Forbinder du nye løsninger med teknobabbel og høy duppedittfaktor? Norges nye innovasjonsbevegelse retter blikket en annen vei. 

Under gårsdagens lansering av boka “Innovasjon i praksis” på Pop-senteret i Oslo møttes over hundre norske innovatører for å feire at de sammen har fullført første steg i prosessen mot å utvikle en norsk innovasjonsmodell.

Bokredaktør Sjur Dagestad fortalte 3in.no at han og sekretariatet i Innoco fra og med i morgen går i gang med å finne ut hvordan de på best mulig måte kan lage digitale verktøy av , men lovet samtidig at det ikke bare skal bli en e-bok. Samtidig viderefører Innolink-nettverket 20 faggrupper med egne ledere innenfor et bredt spekter av temaer som:

• kreativitet
• innovasjonsledelse
• innovasjonskultur
• innovasjonsportefølje
• innovasjonsstrategi
• innovasjon i offentlig sektor
• innovasjon i landbruk
• det 6. elementet (det uforutsette)

Menneske i sentrum

Fellesnevneren for gårsdagens feiring og de nye temagruppene, er at de er at teknologien tones ned til fordel for prosessene og opplevelsene som skal skapes.

De fremmøtte fikk derfor i stedet et innblikk i alt fra industridesigner Bård Ekers arbeid med å skape innovative løsninger, via brukeropplevelsesguru Anna Kirahs antropologiske arbeid til Hans Geelmuydens innlegg om hvordan kommunikasjon er nødvendig for å skape endring.

– Våg å se med nye øyne og filtre, og sette mennesket i fokus. Det vil gi en bedre verden, uttalte Kirah – som dermed oppsummerte mange av foredragsholdernes innlegg.

Kirah vektla at det viktigste for å skape gode kundeopplevelser er å benytte kundeinnsikt i hele utviklingsløpet frem til ferdig produkt eller tjenester.

Kraften i historiene

Geelmuyden poengterte at kraften til å skape endringer, handler om å skape felles historier – og viste til at fortellinger dele, mens teorier debatteres.

Endringsagentene må jobbe for å skape felles forståelse, selv om det heller ikke er tilstrekkelig:

– Uansett er det noen som kommer for å ta rotta på deg. Det er alltid noen som hadde det bedre før, vektla Geelmuyden.

Sats på å bli verdensmester

Mens tidligere Kongsberg-sjef Jan Erik Korssjøen fortalte om hvordan mentaliteten på Kongsberg har skapt grobunn for verdensledende teknologibedrifter på en rekke områder.

– Det er meningsløst å ha som mål å være beste bedrift i Buskerud, når vi er verdensmestre hver gang vi vinner en ordre, poengterte Korssjøen – og viste til at alle de normalt konkurrere med de samme leverandørene hver gang.

Mens humørbonden Geir Styve fortalte den fascinerende historien om hvordan en god dose kreativitet og en møkkasprettert har bragt ham Norge rundt som foredragsholder. Her kan du se hans innlegg fra TedX Trondheim:

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here