CanYou ønsker å øke kundetilstrømning til norske bedrifter og har med sin unike forretningsidé allerede vekket interessen hos både Innovasjon Norge og Forskningsrådet, forteller gründerduoen. 

(Skrevet av Gudbrand Teigen, InnoBørs-ansvarlig)

InnoBørs-registrerte CanYou startet som enkeltpersonforetak for vel to år siden. Fra høsten 2018 tas virksomheten videre i AS. Bak etableringen står Mehrad Niroomand som har bakgrunn innen salgsledelse og Kaleem Ali med bakgrunn innen merkevarebygging og markedskommunikasjon.

– Vi fikk første innpass med konseptet vårt, da vi pitchet på Oslo International Week i 2016. Dommerne bestod av høyt profilerte ledere innen bank, tech, og investormiljøer i Norge. Vi var en av 7 som ble valgt ut av totalt rundt 50 profesjonelle startups til å være med på Norges første finansteknologiske akseleratorprogram: FinTech Factory. Etter mange intense uker med sparring, drilling, testing og nettverking, forstod vi at vi er modne nok til å fortsette prosjektet på egenhånd, sier Mehrad Niroomand.

CanYou er medlem i IKT-Norge som har bidratt med dybdeinnsikt i bransjen, langt utover hva som er kjent for allmenheten. Parallelt med opptak i IKT-Norge mottok gründerne en eksklusiv invitasjon til å delta på Oslo International Startup Program finansiert av Business Angels Norway. Programmet ga mye teoretisk og praktisk tyngde som har åpnet flere dører på veien videre.

– Vi er med våre kunder gjennom hele ferden med søking, bestilling, betaling og levering av tjenester og produkter. Dette gjør at vår forretningsidé og løsning representerer noe vesentlig nytt i markedet. Vi følger våre kunder fra det punktet de tenker på en tjeneste eller et produkt til de får det levert. Slik får vi relevante og oversiktlige data som vil gjøre det mulig kontinuerlig å effektivisere og bedre prosessene for kundene i fremtiden, forsikrer Niroomand oss.

Vanskelig å kopiere

Når kunder i dag skal søke opp tjenester og produkter skjer det gjerne via Google, og man får flere forskjellige alternativer, som ofte er ispedd en rekke irrelevante treff fra hele det globale nettet. Idet en kunde trykker på en tilbyders webside, mister Google kundekontakten øyeblikkelig. Google får kun data på etterspørsel, men ikke hva mer kundene ønsker eller lurer på. Google oppnår heller ingen datafangst vedrørende hvor kunder handler, hva de handler, hvordan de kjøper det, eller hvordan de får det levert. CanYou akkumulerer nettopp slike data.

– Første lansering av produktet vårt blir en lukket betaversjon med grunnleggende og minimale funksjoner. Her vil kun utvalgte partnere og kunder som har godtatt våre betingelser og vilkår, få tilgang via web og app. Disse pilotbrukerne må avgi samtykkeerklæring som utelukker reprodusering og kopiering av vår løsning. Etter en testfase vil vi besitte unike tilbakemeldinger og data fra markedet som våre konkurrenter ikke har kjennskap til. Vi har allerede registrert varemerke samt alle nødvendige nasjonale og internasjonale domener. Dette gjør det vanskelig for andre å kopiere vår teknologi, og sørger for at vi ligger et hakk foran våre konkurrenter i utlandet, erklærer Niroomand.

Fått tilbud fra Innovasjon Norge og Forskningsrådet

CanYou har som målsetting å øke kundetilstrømning til norske bedrifter (tilbydere), og gjøre deres tjenester og produkter mer tilgjengelig for sine kunder. I CanYou sin søkemotor skriver kundene hva de trenger av tjenester og produkter. Dermed vil CanYou sine algoritmer automatisk koble opp kundene til den etter gitte kriterier mest relevante tilbyderen innen kundens geografiske nærområde.

– Tilbyderne vil være CanYou sine partnere, og de skal på forhånd integrere vår plattform med web- og app-løsning i sine egne butikksystemer. Kundene kan så bestille og betale den aktuelle tjenesten eller produktet som tilbyderen tilbyr gjennom denne plattformen. De kan i tillegg få produktet levert hjem, eller tjenesten utført på en spesifikk adresse til en spesifikk tid. De vil også kommunisere mer effektivt, enn det som er mulig per i dag ved hjelp av vår chatbot som kan besvare henvendelser automatisk, sier Niroomand.

Gründerne forklarer at CanYou vil kunne tilby alle typer tjenester og produkter, så lenge de er innenfor lover og regler. Alle tilbydere som er på plattformen, registreres med hvert sitt organisasjonsnummer respektive kategorier, og dette vil gjennom datafangst og -analyse bli utdypet basert på kundenes etterspørsel. Tjeneste- og produkttilbudet vil derved øke og bedres med tiden og bedre datagrunnlag. CanYou vil etablere en standardisert modell, der nye tilbydere enkelt kan posisjonere seg med sine tjenester og produkter. Startupen ønsker å bidra til å lette markedsadgangen for flere og gjerne nyetablerte bedrifter i Norge.

– Vi er i dialog med flere forskjellige tilbydere i Oslo og omegn om testing av CanYou sin betaversjon. Partnere gir tilbakemelding på deres utfordringer, og vi gjør vårt ytterste for å tilpasse produktet til deres behov. Vi lover investorene at de skal få en aktiv rolle i prosjektet, og ønsker selvfølgelig at de skal få en betydelig verdi for sitt engasjement. Akkurat nå jobber vi med å planlegge ferdig lanseringen av vår prototype, og har fått flere tilbud fra blant annet Innovasjon Norge og Forskningsrådet, avslutter Niroomand.