– Hallo? Jeg har vært Årets forretningskvinne, har lang erfaring og gjort det rimelig bra. Hvorfor er det fortsatt slik at enkelte menn tror de må belære kvinner på styrerommet? Spør Askers rikeste kvinne, Hilde Midthjell (53), eier og styreleder Dale of Norway.

 

Av Anita Fleime-Dahl og Robert Walmann

– Jeg har egentlig aldri vært spesielt opptatt av kvinnesak og likestilling, men vil ting skal være rettferdig. Fortsatt er det sikkert mye som kan bli bedre, men i Norge har vi det veldig bra, i forhold til mange andre land, sier Hilde Midthjell.

Hun har aldri følt seg kvinnediskriminert på skolen, under studietiden eller da hun jobbet i kosmetikkbransjen og ble søkkrik – da hun solgte seg ut av Dermagruppen og det plutselig havnet 500 millioner rett inn på kontoen. Men som styremedlem og styreleder i en rekke selskaper derimot (Hilde har 27 roller i norsk næringsliv)  – har hun fått seg en stor overraskelse.

– Dette er ganske merkelig å observere. Menn slipper generelt lettere unna, når de sier dumme ting – enn kvinner! Et annet eksempel: Hvis jeg er bestemt og sier ting rett ut, blir jeg ofte oppfattet som streng og sint, kall det gjerne “bitch” eller bad girl. Mens styremedlemmene ikke løfter ett øyebryn når akkurat det samme blir sagt av en mann, sier Hilde.

– Min erfaring er at likestillingen ikke har nådd helt inn i styrerommene. Kvinner generelt må fortsatt bevise mer av hva de er gode for. De har vanskeligere for å bli respektert og tatt på alvor med sine meninger. Det er på tide med en holdningsendring blant mange menn i styrene, mener hun.

Hvorfor må egentlig kvinner bevise mer, for å bli respektert?

Selv har hun også sett seg litt lei av at “jyplinger” som ikke en gang har drevet eget firma, liksom skal belære henne – og irettesette innspill for å virke viktige.

“I kosmetikk-bransjen opplevde jeg aldri å bli behandlet nedlatende av menn – men jeg må tilstå at det har skjedd i styrerommet. Det er bare å innrømme at likestillingen ikke er nådd så langt, men det avhenger selvsagt av personene i hvert enkelt styre.”

Det spinner i rokken til Hilde Midthjell

Felles_4 utøvere_Cortina-look_Vinterlandskap lowres_72dpi

53-åringen fra Asker er eier av Dale of Norway. Først kjøpte hun litt av bedriften. Nå er hun 100 % eier og styreleder. Agenter fra hele verden kommer for å se hva hun og resten av ullgjengen fra Nord-Vestlandet har stelt i stand.

I det siste tre-kvart året, har det gått i ett. Hilde har ryddet i drift og økonomi for å få bedriften på skinner. Dale omsetter for i underkant av 100 mill i året – det tar nok noe tid før de store overskuddene kommer. Men hun går for gull – Hilde Midthjell er vant til å vinne. Fra 2007 til 2009 ble hun rik på salg av hudpleieprodukter. Da hun solgte seg ut av Dermagruppen havnet som nevnt 500 millioner rett inn på hennes konto. Det sørget bare for at Hilde ønsket å jobbe mer. Derfor kjøpte hun Dale. En bedrift som trengte Hildes hånd, og som hun mener har et stort potensiale.

– Jeg vil vise at det går an å drive lønnsom produksjon i Norge. Dale er viktig for lokalsamfunnet. Det er også viktig for nasjonen at denne bedriften gjør det bra, sier Hilde om fabrikken i Dalekvam. Et sted hun oppholder seg annen hver uke. Hun har ingen planer om å starte produksjon i Kina for å skaffe seg billigere arbeidskraft. Hun vil ta vare på den norske kulturarven – og håper folk vil sette pris på det norske.

Hilde Midthjell vil også rydde opp i en misforståelse, nemlig at Dale Garn ikke er samme firma som Dale of Norway. Vi kjøper garn av flere produsenter, både av Dale, andre norske og utenlandske. – Det tynneste garnet kjøper vi i Østerrike, fordi ulla her til lands ikke er tynn nok, på grunn av kulden våre sauer lever under, smiler hun.

OL-floke i Russland

Nå handler alt om få Dale of Norway ut til folket. I Norge og utlandet.  OL-genseren til Dale of Norway har i forbindelse med OL blitt godt eksponert. Under Sotsji-lekene av OL-dronning Marit Bjørgen, Gerhard Heiberg & Co. Men – Dale of Norway kunne solgt så uendelig mye mer, under vinterlekene i Russland.

–  Vi hadde store problemer med distribusjonen til de offisielle OL-butikkene. Det var et byråkrati av en annen verden som satte en stopper for oss. Der ble vi dessverre sittende igjen med et stort lager. Til tross for at etterspørselen var veldig stor, hjalp det ikke stort. Våre produkter nådde ikke fram til kundene i butikkene under lekene, en stor OL-nedtur, forteller Hilde som trøster seg med at det har gått som en OL-drøm andre steder.

I dag er hun hjemme i villaen på Vettre. Hilde sitter i sofaen med PC-en på fanget. Sortepus og gråpus er godt selskap. Rivjernet jobber på spreng døgnet rundt. Hun møter internasjonale agenter. De formidler Daleklær til hele verden. Akkurat nå sitter hun og kontrollerer priser og marginer. Avtaler må spikres. Hele kolleksjonen for neste år lanseres i april og alt må være klart. Hun vil ha full kontroll. Derfor er hun også med på produksjonsmøtene på Dale.

Hun legger enkelte overordnede føringer, for hva designere bør satse på. Brenner du for ull tar det lett fyr. Hilde har klokkertro på at nyhetene fremover vil vekke oppsikt. Hennes ambisjon er at Dale skal bli store på stilige klær du kan bruke til daglig. Lette, myke, robuste også mer nøytrale plagg som kan brukes ofte. Konseptbutikken på Karl Johan viser at Dale er mye mer enn tykke gensere med heilnorske mønstre. Dalesignaturen med norske design blir også ivaretatt, men nå i mer moderne design og deilige ullkvaliteter.

– I utlandet er det marked for mer eksklusive afterski-klær. I Aspen, Vail og på skistedene i Mellom-Europa gjør vi det veldig bra på dette området, forteller hun og håper også det norske markedet vil ta i mot innovative Dale of Norway.

Hilde Midthjell skusler ikke bort tiden. Ei dame som sitter med jobb til langt over pipa. Snakketøyet til 53-åringen er en behagelig blanding av ungpikeaktig latter og steinhard forretningskvinnestemme.

– Er du stresset nå?

– Hahaha, ja, det kan du godt si. De som kjenner meg, sier at jeg er i jobbtunnelen. Der er jeg effektiv og råfokusert. Du aner ikke hvor mye jeg har å gjøre nå. Det kjennes i skuldrene. Jeg burde tatt en massasjetime!

– Hvor får du all energien ifra?

– Den samler jeg opp i ferier. Også når jeg får vært sammen med venner. Vi drikker vin og koser oss. Jeg får energi av å være sammen med folk.

– Er du aktiv på sosiale medier?

– Overhodet ikke. Det ligger sikkert en haug med Facebookmeldinger og venter på meg. Jeg har ikke tid. Satser på at jeg får svart på flere meldinger i år, enn i fjor. Vi får se.

– Har du noen favorittnettsider du må sjekke hver dag?

– Jeg bruker nettet kun hvis jeg må finne noe til jobb eller privat. Jeg liker helst å lese papiraviser. Det blir nok stirring i dataskjermen som det er. Det er mye hyggeligere å bla i en ordentlig avis, mener Hilde.

– Blir det noe trening om dagen?

– Jeg trente før jeg måtte inn å rydde i Dale. Nå har jeg ikke trent på lenge. Etter innsalget blir det Elixia. Jeg liker meg best på gruppetimer. Musikken der gjør meg glad!

– Hva er ditt favoritt Daleplagg?

– For øyeblikket går jeg rundt i en lang jakke som heter Maud. Den er veldig lekker og kan brukes til alt. Den er ikke overmønstret. Jeg liker feminine plagg som kan brukes variert og som har god kvalitet. Jeg får sjelden tid til å handle klær.

– Du har tatt med broren din på laget. Hvordan er det?

– Han er en potet og kan brukes til alt. Jeg hadde ikke klart meg uten ham. Vi jobber sammen på alle plan i mine ulike selskaper. Han er den jeg stoler mest på. Samarbeidet er helt strålende.

Det er ikke bare strikketøy på Hilde Midthjell. Hun driver med eiendom og er blant annet medeier i et firma driver lodger og safari i Kenya, basert på ansvarlig turisme.

– Blir det for rolig finner jeg alltid på noe nytt som gjerne er veldig krevende. Er man glad i å jobbe – så er man glad i å jobbe!

* Hilde Midthjell har en formue på over 600 millioner kroner og 27 roller i næringslivet. Se oversikten her:

 

Kilder: PROFF/Siste del av intervjuet er hentet fra LIVEIN Asker.

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here