Henter over 13 millioner kroner i såkorninvesteringer.

Butikker og merkevarer vet stadig mer om deg. Det gir stadig mer relevant reklame – så lenge du befinner deg på nett.

Norske Unacast gjør det mulig å levere målrettede og relevante budskap, også i tiden du ikke befinner deg på nett. I følge selskapet utgjør det 70 prosent av den våkne tiden til en vanlig bruker.

Nå har selskapet hentet inn over 13 millioner kroner i såkornpenger for å bygge videre på verdens største “proximity”-nettverk. Blant investorene er Trolltech-gründerne Haavard Nord og Eirik Chambe-Eng, som solgte virksomheten til Nokia i 2008.

– På bare sju måneder har Unacast etablert seg som en dominerende global aktør på proximity-data. Med denne første, store kapitalinnsprøytingen, er vi klar til å løfte Unacast videre i takt med proximity-industrien, og bevise verdien av proximity-data, sier Unacast-gründer Thomas Walle-Jensen.

Selskapet er nominert til beste nykommer under Nordic Startup Awards, mens Walle-Jensens med-gründer Kjartan Slette er nominert til årets gründer. 

Unacast viser til at ledende amerikanske butikkjeder regner med å omsette for 40 milliarder dollar via beacons i 2016.

– Unacast har nå musklene til å styrke sin nummer en posisjon på området, uttaler Walle Jensen. 

Dette er investorene:

Trolltech-gründerne Haavard Nord og Eirik Chambe-Eng. De bygget opp utviklingsplattformen QT, som gjorde det mulig å utvikle mobilapplikasjoner på tvers av ulike operativsystemer. Selskapet ble solgt til Nokia som hadde store planer for verktøyet, inntil mobilverden ble snudd på hodet av smarttelefonene.

Nordicbet-gründer Harald Aksnes Lervik, som solgte selskapet til Betson i 2012.

Blystad Invest – er investor i det norske Bluetooth-selskapet Nordic Semiconductor.

I tillegg er svensk/amerikanske Ice Leopard Invest og flere ikke-navngitte investorer fra Storbritannia, USA og Norden.

Åpner i New York

Unacast ble grunnlagt for kun sju måneder siden, og lanserte så sent som sist måned sitt Prox-nettverk. Den første kommersielle utrullingen vil være på plass i mai. Unacast regner med å ha lansert ytterligere et dusin kommersielle løsninger i løpet av inneværende år.

Løsningen tilbyr forhandlerne både å komme i kontakt med butikkundene på nettet, såkalt retargeting, og vite når kundene kommer tilbake i butikken. Det betyr at Unacast kan sette opp regler som kun sender meldinger til bestemte målgrupper, i stedet for å “spamme” alle i nærheten med uinteressante meldinger.

– Unacast styrker nå sin tilstedeværelse i Storbritannia og USA med tilstrekkelig kapital og industri-ledende investorer, som tror på å bygge videre på vår posisjon som verdens ledende proximity-nettverk, sier medgründer Kjartan Slette.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here