Med stadig flere medier tilgjengelig for mobilsurfing, er det lett å glemme klokka og bli sittende igjen i sofaen eller i bilens baksete med såre sener, stive nakker og skadelige muskelbelastninger. Det ønsker den norske startupen Smartholder å gjøre noe med.

(Skrevet av Gudbrand Teigen, Innobørs-ansvarlig)

Mange har vel kanskje også erfart utfordringen ved å bruke mobilen som «verkstedhåndbok» eller «kokebok» og måtte flytte den rundt på kjøkkenbenken uten forankring?

Innobørs-registrerte Smartholder ønsker å løse dette problemet ved å holde mobilen i den posisjon man ønsker. Løsningen er i seg selv en bæreveske og utvider mobilens bruksområde med power bank, høytalere og multikabeltilslutning.

– Jeg kom på ideen, mens jeg lå på sofaen og så på OL på mobilen. Jeg syntes det var veldig slitsomt i lengden å holde telefonen med hendene, så jeg festet den til en skoeske med en slags lomme av tape. På den måten ble det mye mer behagelig å bruke mobilen til å følge øvelsene den påfølgende dagen. Jeg bestemte meg da for å utvikle «det ultimate mobilsurfer-tilbehøret», forteller idéutvikler Torbjørn Pettersen.

– Folk ønsker å bruke telefonen i situasjoner hvor de slapper av, surfer på nettet, ser film eller chatter med venner uten å måtte bruke begge hendene til å holde den. Det kan være på café, i parken, på toget, på fly, hjemme i sengen eller på kjøkkenbenken når man lager mat med assistanse via Youtube, eller over seteryggen i bilen istedenfor å bruke nettbrett. Bare fantasien begrenser.

Delt problemerkjennelse

Som ideutvikler, erkjente Pettersen etter iherdig innsats behovet for profesjonell hjelp til å fullføre design av et salgbart produkt. Han kontaktet sin venn Helge Rognerud som har jobbet med produktutvikling innen mobiltilbehør, og ba om hans råd og vurdering av minimumsløsningen.

Rognerud hadde nylig vært sengeliggende en uke i influensa og fått senebetennelse i armen etter å ha holdt mobiltelefonen med hendene. Slik ble erkjennelsene gjensidige og vennen var ikke vanskelig å overbevise om markedspotensialet for Pettersens idé.

Rognerud formidlet kontakt med kollega Tomas Buck som er ekspert på grafisk utforming og design – og med det var et gründerteam på tre personer etablert. Et rådgivende ingeniørselskap i Stockholm ble engasjert for å styre nødvendige prosesser i forhold til CE, FCC, FMi og Bluetooth-lisensiering. Videre bidro de til å finne riktige leverandører og fabrikk.

Hva er unikt for dere som gründerteam?

– Vi har en genuin interesse av å utvikle noe som vil være til nytte og glede for alle som har mobiltelefon. Videre har vi fokus på funksjonalitet, kvalitet og pris slik at kundeopplevelsen blir best mulig, sier gründeren.

Smartholder er like nyttig på reise som i hjemmet, mener Pettersen.

– Tilbehøret har Bluetooth høyttaler, powerbank og ladekabel som passer til alle telefoner og enheter som er aktuelle på å koble på (USB til micro-USB, Lightning, USB type C-adapter), forklarer han.

Foto @ Multi Mobile Technology AS

Hva mer er unikt for Smartholder?

 – Mange bedrifter ønsker noe mer originalt enn vinåpnere i firmagave, og tilbakemeldinger peker på Smartholder som en egnet gaveartikkel. Den er kompatibel med alle mobiltelefoner og kan følgelig være nyttig for folk flest. Behovet for gaveartikler som løser problemer og dekker behov, er enormt, mener gründerteamet.

Teamet viser til undersøkelser der i snitt 15 personer om dagen spør etter løsning i forhold til mobiltelefon og strøm.

– Med Smartholder slipper du ikke bare å holde telefonen med hendene, men du har også direkte tilgang til strøm og bedre lyd hvor enn du er. Powerbanken lader mobilen 2,5 ganger og Bluetooth høyttaleren er på 6 watt, sier Pettersen.

Å låne ut en Smartholder i lobbyen til de som spør, er noe hotellkjedene vil være interessert i, tror gründerne. Samtidig kan gjestene gis muligheten til å kjøpe Smartholder til seg selv eller som gave.

Verdiløfte

– Mobiltelefonen er for mange noe av det viktigste de har. Om en butikk tilbyr et produkt som gjør en positiv forskjell i forhold til dette, vil det være positivt i forhold til renomme og nye målgrupper, sier Pettersen.

– Etter to år med bruk av oppsparte midler til produktutvikling, trenger vi kapital og investorer med på laget for å gjennomføre lanseringen.

Smartholder er ifølge han, klar til produksjon etter en grundig prosess med å optimalisere kvalitet, verdiløfte og pris. Gründerne har dialog med norske kjeder i flere bransjer (hotell, kiosk, bensin, fly og blomster) og har søkt om merkevarebeskyttelse.

– Kjedene representerer over 4000 utsalgsteder, og om det går 15 om dagen i hvert av dem, blir det 22 millioner enheter pr år, illustrerer gründer optimistisk. Internasjonalt er markedet langt større, og flere internettbutikker er aktuelle salgskanaler for Smartholder handsfree, avslutter han.