fordel at hverken jeg eller Johan har visst hvordan man egentlig skal drive et byrå. Vi har fokusert på å gi flinke folk rom og tillit til å finne ut hvordan de best kan jobbe sammen. Og det har resultert i at de ansatte kontinuerlig har formet selskapet, det har aldri vært selskapet som har formet dem, sier Tobias Bæck, daglig leder i Bakken & Bæck.

Rom til å eksperimentere

Samtidig som kundeporteføljen har bestått av kjente selskaper som Vipps, Kolonial.no, Norwegian, Coinbase, Schibsted og Kahoot!, har Bakken & Bæck også prioritert egne ideer og prosjekter helt fra start. Noe som blant annet har resultert i konferansen “An Interesting Day”,  AI-plattformen Orbit.ai, og den San Francisco-baserte startupen Wake som ble solgt til InVision for to år siden.

 Vi har vært, og er, på en slags konstant søken etter hvordan vi kan gjøre ting på vår egen måte. At vi ikke har eksterne investorer, standardiserte prosesser eller langsiktige strategier gjør nok også at vi kan eksperimentere mer enn andre. Vi trives godt i det ustrukturerte, og har erfart at den uforutsigbare veien både er morsom og lønnsom, sier Bæck. 

Omfavner ulikhet

Helt siden Bakken & Bæck la ut personalhåndboken sin åpent på nett, har de vært kjent for å tilby sine ansatte frihet, fleksibilitet og gode betingelser. 

I fjor fulgte de opp med å publisere en rapport om mangfold og inkludering i selskapet. Dette arbeidet ble også løftet frem da Hillary Clinton besøkte Norge i forbindelse med fjorårets kvinnedag. 

 Vi har vært opptatt av å skape en kultur som omfavner ulikheter, og gir alle trygget og rom til å være seg selv. Vi lager produkter og tjenester som blir brukt av millioner av ulike mennesker over hele verden, så for oss føles dette som et naturlig – og nødvendig – fokus, men det er selvfølgelig veldig gøy at det blir anerkjent og lagt merke til internasjonalt, avslutter Bæck