“Veldig mange er lei San Franscisco-bobla”

Norsk natur og kultur lokker mandag internasjonale gründere og designere til en øy i Oslofjorden. Men det kan også bli starten på en ny norsk gründermodell, håper “gründer”byrået Bakken og Bæck. 

I vår  stod opptil 10.000 designere i kø for å få tilgang til det nye, norske design-verktøyet Wake.

TobiasBæck
Tobias Bæck i Bakken og Bæck.

Nå samler digital-byrået Bakken og Bæck – som står bak verktøyet – godt over 100 “av de beste folka” med internasjonale ledestjerner til en dags camp på en øy i Oslofjorden. På deltagerlisten står folk med arbeidssteder som Google, Microsoft, Twitter og Airbnb.

På talerlista står Dropbox-designer Josh Puckett og den utradisjonelle Vimeo-gründeren Jake Lodwick, som de siste årene har fått store gevinster i selskaper som Bleacher report, Tumblr og Makerbot.

– Det er veldig mange som har lyst til å gjøre noe annet enn San Franscisco-bobla. Og Norge er veldig appellerende for denne generasjonen. De er glad i natur, turer og Norge er et litt unikt land, sier Tobias Bæck.

Han poengterer at om lag halvparten av deltagerne vil være utenlandske. Mange av deltagerne er en del av nettverket Bæck har bygget opp siden han i 2007 var intern i Flickr.

Med på arrangementet er også AP-nestleder Hadija Tajik og metalrockeren Necrobutcher, for å bidra til mangfoldet som mangler i San Franscisco.

– Mange blir lei av at alle snakker tech uansett, selv om de kjører buss eller gjør noe annet. Det blir også lite inspirasjon fra andre ting som kunst, kultur og andre bransjer, mener Bæck.

Utvikling i Norge – skalering i USA

Han tror Oslo-besøket vil gi mersmak. Og at de nye erfaringene kan bli starten på en Oslo-San Franscisco-bro.

Det første eksempelet på en slik bro er Wake. Satsingen ble utviklet i Oslo, ved at byrået dedikerte tre mann til prosjektet i et halvt år.

Nå er satsingen flyttet til San Franscisco, som gir selskapet tilgang på kapital og de riktige kundene. I spissen for selskapet står den tidligere Facebook-designeren Chris Kalani.

– Prisingen av selskaper er en helt annen i USA, og med det nettverket vi har der, har vi fått inn testkunder som Uber, AirBnb, Twitter. Det hadde vi ikke fått til hvis vi ikke flyttet over dit, mener Bæck – og kontrasterer det med den norske virkeligheten.

– Da hadde vi vel gått her og ringt på døra til Telenor, og dratt på SXSW og håpet at vi skulle treffe noen der.

På vei inn i eiendom og finans

Målet for Bakken og Bæck er å kunne jobbe mest mulig med egne oppstarter.

– I dag tror jeg vi til tider jobber opp mot 50 prosent av tiden med egne prosjekter. Andre perioder er det mindre. Men vi ønsker å øke denne andelen mer og mer, slik at vi kan fungere som en inkubator og akselerator på egenhånd, sier Bæck.

Inspirasjonen til modellen har han hentet fra amerikanske “oppstartsbyråer” som Twitter-grunnlegger Ev Williams’ Obvious Corps, Uber-gründer Garret Camps Expa og Greylock Ventures. Den tyske kopi-inkubatoren Rocket Internet, som står bak mange av Europas største suksesser, bruker også en lignende modell.

• Les også: 100-tim.es jakter på ny oppstartsformel

Hovedpoenget i modellen er å samle dyktige folk som kan stable nye satsinger på beina, og som siden slippes fri i egne selskaper så fort de er klare til å skaleres opp. Dermed profesjonaliseres den første fasen i oppstarten.

Så langt har Bakken og Bæck skilt ut to selskaper, design-verktøyet Wake og kunstig intelligens-motoren Orbit. Men flere er på vei.

– Vi har nå et par satsinger med egne dedikerte ressurser. Det er et stort internasjonalt eiendomsprosjekt og noe innenfor bank, avslører Bæck.

Får selskapet de fulltrefferne de ønsker i oppstartsmarkedet, vil det bli mindre og mindre konsulentoppdrag.

– Men det er fint å ha en liten konsulentarm for å ha fingeren på pulsen av hva som skjer. Vi får ofte inn muligheter på den måten også, poengterer han.

(Toppbildet: Tatt av Harvey Barrison. Lisensiert under CC BY-SA 2.0 gjennom Wikimedia Commons)

 

Her kan du se et intervju med Vimeo-gründer Jake Lodwick:

Tips oss

Har du et godt tips til en sak vi bør skrive om? Send ditt tips til post@innomag.no!

One thought on ““Veldig mange er lei San Franscisco-bobla”

  1. Bra initiativ! Ikke bruke spalteplass på å snakke ned silicon valley, bruk all fokus på hvorfor du skal lykkes.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *